Bongaa piippailija

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
spwaw
Metallinetsijä

Re: Bongaa piippailija

Viesti Kirjoittaja spwaw »

Heh. No sen ymmärtää kun talo ihan vieressä niin ei soveliasta ilman lupaa ja vielä kuumailmapallo kruunasi isäntäväen päivän. Sinä hämmensit joskus ja nyt se räjähti. :mrgreen:
spwaw
Metallinetsijä

Re: Re:

Serafiina kirjoitti:
spwaw kirjoitti:
Keseppa kirjoitti:Kun harrastus lisääntyy niin väistämättä tulee tilanteita vastaan missä harrastajat tutkivat samoja peltoja. Tässä tapauksessa vaan häiritsee tuo että siellä on käyty luvatta. Jos käy etsimässä luvatta niin on mahdollista ettei myöskään ilmoteta löytöjä eteenpäin kuten pitää.

Mullaki on tullu vastaava tilanne vastaan ja maanomistaja soitti minulle kun ne muut just olin pelolla. Menin sit katsomaan niin se oli pari nuorta poikaa jotka oli vasta alottanu harrastuksen. Olivat nähneet mut sillä pellolla ja kuvittelivat että sinne saa sitte mennä. Toisinsanoen pojat ei tienny oikeastaan mitään säännöistä harrastusta koskien. Se olikin sit hyvä tilaisuus valistaa poikia harrastamaan oikein ja samalla opettaa heitä käyttämään etsimiä tehokkaammin. Olen heille senkin jälkeen järkänny luvallisia peltoja etsintään.

Koskaan ei voi olla täysin varma miks joku käy pellolla luvatta. Se voi olla tahallista tai tahatonta mutta hyvä ois jos syyn sais selvitettyä ja toimisi sit sen pohjalta.
Tähän oli nyt pakko kommentoida :lol: eikö jokamiehen oikeus jopa velvoita tutkimaan alueita ja olemaan turmelematta niitä. En minä lupia hae sienestämiseen tai mustikkametsälle , onkos nyt lakia kiristetty tietämättäni ? Vai jokin ennakkotapaus raastuvassa :shock: Tämähän on kauhea shokki ja järkytys , Kyllä noita koiria ja polkupyöriä menee ristiin rastiin sänkipelloilla , onkohan niilläkin erikseen siihen lupa ?

ai niin ja takas aiheeseen. En ole nähnyt kuin halpamyyrän joka oli tulossa piippailemaan samalle niityll, mukava kaveri mutta ei kehdannut jäädä seuraksi piippailemaan vaikka ehdotin. Kaikien kaupunkilaisten maitahan ne oli , en omista :mrgreen: Saa nauttia vapaasti vaikka kakkia mutta muistaa sitten peittää jätökset ja ne pullonkorkit , voisitteko viedä pois :lol:
Koen pakottavaa tarvetta kommentoida :wink: Jokamiehen oikeus ei anna lupaa kerätä edes käpyjä. Ja kasvustoja ei saa vahingoittaa. Kärjistettynä on kaksi eri asiaa, hakkaako maanomistaja itse apinanraivolla puun juuria rikki esim vaikkapa piippaillessaan kuin että samaan syyllistyisi joku täysin vieras. Hiihtää saa pelloilla mutta koneelliseen laduntekemiseen tarvitaan kaiketi jo lupa. Marjanpoiminta ja metallinetsintä eivät ole sama asia ja fillarikaan tuskin tekee monttuja peltoon. Ja sitten olisi varmaan hyvä tietää myös, onko maa-alue kunnan/kaupungin omistuksessa vaiko yksityisen omaisuutta. Suvun pelloille jos joku eksyisi niin saisi kyllä lähdöt, ne on mun mestoja :mrgreen:
No huh. Siitä voitaisiin käydä oikeutta sitten pidemmän kautta ja se maksaa. Jos joku minun pelloilla kaivaa kylvöjen välissä ja kaukana pihapiiristä jotta ei näy niin siitä vaan. Ei tarvitse olla lakki liika tiukassa :mrgreen: Sopu sijaa antaa vai mitenkäs se meni. Kyllä noita hulluja mahtuu mutta en välitä , oikeuteen vaan niin saa nähdä kuka maksaa uhkailut :)
Serafiina
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja Serafiina »

