Grave Digger kirjoitti:sellainen kyssäri tähän väliin, että missä te liotatte noita löytöjä?
täällä on ollut sooda,ketsuppi sun muita juttuja pinnalla miten jotkut puhdistelevat.
minulla on noin 100euron edestä kolikoita tuossa tummuneena joten mitenkä ne saisi "kiertokuntoon" ?
onko tämä hyvä laite ?
http://www.villenkello.fi/shop/kauppa9/ ... 8&show=all
Voitas koittaa olla aloittamatta taas jotain kauhiaa offtopicci kierrettä, mutta vastaan nyt kuitenkin jotain.
Eli minä pistän kaikki huonokuntoiset tai arat esineet puhdistamattomina likoamaan kannelliseen lasipurkkiin jossa on Bilteman akkuvettä. Joku joskus väitti, että tuo ionisoitu vesi olisi parempaa, kuin hanavesi, koska se "imee lian itseensä" eikä kait sisällä muutenkaan mitään ylimääräistä, jota taas kraanavedestä löytyy. Jostain syystä kuivat kolikot sihahtaa jännästi, kun ne pudottaa tonne akkuveteen. Vuorokauden liotuksen jälkeen pyörittelen topsipuikkoa kolikon pinnalla ja laitan sitten takasin likoamaan. Nyt paraikaa kokeilen semmoista, että kuivatan nuo kolikot välillä ja laitan takaisin likoamaan. Luulisi, että liotus-kuivatus-liotus-kuivatus jne saisi aikaan jonkin laista lian hellävaraista irtautumista. Nuo on vielä kuivumassa silica gel pussien seassa, että luulisi kuivuvan.
Sitten kolikoille, jotka on tarkoitus laittaa kiertoon (eurot) olen raa'asti soveltanut seuraavaa: teräs ja messinkiharjaus sekä Cillit Bangia sekaan. Noilla lähtee aika hyvin tummentumat, mutta ei tarvi montaa kolikkoa hinkata, niin sormet on verillä ja pesuaine kirvelee.
Kuvittelisin, että semmoinen
"pesurumpu" olisi ainut järkevä keino suuren kolikko määrän puhdistamiseen. Mä kokeilin laittaa lasipurkkiin kourallisen kolikoita, pesuainetta, korallimurskaa ja hiekkapuhallushiekkaa. Muutaman viikon annoin niiden liota ja ravistelin purkkia raivokkaasti aina kun kerkesin. Tulos: entistä tummempia kolikoita. Eli en todellakaan suosittele käsin ravisteltavaa putsausta.