Kolikkomankeli?

Mistä kannattaa etsiä ja miten? Miten syvaltä kolikko loytyy? Mitä pakkaat reppuusi ja mikä on kaivamisen apuvälineesi?
Avatar
Niksu
Kunniajäsen
Viestit: 1036
Liittynyt: 25 Maalis 2014, 08:23
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kolikkomankeli?

Viesti Kirjoittaja Niksu »

Suunnitelmissa on ollut rakentaa myös tuollainen kolikkomankeli. Eri lähteistä tiedonmururusia kaivaessa, niin esiin kävi semmoinen pointti, että rummussa pitää olla jokin "mela" tai kohouma, joka nostelee kolikkoja ja hiekkaa ylös rummun kehälle. Jos em. "melaa" ei ole rummussa, niin kolikot todennäköisesti vain liukuu samassa asennossa pitkin rummun kehää eivätkä pyöri, sekoitu ja kiillotu kauttaaltaan.
Niksu
Garrett AT Pro: 8,5x11" ja NEL Big&Snake sekä ACE250
Garrett Pro-Pointer
Vanhin löydetty kolikko: 1 ör vuodelta 17?? ja 2 kopeekka vuodelta 1810
Harakka
Metallinetsijä
Viestit: 195
Liittynyt: 18 Marras 2012, 14:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kolikkomankeli?

Viesti Kirjoittaja Harakka »

Niksu kirjoitti:Suunnitelmissa on ollut rakentaa myös tuollainen kolikkomankeli. Eri lähteistä tiedonmururusia kaivaessa, niin esiin kävi semmoinen pointti, että rummussa pitää olla jokin "mela" tai kohouma, joka nostelee kolikkoja ja hiekkaa ylös rummun kehälle. Jos em. "melaa" ei ole rummussa, niin kolikot todennäköisesti vain liukuu samassa asennossa pitkin rummun kehää eivätkä pyöri, sekoitu ja kiillotu kauttaaltaan.
Toimisiko betonimylly? Lapiolla hiekkaa myllyyn ja kolikot perään, saa laittaa useammankin vuoren löytökolikot kerralla.
"Yellow iron makes white men go crazy"
Avatar
V1
Raavas Tonkija
Viestit: 838
Liittynyt: 24 Elo 2013, 19:34
Paikkakunta: Pohjois-Savo Vieremä

Re: Kolikkomankeli?

Viesti Kirjoittaja V1 »

Ei noissa tehdastekoisissakaan välttämättä ole kuin sileäpintainen kumirumpu.
http://shop.silverstudio.fi/product/102 ... itettu-era
Jossain olen kyllä nähnyt uritetulla sisäpinnalla olevan ja kantikas kylkinen purkki toimii myös kun pohja ja kansi on pyöreät
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3372
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Kolikkomankeli?

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Lähtivät ne kolikot sileäpintaisessakin rummussa myllääntymään hiekan sekaan. Lopputulos voisi olla jopa parempi kun kolikot pysyisivät paikoillaan ja hiekka pyöris ympärillä ;)
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1412
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kolikkomankeli?

Viesti Kirjoittaja iron maden »

En tiedä noista mankeleista ja luulen että moisilla menee homma aivan leikkimiseksi!
Tuo soodapuhallusjuttu vaikuttaa tehokkaalta ja siinä voi kohdentaa puhdistuksen juuri haluamaansa kohtaan! On myös hellavarainen kolikoita ja koruja ajatellen!

http://www.ikh.fi/tuotehaku/hiekkapuhal ... #!tid39179
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Avatar
V1
Raavas Tonkija
Viestit: 838
Liittynyt: 24 Elo 2013, 19:34
Paikkakunta: Pohjois-Savo Vieremä

Re: Kolikkomankeli?

Viesti Kirjoittaja V1 »

Minä hommasin tuon soodapuhalluskannun mutta en oikein tiedä suosittelisinko sitä kolikoille tai millekkään.
Ensinnäkin pitäisi olla paikka jossa puhaltaa. Jos puhaltaa pihalla niin sooda tappaa nurtsin aika tehokkaasti.
Ja pirun työlästähän se on yksitellen rueta kolikoita puhaltamaan.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3372
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Kolikkomankeli?

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

V1 kirjoitti:Ja pirun työlästähän se on yksitellen rueta kolikoita puhaltamaan.
Kiinnittää useampia sinitarralla vanerilevyyn?
Itseltä loppui mielenkiinto. Jos haluaa lyöntikiiltoisen 90-luvun markan niin ostaa huuto.net:stä, maasta tongitut saa näyttää maasta tongituilta. Nummismaattinen arvo tuskin nousee yhdelläkään kolikolla tällaisilla konsteilla.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
V1
Raavas Tonkija
Viestit: 838
Liittynyt: 24 Elo 2013, 19:34
Paikkakunta: Pohjois-Savo Vieremä

Re: Kolikkomankeli?

Viesti Kirjoittaja V1 »

Niihän seo.
Euroja on tullut jonkunverran putsattua rummulla kun ei jaksa aina kaupassa selittää että miksi ne on mustia
Avatar
Niksu
Kunniajäsen
Viestit: 1036
Liittynyt: 25 Maalis 2014, 08:23
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kolikkomankeli?