Spwaw, olet jo varmaan tyhjentänyt omat peltosi aarteista ? :D
Fisher 1236-X2, Garret ace 250, Garret pro-pointer
2 öre 157x
spwaw
Metallinetsijä

Serafiina kirjoitti:Spwaw, olet jo varmaan tyhjentänyt omat peltosi aarteista ? :D
En ole tiukkapipo ja mitä tarkoitat aarteista ? Harrastan historian tutkimista ja historiaa , en mitään aarteenmetsästystä a la Indiana Jones . olinkin tiukkapipo kun kirjoitetaan aarteista koska se vääristää harrastustamme 8)
Serafiina
Raavas Tonkija

Tarkoitan aarteilla kaikkea roskasta esihistoriallisiin löytöihin. Itse kun en ole löytänyt vielä mitään mainittavaa niin jokainen kaivettava piippi kiinnostaa vielä toistaiseksi. Tarkoitin vitsinä sitä että jos olet ehkä jo ehtinyt tutkia omat maasi niin kuokkavieraat eivät ehkä sitten enää siinä vaiheessa haitanne ? En haasta riitaa. Ja kohta modet pistää meidät vastapäisiin nurkkiin häpeämään :shock:
2 öre 157x
P.Aholainen
Kunniajäsen

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja P.Aholainen »

spwaw kirjoitti:
Keseppa kirjoitti:Kun harrastus lisääntyy niin väistämättä tulee tilanteita vastaan missä harrastajat tutkivat samoja peltoja. Tässä tapauksessa vaan häiritsee tuo että siellä on käyty luvatta. Jos käy etsimässä luvatta niin on mahdollista ettei myöskään ilmoteta löytöjä eteenpäin kuten pitää.

Mullaki on tullu vastaava tilanne vastaan ja maanomistaja soitti minulle kun ne muut just olin pelolla. Menin sit katsomaan niin se oli pari nuorta poikaa jotka oli vasta alottanu harrastuksen. Olivat nähneet mut sillä pellolla ja kuvittelivat että sinne saa sitte mennä. Toisinsanoen pojat ei tienny oikeastaan mitään säännöistä harrastusta koskien. Se olikin sit hyvä tilaisuus valistaa poikia harrastamaan oikein ja samalla opettaa heitä käyttämään etsimiä tehokkaammin. Olen heille senkin jälkeen järkänny luvallisia peltoja etsintään.

Koskaan ei voi olla täysin varma miks joku käy pellolla luvatta. Se voi olla tahallista tai tahatonta mutta hyvä ois jos syyn sais selvitettyä ja toimisi sit sen pohjalta.
Tähän oli nyt pakko kommentoida :lol: eikö jokamiehen oikeus jopa velvoita tutkimaan alueita ja olemaan turmelematta niitä. En minä lupia hae sienestämiseen tai mustikkametsälle , onkos nyt lakia kiristetty tietämättäni ? Vai jokin ennakkotapaus raastuvassa :shock: Tämähän on kauhea shokki ja järkytys , Kyllä noita koiria ja polkupyöriä menee ristiin rastiin sänkipelloilla , onkohan niilläkin erikseen siihen lupa ?

ai niin ja takas aiheeseen. En ole nähnyt kuin halpamyyrän joka oli tulossa piippailemaan samalle niityll, mukava kaveri mutta ei kehdannut jäädä seuraksi piippailemaan vaikka ehdotin. Kaikien kaupunkilaisten maitahan ne oli , en omista :mrgreen: Saa nauttia vapaasti vaikka kakkia mutta muistaa sitten peittää jätökset ja ne pullonkorkit , voisitteko viedä pois :lol:
Nyt on rönsyillyt alkuperäisestä "bongaa piippailija" aiheesta hieman ohi mutta lisään tähän jatkoksi ja jos aiheuttaa keskustelua asia vielä niin avataan oma viestiketju.

