Ensimmäinen peltohuispaus

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
peeällä

Ensimmäinen peltohuispaus

Viesti Kirjoittaja peeällä »

Kesällä hankin laitteet piipparointiin ja nyt ehdin ensi kertaa luvanvaraiselle pellolle n. 40 minuutiksi ennen pimeän laskeutumista. Pääsin tuossa ajassa n. 60 m eteenpäin, kun jatkuvasti nousi rautaesinettä ylös. Lähelle tehty rautatie oli varmaan rakennettu huolimattomasti, sillä sen näköisiä vaarnoja, joilla kiskoja saatettaisiin kiinnittää, tuli eteen monta.

Samalla reissulla siirryin myös uudelle vuosisadalle, kun Aleksanteri II:n lyömä 5 pennin kuparikolikko odotti maassa vuodesta 1867 asti. Patinaa on päällä niin paljon, että kolikko kaipaisi puhdistusta. Tuollaisenaan siitä ei ole iloa, tuskin edes museovirastolle (olen antanut itseni ymmärtää, että tuon ajan löydön kanssa pitäisi sinne olla yhteydessä). Keinoja onkin koko läjä, mutta jos kevyellä sitruunahapolla...

Foorumille avautumisen syy taas lähinnä liittyy tuohon U:n muotoiseen kappaleeseen. Siinä on vielä pienet väkäset sivuille molemmin puolin. Olisikohan foorumisteilla tietoa tuon kapineen alkuperäisestä käyttötarkoituksesta? (Kuvassa siis vasemmalla, kolikon yläpuolella.)

Kuva
Vanhin löytö: 1867 5 penniä (Aleksanteri II)
Välineet: Garrett EuroAce, BullsEye TRX pointer
JosipZugasvili
Metallinetsijä

Re: Ensimmäinen peltohuispaus

Viesti Kirjoittaja JosipZugasvili »

Kuparikolikosta saa parhaiten tolkun, kun upottaa sen pariksi tunniksi ketsuppiin ja harjaa sitten hammasharjalla. Jollei se kerro ikäänsä tuosta, niin kahdeksi tunniksi uudestaan. Patina kyllä lähtee samalla huitin helkuttiin, mutta eipä siitä vihreästä kuparilätkästäkään mitään iloa ole. Itse tosin olen antanut ketsuppikäsittelyä vain sen verran, että kolikon saa tunnistettua.
Vastaa Viestiin