Marraskuun lopulla viime vuonna olin muutaman tunnin piipparoinnin jälkeen palaamassa autolleni, ja siinä kävellessäni päätin vielä tarkistaa yhden kapea metsäkaistaleen (30 x 7 m) pellon ja hiekkatien välistä. Päivä oli löytöjen suhteen ollut taas kehno, eikä tuo pusikko odotuksia kohottanut.
Metsäkaistaleen halkoi avo-oja, minkä töyräällä oli muutama lehtipuu. Ihan puun juurakon lähellä tuli kuitenkin ihan kunnon PIIPPAUS etsimestä. Kevyt raapaisu pintamaata ja kariketta pyyhkäisin lapion syrjällä pois ja "rinkulahan" siinä näkyi.
Sormuksessa oli omistuskirjoitus, minkä perusteella oletin löytäväni omistajan. En olettanut sormuksen olevan kovin vanha... Muutaman päivän yritin asiaa selvittää, mutta en onnistunut. Vein rinkulan löytötavaratoimistoon.
Helmikuun lopulla kävin löytötavaratoimistossa tiedustelemassa sitä, eikä omistaja ollut sitä hakenut. Lunastin sen itselleni 14 eurolla.
Sormuksen leimoista sain lopulta selville, valmistuspaikkakunnan, tekoajan ja kultasepän. Puhdasta kultaa (17 g) tekele oli ja sininen kivi oli princess-hiottu safiiri valkokultakehyksessä.
Kultasepältä sain yhteystiedot sormuksen teettäjästä. Soitin ja kerroin rinkulan löytyneen.
Tänään hän kävi luotani rinkulan hakemassa, ja oli kovin tyytyväinen. "Hukkaaja" oli asunut löytöpaikan läheisyydessä vielä tuolloin 2010, ja arveli, että oli käynyt veden heitossa siinä pusikossa ohi kulkiessaan...
Ihan mukavan palkkion sain
Rinkulalle löytyi omistaja
Rinkulalle löytyi omistaja
XP Deus, Golden Mask 4, Garrett Pro-Pointer, lukulasit +3,00 ja kuivat sukat jalassa...
Re: Rinkulalle löytyi omistaja
Hienoa että omistaja löytyi
Milläkäs noin suuri säilytyspalkkio perusteltiin? Itse selvisin 4eurolla ja sormuksia oli kaksi.Polack kirjoitti:Helmikuun lopulla kävin löytötavaratoimistossa tiedustelemassa sitä, eikä omistaja ollut sitä hakenut. Lunastin sen itselleni 14 eurolla.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Milläkäs noin suuri säilytyspalkkio perusteltiin? Itse selvisin 4eurolla ja sormuksia oli kaksi.
Ei säilytyspalkkiota sen kummemmin minulle perusteltu. Ymmärsin, että 17 euroa on korkein summa, minkä voivat periä säilytyksestä. Josko siinä oli arvioitu sormuksen arvoa, en tiedä??
Ei säilytyspalkkiota sen kummemmin minulle perusteltu. Ymmärsin, että 17 euroa on korkein summa, minkä voivat periä säilytyksestä. Josko siinä oli arvioitu sormuksen arvoa, en tiedä??
XP Deus, Golden Mask 4, Garrett Pro-Pointer, lukulasit +3,00 ja kuivat sukat jalassa...
Hienosti toimittu Polackilta ja alkuperäinen omistaja on takuulla ollut tyytyväinen
Näin sanotaan löytötavara-asetuksessa:Haarukka kirjoitti:Hienoa että omistaja löytyi
Milläkäs noin suuri säilytyspalkkio perusteltiin? Itse selvisin 4eurolla ja sormuksia oli kaksi.
Löytötavaralain 11 §:ssä tarkoitettu korvaus löytötavarasta aiheutuneista yleisistä säilytyskustannuksista peritään esineen käyvän arvon perusteella. Korvaus on 5 prosenttia esineen käyvästä arvosta, kuitenkin enintään 17 euroa.
Pienin maksuun pantava summa on 4 euroa.
Muutamasta rinkulasta olen myös tuon palkkion maksanut.