Eli jokamiehen oikeudella saa liikkua toisten mailla aiheuttamatta vahinkoa maastoon.
Sänkipellolle kysyttävä piiparrointiin lupa aina jos meinaa kaivella siellä.(oma ja SME:N puheenjohtajan suositus)
Ei todellakaan kannata mennä sänkipellolle ilman lupia kaivelemaan vedoten jokamiehen oikeuteen.
Tämä ohjeistuksena uusille piipparitulokkaille jotka aloittavat harrastusta.
moderaattori
iron maden
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja iron maden »

jep jep! Maanomistajat antaa luvan helpolla, kunhan niille viitsii soittaa! Ainakin tääl Lieksassa maajussit kokee piipparoinin molemminpuoliseksi hyödyksi kun piipparoija saa etsiä ja löytää sekä maajusit on tyytyväisiä, kun heidån koneitaan rikkovat irtoraudat, poistetaan pellosta etsinnän lomassa!
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
spwaw
Metallinetsijä

Kuka on piippaillut ukonjoen maisemissa :idea:
kollikko
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja kollikko »

Esim. minut voi pongata metsitetyltä pellolta. Kuinka korkeita täytyy puunvesojen olla että aluetta voi metsäksi kutsua. Viljelyalue on myös useita vuosia kesannolla ollut heinäpelto putkilokasveineen, mutta aikarajoja siis vuosia ei lie määritelty? Ja tähän vielä, vaikka moden siirtoa uhaten: Kuinkahan kauan rakennuksen täytyy olla hylättynä ennen kuin se katsotaan hylätyksi? Nopeuttaako esim rikkinäiset akkunat tai sortunut katto prosessia?
Varmaan tulee riitaa joskus tuostakin. Melko häilyviä juttuja. Hyvä varmaan olisi esitellä itsensä metsäänkin mennessä että vältyttäisi kaikenlaisilta epäilyiltä.Säännöt ja jokamiehenoikeudet olisi em. syistä tuntea ja selvittää maanomistajallekkin. Jep! Otetaan taas! Pongaisin mieluummin jonkun tänne huomenna, jos joku viittii.
denga
Viesti:

Viesti Kirjoittaja denga »

Posion Livojärven "Rivieran" tuntumassa oli pari nuorta piipailijaa tien penkalla. Garretti-Ace ja joku toinen etsin kourassa. Liekkö "meikäläisiä"?

Aattelin pitkään että olen Posio/Koillismaa-alueen ainut piippailija, mutta viime vuonna jo huomasin samaisen järven rannoilla pyöriessäni että joku oli käynyt ensin. Kioskin ympäriltä on rannat vissiin jo tälle vuodelle piippailtu? Porukkaa on ainakin ollut paljon nyt liikenteessä kolikoita tiputtelemassa..
Garrett AT Pro

Vanhin kolikko: 1/6 ör 1666-1686

Musiikkiani: https://www.mikseri.net/kostiainenproj/
Metallikokki
Innostunut Etsijä

Viesti Kirjoittaja Metallikokki »

denga kirjoitti:Posion Livojärven "Rivieran" tuntumassa oli pari nuorta piipailijaa tien penkalla. Garretti-Ace ja joku toinen etsin kourassa. Liekkö "meikäläisiä"?

