Nappi ja kolikko

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
teksako
Kunniajäsen

Nappi ja kolikko

Viesti Kirjoittaja teksako »

Parin viime päivän löytöjä.Napissa reunassa kullattua kukkakuviota,löytyi metsästä polun varrelta humuskerroksen pohjalta n.20 cm syvyydestä,saattaapi olla melko vanha.Kolikko on 1/4 ööre 16??,nämä kolikot eivät näköjään oikeen tykkää maata metsämaassa kun menevät
niin huonoon kuntoon edellinen samanlainen kolikko oli samassa kunnossa.
Mitenkähän nuo tuolla pelloissa ovat säilyneet?
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Mitä nyt itse olen pelloista löytänyt vastaavia äyrejä, niin osa on ollut suorastaan erinomaisessa kunnossa, mutta samasta pellosta löytynyt samanlainen on taas lähes tunnistamaton. En tiedä, mistä moinen johtuu, mutta kyllähän pellossakin mahtuu olemaan monenlaista maalajia vetisestä kuivaan.
Monesti märemmässä maaperässä ollut kolikko on ollut paremmassa kunnossa kuin kuivassa maaperässä.
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Rover
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja Rover »

Leijona kirjoitti:Mitä nyt itse olen pelloista löytänyt vastaavia äyrejä, niin osa on ollut suorastaan erinomaisessa kunnossa, mutta samasta pellosta löytynyt samanlainen on taas lähes tunnistamaton. En tiedä, mistä moinen johtuu, mutta kyllähän pellossakin mahtuu olemaan monenlaista maalajia vetisestä kuivaan.
Monesti märemmässä maaperässä ollut kolikko on ollut paremmassa kunnossa kuin kuivassa maaperässä.
Ja millaisia tuholais myrkkyjä ja lannoitteita sinne peltoon on laitettu, eikös myrkytkin vaikuta kolikon kuntoon?
RJR
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja RJR »

Jossain 70-luvun 'tehomaatalouden' aikaan peltoihin painettiin semmosia kemikaaleja että oksat pois. Minkäänlaista sinkkiesinettä ei niistä pelloista löydä. Metsiäkin lentolannoitettiin aika roimasti joissain paikoin. Se joka on löytänyt vanhan metsittyneen pellon huomaa löydöissä suuren eron. Esim kuparikolikoiden syöpyminen on huomattavan paljon vähäisempää. Itse löysin pieneltä metsittyneeltä pellonpläntiltä joka oli viimksi viljelty joskus 20-luvulla ihmeen hyväkuntoisen kuparikolikon vm. 1900.
X-Terra705, Garret AT pro, C-Scope 990 (eläkkeellä :) ) Fiskars kenttä ja puutarha, Minelab Pro Find 35 ja Sherlock pinpointterit. Panasonic Lumix FT-5 kamera. NMF-jäsen.
Vastaa Viestiin