Muutama kolikko.

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
jappepoika
Viestit: 46
Liittynyt: 25 Kesä 2009, 16:13
Paikkakunta: Laitila

Muutama kolikko.

Viesti Kirjoittaja jappepoika »

Eilen tuli taas laite napattua tarakalle ja lähdettyä etsintäreissulle. Niityllä jonkinaikaa seikkailtuani kurvasin vanhan rakennuksen pihalle.
Siinä seurailin pihan rajaa, kun en tohtinut ruveta keskellä pihaa kaivelemaan, vaikka asumaton rakennus onkin.

Pitkät tovit sain kaivella vain pullonkorkkeja, mutta sitten tulikin muutamia mukavia löytöjä, melkeinpä peräjälkeen.

Päivän saldo oli mahtava! Omissa kolikkolöydöissäni siirryin jopa uudelle vuosisadalle :D .

Kolikot kuvassa ->

Kuva

5 penniä - vm. 1866
5 penniä - vm. 1922
1 markka - vm. 1951
1 penni - vm. 1974, ei kuvassa.

Kolikoita en vielä ole puhdistanut. Mitenkäs muuten nuo tuon aikaset pennit, kun aina olen itse nähnyt alumiinipennejä, mutta tämä jonka minä löysin on kenties kuparia? Ainakin väriltään täsmäisi. Mitenkäs paljon niitä mahdettu painaa?
garrettin 400i + 250 ja laappio
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Muutama kolikko.

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

jappepoika kirjoitti:
Kolikoita en vielä ole puhdistanut. Mitenkäs muuten nuo tuon aikaset pennit, kun aina olen itse nähnyt alumiinipennejä, mutta tämä jonka minä löysin on kenties kuparia? Ainakin väriltään täsmäisi. Mitenkäs paljon niitä mahdettu painaa?
Kuparia ne on ja tästä voit katsoa kolikoiden lyöntimääriä: http://www.kolumbus.fi/terho.vainio/raha/maarat.htm
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Vastaa Viestiin