Viesti Kirjoittaja Niksu »

Jos haluaa lyöntikiiltoisen 90-luvun markan niin ostaa huuto.net:stä, maasta tongitut saa näyttää maasta tongituilta. Nummismaattinen arvo tuskin nousee yhdelläkään kolikolla tällaisilla konsteilla.
Minä olen yksittäisiä kolikkoja kiillottanut Wenol -kiillotustahnalla. Sillä saa pahastikin tummentuneista kolikoista kiiltäviä. Kolikon numismaattista arvoa se ei varmastikaan nosta, koska aine hioo kolikon pintaa eli kolikon muodot vähän pyöristyvät yms. Varmasti numismaatikon mielestä semmoinen tuhoaa kolikon. :)

Mutta koko kesän eurokolikot odottavat puhdistamistaan, niitä en ala yksitellen puhdistamaan.
Niksu
Garrett AT Pro: 8,5x11" ja NEL Big&Snake sekä ACE250
Garrett Pro-Pointer
Vanhin löydetty kolikko: 1 ör vuodelta 17?? ja 2 kopeekka vuodelta 1810
Avatar
Zalama
Metallinetsijä
Viestit: 422
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 16:32
Paikkakunta: Maailma
Viesti:

Re: Kolikkomankeli?

Viesti Kirjoittaja Zalama »

Xp Deus + MI-6 pinpointer + Fiskars modattu lapio
Vanhin löytö: Roman brooch n. 40-100 luvulta, Vanhin kolikko: Celtic stater ** BC
Ukkostutka Muurame
http://www.vilukissat.fi
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3372
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Kolikkomankeli?

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Niksu kirjoitti:Mutta koko kesän eurokolikot odottavat puhdistamistaan, niitä en ala yksitellen puhdistamaan.
Näyttihän nuo pankkiin kelpaavan vaikkei ollut kuin vesipestyjä. Toinen purkillinen tuossa odottaa. Kunhan maan jäätyminen lopettaa huispauskauden niin huljuttelen ne kuumassa saippuavedessä. huuhtelen ja vien taas pankkiin.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1412
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kolikkomankeli?

Viesti Kirjoittaja iron maden »

Minä olen yksittäisiä kolikkoja kiillottanut Wenol -kiillotustahnalla. Sillä saa pahastikin tummentuneista kolikoista kiiltäviä.
Mutta koko kesän eurokolikot odottavat puhdistamistaan, niitä en ala yksitellen puhdistamaan.[/quote]

Mie taas olen kuparikolikoihin(1748-1938) käyttänyt soodaliotusta, eri pesuaineita( sekä ruokatarvikkeita,jopa etikasta sitruunaan )) alussa ja kun enimmät töhnät on lähteneet, puhdistan ne jonshon merkkillisellä kupari/messnki kiilloitusaineella!
Vennään poikien hammasharja on puhdistuksessa lähes välttämätön!
Se harja valmistetaan vanhasta hammasharjasta, saksimalla harjoja pois niin ettei harjaan jää kun 5-6 millin tynjät!
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Avatar
aar1pne
Kunniajäsen
Viestit: 1024
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 20:13
Paikkakunta: Keskipohjanmaa.

Re: Kolikkomankeli?

Viesti Kirjoittaja aar1pne »

Tällä laitteella arvottomankin kolikon arvo nousee .
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Siinä kuvasarja vibrasta ja työn jäljestä.
Kulhoon vettä ja keramiikka rakeita , muutamasta tunnissa jälki näkyy.
C.SCOPE Newforce R1(veteraani)
Fisher F75 SE
Paras löytö. Hannin aarre(64 hopearahaa ja kullattu hopeavyö)
Muuta. Mineraalien etsintää vuosikymmeniä, jalometallit-malmit ja muut mineraalit.
Avatar
V1
Raavas Tonkija
Viestit: 838
Liittynyt: 24 Elo 2013, 19:34
Paikkakunta: Pohjois-Savo Vieremä

Re: Kolikkomankeli?

Viesti Kirjoittaja V1 »

Ootko aar1pne hionut tuolla kiviä? Vai onko tuo hankittu kolikoita varten?
Minun tekisi mieli hommata hiomajauhot rumpuun ja kokeilla ihan sepelikasasta valita värikkäimmät kivet hiontaan.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3372
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Kolikkomankeli?

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

aar1pne kirjoitti:Tällä laitteella arvottomankin kolikon arvo nousee .
Paremmin näyttää toimivan kuin pyörivä rumpu, mutta samat ongelmat lievempänä. Kiillottuminen ei ole tasaista, kulmat pyöristyy ja pienimmät rakoset jää lähes koskemattomaksi :(
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
aar1pne
Kunniajäsen
Viestit: 1024
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 20:13
Paikkakunta: Keskipohjanmaa.

Re: Kolikkomankeli?

Viesti Kirjoittaja aar1pne »

Kivenhiontaan hankin joskus parikymmentä vuotta sitten. Joskus ollut pyörivä rumpukin, vibra on selvästi parempi ja nopeampi .
C.SCOPE Newforce R1(veteraani)
Fisher F75 SE
Paras löytö. Hannin aarre(64 hopearahaa ja kullattu hopeavyö)
Muuta. Mineraalien etsintää vuosikymmeniä, jalometallit-malmit ja muut mineraalit.
Avatar
aar1pne
Kunniajäsen
Viestit: 1024
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 20:13
Paikkakunta: Keskipohjanmaa.

Re: Kolikkomankeli?

Viesti Kirjoittaja aar1pne »

Kuva
Kuvassa olevat hopeakorut olen piipparilla kerännyt maasta ja ovat olleet hyvinki tummia .
Ne on rummutettu korunkiillotus rummulla jossa käytetään pieniä teräs hauleja ja ohuita 4mm mittaisia teräs puikkoja.
C.SCOPE Newforce R1(veteraani)
Fisher F75 SE
Paras löytö. Hannin aarre(64 hopearahaa ja kullattu hopeavyö)
Muuta. Mineraalien etsintää vuosikymmeniä, jalometallit-malmit ja muut mineraalit.
Vastaa Viestiin