Tykinkuulan pala? Musketinkuula?

Oletko löytänyt omituisen esineen? Näytä tunnistamaton löytösi ja aarremaanalla.comin jäsenet yrittävät auttaa sinua selvittämään mistä on kysymys.
Pollo
Raavas Tonkija

Tykinkuulan pala? Musketinkuula?

Viesti Kirjoittaja Pollo »

Tämmöinen tuli pellolta tänään. Voisikohan olla tykinkuulan palanen?
Kovin tasaisen pyöreä muoto...
Painoa 949 grammaa ja leveimmästä kohdasta 10,5cm

KuvaKuvaKuva

Ja tämmöinen lyijymötikkä. Olisko musketinkuula?
Paino 14 grammaa
Leveys mittauskohdasta riippuen 16,2mm/15mm ja kokonais pituus 20mm

KuvaKuvaKuva
XP Deus
Mi-6
Ynnä muuta kampetta
Taurus
Kunniajäsen

Re: Tykinkuulan pala? Musketinkuula?

Viesti Kirjoittaja Taurus »

Alimmainen näyttää aika hauraalta musketinkuulaksi ja siinä menee ura keskellä. Olisko jokin ponsi?
Garrett AT Pro

Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Pollo
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja Pollo »

Taurus kirjoitti:Alimmainen näyttää aika hauraalta musketinkuulaksi ja siinä menee ura keskellä. Olisko jokin ponsi?
Mietin kanssa että tuo ura ei oikein sovi musketinkuulaan. Luulisi että valaessa jäisi ennemmin semmoinen "uloke" kuulaan ja että se menisi pystysuunnassa
XP Deus
Mi-6
Ynnä muuta kampetta
ärkoo
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

Ylimmäinen pala voi hyvinkin olla tykinammuksen sirpale.
Alempi ei kylläkään ole musketinkuula vaikka läpimittakin sopisi, valunapa on kokoon nähden turhan paksu ja "valusauma" väärässä suunnassa.
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
Wilhart
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja Wilhart »

Olen kaivellut aika runsaasti Kustaan sodan aikaisia ammuksia ja minun silmään tuo oletetun tykinkuulan seinämä on liian paksu eikä räjähdysaineelle ole jäänyt tilaa riittävästi. Toisekseen en ole nähnyt tykinkuulan sirpaleissa noin erikoista pintaa, kuin tuossa löytämässäsi. Ikäänkuin sula rauta olisi ollut jo liian jähmeää tms...Toisaalta jos valutulos ollut huono, niin tuohan on voinut olla umpikuula ja pirstoutunut osuttuaan kallioon tms. Olen luultavasti väärässä, enkä ala kyllä Ärkoon kanssa kilpasille tunnistamisen suhteen :lol:
8 hopearahaa vuosilta 908-1016, r-kautinen kupurasolki, tasavartinen solki, ketjunkantaja, kankiketjun pätkä, vyön heloja, neulaputki, korvaputki, sormus yms. 2100€, yli 9kg markkoja ja muutama kultasormus sekä selwät hopeat 1.
Wilhart
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja Wilhart »

Wilhart kirjoitti:Olen kaivellut aika runsaasti Kustaan sodan aikaisia ammuksia ja minun silmään tuo oletetun tykinkuulan seinämä on liian paksu eikä räjähdysaineelle ole jäänyt tilaa riittävästi. Toisekseen en ole nähnyt tykinkuulan sirpaleissa noin erikoista pintaa, kuin tuossa löytämässäsi. Ikäänkuin sula rauta olisi ollut jo liian jähmeää tms...Toisaalta jos valutulos ollut huono, niin tuohan on voinut olla umpikuula ja pirstoutunut osuttuaan kallioon tms. Olen luultavasti väärässä, enkä ala kyllä Ärkoon kanssa kilpasille tunnistamisen suhteen :lol:
Edit. tarkemmin katsoen umpikuulahan tuo on ollut joka tapauksessa... :oops:
8 hopearahaa vuosilta 908-1016, r-kautinen kupurasolki, tasavartinen solki, ketjunkantaja, kankiketjun pätkä, vyön heloja, neulaputki, korvaputki, sormus yms. 2100€, yli 9kg markkoja ja muutama kultasormus sekä selwät hopeat 1.
ärkoo
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

Umpikuulia käytettiin melko runsaasti linnoituslaitteiden, laivojen yms. rikkomiseen. Räjähtäviä taasen lähinnä ihmisiä vastaan.

Kivimuuriin osuessaan pyöreän onton kuulan läpäisyteho on pienestä painosta johtuen olematon ja todennäköisesti rikkoutuu osuessaan. Umpikuula sen sijaan tekee hieman isomman kolon ennenkuin rikkoutuu, kuten Pollon löytämälle on käynyt.
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
Vastaa Viestiin