Rannalta löydettyä

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
MrLumperi

Rannalta löydettyä

Viesti Kirjoittaja MrLumperi »

Terve kaikille

Vihdoin tänään posti kiikutti saksasta tilatun ja hartaasti odotetun ACE-250:n. Laite kasaan, toiminnan testaus ja kohti paikallista uimarantaa. Alku meni laitteen hengenelämää tulkittaessa ja erilaisten piippausten tarkoitusperiä ihmetellessä. Kuitenkin aika nopsaan pääsin jyvälle ACE:sta ja roinaa rupesi nousemaan.

Muutaman korkin jälkeen löytyi myös muutamia kolikoita, lähinnä euroja. Myös nauloja ja muttereita oli oudon paljon, kun kuitenkin liikuin uimarannalla.

Etsinnän loppupuolella kilahteli ACE mukavasti ja niimpä kaivoin 5 sentistä vuoden 1940 yhden markan kohtuukuntoisen kolikon. Siihen olikin mukava lopetella ensimmäinen keikka ACE:n kanssa ja lähteä saunan lämmitykseen.

Kuva

-MrLumperi-
Garrett ACE-250
Velsku
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Velsku »

No niin. Bensarahat taisit saada takaisin ekalla reissulla.

Tuo 1940 markka on kyllä hyvässä kunnossa ikäisekseen. Taisi olla aika kuivalla alueella?

Millä rannalla kävit?

Itse meinasin tänään lähteä katsomaan pikkulahtea, kun keli olisi ollut sopivan poistyöntävä uimareille/ulkoilijoille. Vaimo vain oli liian väsynyt lähtemään ulos ja vauvaakin piti hoitaa samasta syystä, joten en päässyt itsekään. Mieli olis kyllä kovasti tehnyt.

Mikonkarissa kävin toissakesänä kaivelemassa. Löytöinä oli muistaakseni kohtuu uusia kolikoita, avaimia ja yksi kaulakoru (rihkama). Vaikka pieni ranta onkin kyseessä, niin sinnekin jäi vielä paljon katsomatta. (Eli paikka ei tosiaankaan ole sitten putsattu.)

Olkijokisuulla kävi minun vanhemmat myös toissakesänä. Löytivät sieltä muistaakseni yhden rihkama sormuksen ja jotain muuta. Itsekin kävin kerran pyörähtämässä siellä, mutten löytänyt kummempia. Siellä sitä makaa ainakin yksi minun tiputtama kaulakoru, joka katosi poikasena sinne.

Pullonkorkkeja rannoilta kyllä löytyy ja myöskin rautanauloja, tosiaan yllättävän paljon. Jos käy pelkässä kolikkojahdissa, kaljapullonkorkit saa acella jotenkuten poistettua pelistä sillä, että niiden signaali usein hyppii enemmän, mitä kolikoiden antaen välillä signaalia vasemmasta laidasta ja välillä oikeasta, aika usein tulee rautasignaali. Rautakin on 95% tapauksista ihan selkeä. Matalalta tulee ja hyppii, jos on pahasti ruosteessa. Kolikot taas on todella vakaita ja soivat hienosti. Tosin rannalla kannattaa kaivaa kaikki esiin, itse toimin yleensä niin... (jottei pullonkorkki, joita on paljon maskaa koruja pois)

Opettelehan heti alussa käyttämään laitetta ihan all-metal modella. Äänestä erottaa ACElla niin selkeästi foliot ja raudat, ettei muuta erottelua tarvi. Rautasignaalitkin kannattaa varmistaa vielä kerran pyyhkäisemällä yli, eli syvällä oleva "ei rautainen" saattaa antaa rautasignaalin nopealla ylipyyhkäisyllä, mutta uudelleenkokeilulla signaali saattaa kilahtaa ylempääkin --> potki hiekkaa pois ja tutki uudestaan lähempää ja mieti sitten, mikä on. Tee sama myös epämääräiselle korkeammalle signaalille, eli potki monttu hiekkaan päästäksesi lähemmäs ja mieti mikä se voisi olla. Kaiva sitten vasta tavara ylös ja pian opit, miten laite käyttäytyy millekin esineelle, miltäkin syvyydeltä.

- Velsku
--------------------
Minelab Explorer XS, (8", 10,5", 15"WOT)
Garrett AT Pro (vakio + 5"x8" kelat)
Minelab digger
Garrett pro pointer
Garrett sandscoop
MrLumperi

Jep. Nämä löydöt nimenomaan kaivelin Mikonkarin uimarannalta. Tuo wanha markka löytyi rannan metsän reunasta, jonne merivesi ei yllä.

Kysessä tosiaankin oli eka reissu meikäläisen etsintähistoriassa. Ja All Metals mode oli kokoajan päällä. Täytyy ensikerralla kokeilla noita hienouksiakin, mitä ACE:sta löytyy.

Reissu siis onnistui nappiin, ja semmoinen fiilis jäi, että uudestaan on päästävä mahdollisimman pian taas kaivelemaan. Pieni vesisadekkaan ei haitannut. Miten lie ACE:n boxi kestää vettä?

-MrLumperi-
Garrett ACE-250
Panda
Site Admin

poksi

Viesti Kirjoittaja Panda »

MrLumperi kirjoitti:
Pieni vesisadekkaan ei haitannut. Miten lie ACE:n boxi kestää vettä?

-MrLumperi-
Kerran pienessa vesisateessa Acella etsiskelin ja ajttelin etta "ei kai se haittaa jos vahan koppa kastuu".. Noh seuraavalla etsintareissulla ei meinannut menna paalle ja sittem kun meni niin ihan omiaan piippaili siina maarin etta etsinnasta ei tullut mitaan. Halytyskellot soivat ja mieleen tuli josko se kastui ja meni rikki. Kotona aukaisin kopan auki, varovasti pyyhin ja puhdistelin ja sisalle oli kuin olikin paassyt kosteutta .. Lampimaan jatin kuivamaan yon yli niin purettuna kuin mahdollista. Seuraavalla kerralla toimi kunnolla.huh.. Sen jalkeen olen aina suojannut kopan jollain jos vesisateessa olen ollut, ja yon yli patterin vierelle kuivamaan.

ai niin.. meinasi unohtua.. Onnea ensimmaisista loydoista! Ja etenkin tuosta hyvakutoisesta markasta. Kannattaa harkita jo kerailykansion tms. paikan hankitaa johon tulevaisuuden ns. hyvat loydot voi siististi jarjestaa. Eika tarvitse kuunnella kommentteja kun metalliesineita lojuu joka laatikon pohjalla jne. Kokemusta on :D
Viimeksi muokannut Panda, 09 Touko 2007, 23:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C. Scope Newforce R1, Garrett Ace 250
MrLumperi

Re: poksi

Panda kirjoitti:
MrLumperi kirjoitti:
Pieni vesisadekkaan ei haitannut. Miten lie ACE:n boxi kestää vettä?

-MrLumperi-
Kerran pienessa vesisateessa Acella etsiskelin ja ajttelin etta "ei kai se haittaa jos vahan koppa kastuu".. ........ Seuraavalla kerralla toimi kunnolla.huh.. Sen jalkeen olen aina suojannut kopan jollain jos vesisateessa olen ollut, ja yon yli patterin vierelle kuivamaan.

Kiitti vinnkistä. Täytyypä ensikerralla ottaa joku muovinen pussi tms. mukaan. Nyt ei kyllä vettä tullut kuin muutamia pisaroita lasille, mutta saattaahan siitä lipsahtaa kopan sisään helposti.
Garrett ACE-250
Vastaa Viestiin