Alottelijalle vinkkejä?!
-
Alottelijalle vinkkejä?!
Hei.
Sain synttäri lahjaksi Garretin 250;sen
olen ihan uuno näihin harrastuksiin tuossa omalla pihamaalla kokeilin piippaili niin pirusti, onko jokaisen vonkaisun kohdalla metallia??
jos on niit tarttee pyytää naapuria kyntää pihanurmi ympäri! Mamma vois pillastua! herkkä kun on...
no menin sit alapellolle, oli vähän hiljasempaa, muutaman kuopan kaivettua löysin ekan aarteen "ruostunut väärä vitosen naula"
Aiheuttaako joku muukin tiheä esine narahduksen, kun en löytänyt kuopista mitään,
(odottelen pinpointterin tuloa, jospa sillä sais paremmin tutkittua kuopat)
Sain synttäri lahjaksi Garretin 250;sen
olen ihan uuno näihin harrastuksiin tuossa omalla pihamaalla kokeilin piippaili niin pirusti, onko jokaisen vonkaisun kohdalla metallia??
jos on niit tarttee pyytää naapuria kyntää pihanurmi ympäri! Mamma vois pillastua! herkkä kun on...
no menin sit alapellolle, oli vähän hiljasempaa, muutaman kuopan kaivettua löysin ekan aarteen "ruostunut väärä vitosen naula"
Aiheuttaako joku muukin tiheä esine narahduksen, kun en löytänyt kuopista mitään,
(odottelen pinpointterin tuloa, jospa sillä sais paremmin tutkittua kuopat)
Re: Alottelijalle vinkkejä?!
Jokainen ääni on metallia ja eri metallit päästelee eri ääniä.
Ilman pinpointeria kannattaa menetellä niin että kaivaa kuoppaa kunnes kohdasta ei kuulu enään ääntä. Lasket sitten koneen maahan ja siirrät kaivamastasi kasasta kourallinen kerrallaan maata takaisin kuoppaan. Kun koura piippaa on aarre siellä. Sormukset ja kellot pois käsistä eikä takissakaan saisi hihan suissa olla metalli nappeja.
Aluksi kannattaa jättää rautatuuttaukset huomioimatta, ne on yleensä rautaa ,mutta kun siirtelet kamaa kouralla kelan ohi niin tutki ne rautaäänetkin, joskus ääni muuttuu kun esine on nostettu maasta.
Ilman pinpointeria kannattaa menetellä niin että kaivaa kuoppaa kunnes kohdasta ei kuulu enään ääntä. Lasket sitten koneen maahan ja siirrät kaivamastasi kasasta kourallinen kerrallaan maata takaisin kuoppaan. Kun koura piippaa on aarre siellä. Sormukset ja kellot pois käsistä eikä takissakaan saisi hihan suissa olla metalli nappeja.
Aluksi kannattaa jättää rautatuuttaukset huomioimatta, ne on yleensä rautaa ,mutta kun siirtelet kamaa kouralla kelan ohi niin tutki ne rautaäänetkin, joskus ääni muuttuu kun esine on nostettu maasta.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
- iron maden
- Kunniajäsen
Kaiva lapiolla pistellen maakakku ylös ja vetäise acen kelalla kuopan pohjaa ja kakkua..jompikumpi piippaa, joten löytö on siel!...tolleen typistetyt ohjeet!
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
-
Onkos sitten liian herkällä säätö kun välistä parahtaa ja samasta paikasta ei saa toista parahdusta? kun yrittää ristiin.
Pitääkö mennä metsään? samalla paikalla asumusta yli sata vuotta, romua kertynyt maahan.
millaisella säädöllä vedätte? vielä vois harjoitella ennen kevättä...
Pitääkö mennä metsään? samalla paikalla asumusta yli sata vuotta, romua kertynyt maahan.
millaisella säädöllä vedätte? vielä vois harjoitella ennen kevättä...
- iron maden
- Kunniajäsen
Minä etsin pääsääntöisesti acen ohjeiden mukaan eli tiputan täysistä herkkyyksistä 2 pykälää alas!
Joskus kohde ei anna kun yhdeltä kantilta piipin ja voi ristiinvedossa kadota!
Monesti muut roskat, mm rautanaulat, rautapitoinen maaperä tms häiritsee!
Itse ole kaivanut jos yhdeltäkin suunnasta antaa piipin ja tuloksena on ollut kolikkoa jne.
Käytän yleensä all metal toimintoa mutta suuria peltoja rampatessani olen vetänyt pelkällä coins/kolikkoasetuksella!(vähemmällä kaivuulla pääsee).
Joskus kohde ei anna kun yhdeltä kantilta piipin ja voi ristiinvedossa kadota!
Monesti muut roskat, mm rautanaulat, rautapitoinen maaperä tms häiritsee!
Itse ole kaivanut jos yhdeltäkin suunnasta antaa piipin ja tuloksena on ollut kolikkoa jne.
Käytän yleensä all metal toimintoa mutta suuria peltoja rampatessani olen vetänyt pelkällä coins/kolikkoasetuksella!(vähemmällä kaivuulla pääsee).
