Minulla on nyt hyppysissä Ruotsalainen kolikko, jonka kaivoin iltasella esiin. On vaan pieni ongelma ikämäärityksen kanssa. Mielestäni se on pakko olla kuparia mutta en löytänyt vastaavaa ingemarsin kuvastosta. Sitten piruuttani selasin hopeakolikot läpi ja aivan samanlainen löytyi sieltä, tosin muutaman millin halkaisijaltaan pienempänä. Kolikko on kovin ohut mutta reunatekstit näkyvät. Eli luettelossa hopeinen kolikko on 2 öre 1572-1575. Joku tässä nyt mättää enkä uskalla vielä tuulettaa. Koitan laittaa kuvaa myöhemmin mutta saa nähdä saako kunnollista aikaiseksi. Onko mitään ideoita antaa ennen sitä ?
Edit. Tässä kuvia, en millään saa parempia. Luonnossa kolikossa on kaunis vihreä patina.
Viimeksi muokannut Serafiina, 20 Huhti 2015, 12:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onnittelut hienosta 1500-luvun hopeisesta
Kyllä on todennäköisesti juurikin tuo mainitsemasi 2 öre kolikko.
Vertaa tohon mun kolikkoon jonka löysin tänään, postaan sen kohta.
Täytyy sanoa että noi kuvat on kyllä mahdollisimman epätarkkoja.
Kuvat on kamalia, myönnän. Mutta kolikko on identtinen ingemarsin luettelossa olevan kolikon kanssa, poislukien joitain kulumakohtia. Kuvittelin että hopea säilyy, joten siksi ihmettelin uuden aarteeni patinaa. Täytyy vielä miettiä miten saisin asiallisen kuvan tänne laiteltua.
Tasaista taustaa vasten, kohtisuoraan, hyvässä valossa (mahdollisesti vain yhdestä suuntaa, jolloin varjot selkeyttävät) ja tarpeeksi kaukaa, jolloin perunakamerat pystyvät jotenkin tarkentamaan. Leikkaa sitten kuvankäsittelyllä turhat reunat pois ja avot!
Kännykkäkameralla jos kuvaa niin tökkää sormella näyttöä siitä kohtaa johon haluaa tarkentaa.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Saa siitä edellisiä paremmin selvän! Tuli sellanen mieleen, että himmeää ja tummempaa pohjaa vastaan, saattais olla vielä parempi. (en siis itsekkään mitään kuvata osaa)
Noo, seuraavaa rahaa sit!
Paras löytöni. Edellinen vanhin kilisevä on vuodelta 1919. Jos kuvitellaan että tämä öre olisi tippunut niille sijoilleen niin samalla puutarhakeinupaikalla on sitten talon ensimmäinen isäntä tai tämän poika kiikustellut aikoinaan. Saas nähdä löytyykö väliin jäävilta vuosisadoilta kolikoita.
Hieno raha! Löysin itsekin samanlaisen jos kuvia oikein tulkitsen, näyttääkö tältä?
Kyseessä vuoden 1573 malli, vuosiluku näissä ilmoitetaan vaan kahdella numerolla.
Kaveri otti kuvat minun puolesta, se verran vielä että rahakammio ei kolikkoa huolinut edes ilmaiseksi, Paraisten pikkumuseo oli oikein tyytyväinen kuitenkin
Vanhin tunnistettu raha: Roomalainen kolikko Maximinius Thrax 235 - 236
Vakka-Suomen metallinetsijät
Xp Deus, Makro Racer,AT Pro
Propointer
Viking VK40
Sehän se ! Hyvin on teillä muilla kuvat onnistuneet. On se vaan niin nätti että pakko välillä hiplata sitä, että uskoo todeksi. Minulla näkyy vain seiska, loppunumero on täysin kulunut pois.
Olenkin olettanut ja toivonut ettei tämänkuntoinen löytö kiinnosta Virastoa. Täytyy käydä tänäkin vuonna kuolaamassa taas paikallismuseon rahat ja tarkistaa löytyykö tuota sieltä.
Serafiina kirjoitti:Sehän se ! Hyvin on teillä muilla kuvat onnistuneet. On se vaan niin nätti että pakko välillä hiplata sitä, että uskoo todeksi. Minulla näkyy vain seiska, loppunumero on täysin kulunut pois.
Olenkin olettanut ja toivonut ettei tämänkuntoinen löytö kiinnosta Virastoa. Täytyy käydä tänäkin vuonna kuolaamassa taas paikallismuseon rahat ja tarkistaa löytyykö tuota sieltä.
Luulisi kyllä tarkentavan paremmin?
Kannattaa tarkistaa että kamerassa on autofocus päällä, tai sitten tarkentaa käsi säädöllä. Muussa tapauksessa kameran tarkennus on varmaankin rikkoutunut.
Tuolla ilmeisesti kyseinen kamera? http://www.digitalcamerareview.com/came ... 10-review/
Ennen tätä harrastusta en ole kovin tarkkoja kuvia pienistä objekteista kuvaillut ja kameraa olen käyttänyt lonkalta ilman käyttöohjeisiin tutustumista ja hyvin pärjäsin tähän asti.
Kyllä noin vanha kolikko saa aina aikaiseksi sävärit. Onnittelut ensimmäisestä 1500-lukuisesta
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Serafiina kirjoitti:Paras löytöni. Edellinen vanhin kilisevä on vuodelta 1919. Jos kuvitellaan että tämä öre olisi tippunut niille sijoilleen niin samalla puutarhakeinupaikalla on sitten talon ensimmäinen isäntä tai tämän poika kiikustellut aikoinaan. Saas nähdä löytyykö väliin jäävilta vuosisadoilta kolikoita.
Kyllä pitäisi löytyä jos asuttu 1500 luvulta tähän päivään. Tarkkaan kun huispaa koko tontin ja joka pusikon ja puun juuren ja kahdesta suunnasta niin ihme jos ei löydy.
Piippailut ovat jääneet melko vähiin vaikka huhtikuu olikin kovin innostava. Tässä piippaamaton kivi. Hieno öljymäinen hohtava liukuvärjäys, jollaista ei ole sattunut minulle ennen vastaan. Peltosaarekkeelta.
Upea kivi ja jos ton pinnan hioisi yhtä sileeks ku hautakivissä niin tulos olis jo todella komia!
En tiedä harittaako silmäni mutta alimmaisessa kuvassa näyttäisi olevan nuoli, teräväkänen alaspäin ja nuolen tyvessä pokkinainen viiva, 90 asteen kulmassa nuolen varteen?
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Itsekin kiinnitin vasta kuvasta huomiota noihin viiruihin, josta mieleeni tuli ensimmäisenä intiaanien tiipii. Pinnassa on kimalletta, näyttää ohuelta kerrokselta tuo väritys ja epäilen että haihtuisi kuin tuhka tuuleen jos sitä pintaa hioisi. Muilta kohdin tuo kivi ei herätä minkäänlaisia intohimoja. Melko väritön. Lohjennuthan tuo varmaan jostain on. Koiran kanssa kävelyllä ja sattui silmään. Kävin sitten hakemassa myöhemmin kiven talteen.