Aattelin pitkään että olen Posio/Koillismaa-alueen ainut piippailija, mutta viime vuonna jo huomasin samaisen järven rannoilla pyöriessäni että joku oli käynyt ensin. Kioskin ympäriltä on rannat vissiin jo tälle vuodelle piippailtu? Porukkaa on ainakin ollut paljon nyt liikenteessä kolikoita tiputtelemassa..
Johan minä kävin nuo rannat Garrettilla putsaamassa armon vuonna 2007 :) Ja siitä lähtien kerran kesässä..mutta nyt oli joku näköjään ehtinyt piippailla kahluusyvyyden puhtaaksi kun viimein itse sinne pääsin sopivalla laitteella; yks ainoa hopiasormus, pari hylsyä ja 80-luvun kolikkoa...mutta komian rusketuksen sai joka tapauksessa :) Mutta joo, kyllä on paljon harrastajia nykyään liikkeellä noissakin maisemissa!
Rohkea rokan syö. Uhkarohkea vielä pannarinkin
- - - - - - - - - - - - -
White's Spectra V3i
Suomen Metallinetsijät Ry
iron maden
Kunniajäsen

Piipailijoita tuntuu liikuskelevan siel eteläs siellä sun tuolla ! Mistäpä tietää jos he on saaneet luvan piippailla maanomistajalta?Ttoivoisin kun harrastus leviää, niin meette rohkeesti juttelemaan toisille piippailijoille.....silloin ei jää ainakaan harhaluuloja kellekkään ..
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
ärkoo
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

+1 edelliselle.
Itse hoidan metsästysseuran y.m. asioita myös ja aina kun näen outoa väkeä käyn esittelemässä itseni ja juttelemassa mistä on kyse. Toistaiseksi ei ole tullut pettymyksiä tai negatiivista palautetta vaan hyvässä hengessä on juteltu.
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
MaanMatonen
Innostunut Etsijä

Viesti Kirjoittaja MaanMatonen »

Lauantai 26.7 kemiönsaarella pellolla hiukan ennen Västanfjärdin risteystä noin kello 14. Kaksi piippailijaa, kuka tunnustaa :)
denga
Viesti:

Viesti Kirjoittaja denga »

Metallikokki kirjoitti: Johan minä kävin nuo rannat Garrettilla putsaamassa armon vuonna 2007 :) Ja siitä lähtien kerran kesässä..mutta nyt oli joku näköjään ehtinyt piippailla kahluusyvyyden puhtaaksi kun viimein itse sinne pääsin sopivalla laitteella; yks ainoa hopiasormus, pari hylsyä ja 80-luvun kolikkoa...mutta komian rusketuksen sai joka tapauksessa :) Mutta joo, kyllä on paljon harrastajia nykyään liikkeellä noissakin maisemissa!
No höh :lol:

2011 kävin ensikerran halppisetsimen kanssa siellä. Mutta eipä sillä tehnyt mitään biitsillä. Ilmeisesti otti maasta niin kovaa häikkää tai jotain, nurmikoilla toimi hyvin. 2012 kävin Ässän kanssa koko rannan läpi lenttiskentän takareunasta pitkälle aina lasten keinuille saakka, enkä löytänyt kuin pari euroa ja pari kymmenpennistä. Aattelin että uskomatonta. Viime vuonna käytiin läpi kaksi seuraavaa pienempää levennysaluetta. Jälkimmäisessä sitten hokasin että joku oli käynyt ensin. Näkyi selkeät suorassa linjassa menevät kengänjäljet, peitettyjä kuoppia ja joku oli kerännyt metallirojua puun juurelle. Ja mitään en sieltä sitten yllättäen löytänytkään.

No selvisipä nyt tämäkin. Harvassa on täälläpäin kunnon piipausmestoja
Garrett AT Pro

Vanhin kolikko: 1/6 ör 1666-1686

Musiikkiani: https://www.mikseri.net/kostiainenproj/
avei
Innostunut Etsijä

Viesti Kirjoittaja avei »

Hai. Kuka oli tänään aamulla mun lisäksi Oulun Nallikarissa?
Joku Garretin käyttäjä ilman luureja.
X-terra 705 + hilppeet
maria
Innostunut Etsijä

Viesti Kirjoittaja maria »

Kellon Kiviniemessä (Haukipudas) oli myös joku päivä sitten joku isä poikien kanssa ollut piippailemassa. Äiti kertoi bonganneensa :)
Garrett ACE 250 (30.7.2014->)
tjv
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja tjv »