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Niin, ei se auta kuin kaivaa ja kokeilla, sillä ne koneen metkut oppii Keväällä opettelin acen käytön lumenkaatopaikalla. Riittävän monta roskaa ja turhaa kuoppaa kun kaivaa niin oppii paksumpikalloinenkin mitä se kone yrittää sanoa. Aluksi tuollaisilla paikoilla homma on 95prosenttisesti kaivamista.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Yksi hyvä kikka ACE:n vakiokelalla huispatessa on nostaa kelaa ylöspäin, jos koneen ilmoittama piippi on epäselvä eli kone kilahtaa kolikkoäänen, mutta id tippuu kohti rautaa. Vakiokelan "peitto" on kartiomainen eli matalat kohteet tunnistuvat koko kelan alueella kun taas syvät kohteet tunnistuvat kelan keskustan kohdalla. Alla oleva DD-kelan mainoskuva ehkä selventää vähäsen asiaa:
Kuvassa vakiokelan peitto on keltaisella ja DD-tyyppisen kelan vihreällä.
Samalla kun nostaa kelaa, niin kannattaa myös kelan heilautuksen kaarta ja nopeutta pienentää. Ja tietysti omaa etenemisnopeutta kannattaa laskea.
Tuolla tekniikalla onnistuin löytämään vanhan puretun talon alueelta useita kolikoita. Mutta hidasta se oli ja tarkasti sai huispata ja kuunnella koneen ilmoittamia ääniä All metal -tilassa. Ja roskia sai kaivaa paljon.
Kuvassa vakiokelan peitto on keltaisella ja DD-tyyppisen kelan vihreällä.
Samalla kun nostaa kelaa, niin kannattaa myös kelan heilautuksen kaarta ja nopeutta pienentää. Ja tietysti omaa etenemisnopeutta kannattaa laskea.
Tuolla tekniikalla onnistuin löytämään vanhan puretun talon alueelta useita kolikoita. Mutta hidasta se oli ja tarkasti sai huispata ja kuunnella koneen ilmoittamia ääniä All metal -tilassa. Ja roskia sai kaivaa paljon.
Niksu
Garrett AT Pro: 8,5x11" ja NEL Big&Snake sekä ACE250
Garrett Pro-Pointer
Vanhin löydetty kolikko: 1 ör vuodelta 17?? ja 2 kopeekka vuodelta 1810
Garrett AT Pro: 8,5x11" ja NEL Big&Snake sekä ACE250
Garrett Pro-Pointer
Vanhin löydetty kolikko: 1 ör vuodelta 17?? ja 2 kopeekka vuodelta 1810
-
Kiitos hyvistä neuvoista
Meidän tontilla sen verran paljon piippauksia et tarttee tilata stenalta romulava jos meinaan kaikki metallit kaivaa ylös
oletteko heittänyt maahan jotain merkiksi piipin kohtaan? et havainto kohta säilyy, esim; nurmikko näyttää kovasti samalta,
harkitsen ite noita golffissa käytettyjä tii:ä ovat puuta ja halpoja.
Meidän tontilla sen verran paljon piippauksia et tarttee tilata stenalta romulava jos meinaan kaikki metallit kaivaa ylös
oletteko heittänyt maahan jotain merkiksi piipin kohtaan? et havainto kohta säilyy, esim; nurmikko näyttää kovasti samalta,
harkitsen ite noita golffissa käytettyjä tii:ä ovat puuta ja halpoja.
- Serafiina
- Raavas Tonkija
Samantien ylös vaan ja montut peittoon, muuten koko tontti on merkkausten vallassa
Ihan hyvä idea nuo golfjutskat, itse olen tökkinyt ihan vaan jotain risua pystyyn piipin kohdalle kun lapioiminen ei ole enää maistunut.
Ihan hyvä idea nuo golfjutskat, itse olen tökkinyt ihan vaan jotain risua pystyyn piipin kohdalle kun lapioiminen ei ole enää maistunut.
Fisher 1236-X2, Garret ace 250, Garret pro-pointer
2 öre 157x
2 öre 157x
Aina siinä joku lehti, korsi, risu tms. jota tuijottamalla kohta säilyy ensimmäiseen pistoon/viiltoon asti. Aluksi tietenkin mieluummin tuijottelee etsintä, ihailee ohi lentäviä lintuja ja kurkkii olan yli että näkeekö kukaan, mutta muutaman tunnin jälkeen oppii kohdistamaan katseensa kohteeseenCustomline56 kirjoitti:oletteko heittänyt maahan jotain merkiksi piipin kohtaan? et havainto kohta säilyy, esim; nurmikko näyttää kovasti samalta,
- Serafiina
- Raavas Tonkija
Jaa, ajattelin että jos haluaa merkkailla piippejä varastoon ja kaivella toisella kertaa
Fisher 1236-X2, Garret ace 250, Garret pro-pointer
2 öre 157x
2 öre 157x
-
Tälläi kun haparoi vielä, haluu varmistella piippauksen, siinä huispatessa tuntuu paikka siirtyvän.
On myös silleen ehkä kätevä, selkeä rajattu alue (nurmikko) voi reilusti vaihtaa työkalua,
jättää etsin syrjään ja alkaa kaivaa "Billnääsin vammaksella" (fiskarssin lapio).
On myös silleen ehkä kätevä, selkeä rajattu alue (nurmikko) voi reilusti vaihtaa työkalua,
jättää etsin syrjään ja alkaa kaivaa "Billnääsin vammaksella" (fiskarssin lapio).