Joku ulkoilutti ACEa Tuupovuaran Öllölän läheisyydessä aamupäivällä :)

edit: jos tunnistaa itsensä, niin minä olin se ohiajava jonka autosta saattoi kuulua Panteran riffejä.
Vanhin hopearaha 1Öre 1693. Vanhin kupariraha 1Öre Säter 1630.
Garrett ACE250(SEF 12x15")+ProPointer
RautaLanka
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja RautaLanka »

denga kirjoitti:Posion Livojärven "Rivieran" tuntumassa oli pari nuorta piipailijaa tien penkalla. Garretti-Ace ja joku toinen etsin kourassa. Liekkö "meikäläisiä"?

Hähää... viime vuonna stopattiin siihen lättyjä syämään ja poimin räiskälerahat siitä rantahiekasta... puoli tuntia meni mutta hyvät lätyt oli kahteen mieheen kahvin kera 8)
Euro ace 350 cid V8
Garrett At Gold --> 5x8 DD & 12x13 Nel tornado
Garrett Pro pointer
Vanhin aarrekolikko 2 Ör 1573
CMAS P1
Toyota Land Cruiser BJ45
ihis81
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja ihis81 »

Viime sunnuntaina Yyterin rannalla joku oli At Prolla emäntä seurana piippailemassa. Kuka tunnustaa...:)
-Fiskars kenttälapio
-Nokta Makro racer Pro pack
-Nokta The Legend Pro pack
-Garret Pro pointer

Vanhin löytö: Löytyisi nyt edes jotain...

"Tehän olette kuin kaksi marjaa; paskanmarja ja rusina"
kollikko
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja kollikko »

MaanMatonen kirjoitti:Lauantai 26.7 kemiönsaarella pellolla hiukan ennen Västanfjärdin risteystä noin kello 14. Kaksi piippailijaa, kuka tunnustaa :)
Vasumetin porukkaa kymmenen henkeä. Löytöjä kivikaudesta alkaen. Ethän paljasta paikkaa?
Jos paljon liikut täällä, niin mukaan vaan.
Kuva
iron maden
Kunniajäsen

Täällä Lieksassa on moni bongannut piippaajan, joka luvattomasti tutkii peltoja ym!
Viimeksi vihreä kanootti autonkatolla autossa ollut ja tutkinut luvatonta aluetta!

En pidä moisesta, sillä minullekkin on sadellut kyselyitä että olinko se minä!

Noi hämäräpiipparit alkaa pian leimata koko harrastusta ja saattaa rehdit piippailijat epäluulon alaiseksi!
Minä olen aina kysynyt maanomistajilta luvan ja saanutkin sen, mutta alkaa ärsyttää se, että minua luullaan luvattomaksi tonkijaksi!

Sinä joka piippailet luvattomasti ,mieti mitä hallaa sinä rehellisille piipalijoille teet!
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Serafiina
Raavas Tonkija

Kanootti varasuunnitelma kotiin paluuta varten rapakon taakse ? :mrgreen:
2 öre 157x
Haarukka
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Bongasin sunnuntaina Raahessa Siniluodossa sänkipellolla jonkun piipparoimassa. Kuka lie, ei ehtinyt käydä jututtamassa :(
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
jamppe
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja jamppe »

Bongasin ohi ajaessani jonkun piipparoitsijan Korialla ja näytti että oli tyynesti menossa Värälän rauhankivelle etsintähommiin.. Pari päivää aikaisemmin paikallisessa Vartti lehdessä oli juttua ko.paikasta, josta tämäkin sankari lienee saanut hyvän ideansa? Eli sivulla 6 -> http://www.varttikouvola.fi/digilehti/
Olitko se sinä?? Katsoppas tuosta onko etsintä sallittua ko. paikalla -> http://kulttuuriymparisto.nba.fi/netsov ... D=44500004
Toki voihan olla että olit luvallisilla asioilla.. Mutta epäilen suuresti :roll:
Vastaa Viestiin