Wilhart hortoili metsässä
Wilhart hortoili metsässä
Umpimetsässä hortoillessa sitä joutuu kaivamaan aika harvoin ja nytkin kahteen tuntiin yksi ainoa piippaus ja seuraavat kamat nousivat. Oli kallion raossa kaikki vierekkäin.
Huom! Neulakodassa vielä neulakin sisällä
Huom! Neulakodassa vielä neulakin sisällä
8 hopearahaa vuosilta 908-1016, r-kautinen kupurasolki, tasavartinen solki, ketjunkantaja, kankiketjun pätkä, vyön heloja, neulaputki, korvaputki, sormus yms. 2100€, yli 9kg markkoja ja muutama kultasormus sekä selwät hopeat 1.
Re: Wilhart hortoili metsässä
Woihan witalis! Siellä on vähän aiemminkin näemmä joku hortoillut. Jääny tuotantovälineet jälkipolville. Skål löydölle!
Onhan täällä porukkaa kuleksinut Tämän päivän löydöt jätti enemmän kysymyksiä kuin antoi vastauksia. Nuo oli siis aivan nipussa. Neulakota on looginen ja sehän ei juuri muuta kaverikseen tarvitse. Veitsi taas ilman mitään tuppea, tupen helaa tai vyölaitteen osaa on outo. Samoin tuo ketju, joka ei ala mistään eikä pääty mihinkään. Keskellä vain pronssinen rinkula...
Pitää palata paikalle ja laajentaa aluetta. Siitä kallionkolosta ei kuitenkaan löydy enää mitään. Hyttysiähän siellä on miljoona, mutta muita häiriöitä ei ole. Ei ole ihmisiä eikä roskaa. Vain luonto kaverina ja piipparin mielikuvitus
Pitää palata paikalle ja laajentaa aluetta. Siitä kallionkolosta ei kuitenkaan löydy enää mitään. Hyttysiähän siellä on miljoona, mutta muita häiriöitä ei ole. Ei ole ihmisiä eikä roskaa. Vain luonto kaverina ja piipparin mielikuvitus
8 hopearahaa vuosilta 908-1016, r-kautinen kupurasolki, tasavartinen solki, ketjunkantaja, kankiketjun pätkä, vyön heloja, neulaputki, korvaputki, sormus yms. 2100€, yli 9kg markkoja ja muutama kultasormus sekä selwät hopeat 1.
- kimanton
- Metallinetsijä
- Viesti:
Ohhoh, hieno löytö tuollainen kokonaisuus!
XP Deus
Team KRE, http://kymenrautakaudenetsijat.wordpress.com/
Team KRE, http://kymenrautakaudenetsijat.wordpress.com/
Tänään sitten olikin vielä hiljaisempaa... Ei mitään löytöjä, vaikka kuinka vispasi.
Vähän lisää kuvia neulakodasta ja veitsestä. Onko ikäarvioita?
Neulaputkessa oleva neula on sen verran tanakkaa tekoa, että sen perusteella osaa arvella jatkossa paljon paremmin ainakin nappien iät. Tuo pötköä ei olisi mennyt läpi yhdestäkään löytämästäni napista
Tämä veitsi kiehtoo minua erityisesti.
Neulaputkessa oleva neula on sen verran tanakkaa tekoa, että sen perusteella osaa arvella jatkossa paljon paremmin ainakin nappien iät. Tuo pötköä ei olisi mennyt läpi yhdestäkään löytämästäni napista
Tämä veitsi kiehtoo minua erityisesti.
On hienoja löytöjä.. tuo neulakodan jyhkeä piikki on tn. nahkan lävistys neula. Voihan sitä tietysti käyttää muuhunkin ompelu työhön. Nappien kanssa tuskin mitään tekemistä
..tuo"free huispaus" on kyllä tosimiehen hommaa...
..tuo"free huispaus" on kyllä tosimiehen hommaa...
sangen mielenkiintoiset löydöt.
jos olisit löytänyt nuo esineet eri paikoista, niin olisin veikannut neulakotaa huomattavasti vanhemmaksi kuin tuota veistä.
mutta kun sanoit että molemmat olivat samassa paikassa/kolossa, niin eipä kai sitten. tuo veitsi nimittäin näyttää minun silmään jotenkin "teollisesti valmistetulta". etten sanoisi ehkä jopa vanhalta ruokailuväline-veitseltä (n.1900). kahva osasta varsinkin tulee tämmöinen fiilis.
toki, on ERITTÄIN suuri todennäköisyys että olen väärässä...
jos olisit löytänyt nuo esineet eri paikoista, niin olisin veikannut neulakotaa huomattavasti vanhemmaksi kuin tuota veistä.
mutta kun sanoit että molemmat olivat samassa paikassa/kolossa, niin eipä kai sitten. tuo veitsi nimittäin näyttää minun silmään jotenkin "teollisesti valmistetulta". etten sanoisi ehkä jopa vanhalta ruokailuväline-veitseltä (n.1900). kahva osasta varsinkin tulee tämmöinen fiilis.
toki, on ERITTÄIN suuri todennäköisyys että olen väärässä...
kaikki esineet olivat samassa nipussa keskellä korpea. On erittäin pieni mahdollisuus, että veitsi olisi sattunut samaan kohtaan esim. jonkun samoilijan toimesta. Katsohan kuvaa veitsestä sen selkäpuolelta kuvattuna.
Minäkin meinasin sanoa että tuo veitsi on moderni mutta ehkä se ei olekaan.
http://www.samimuseum.fi/anaras/histori ... ajoki.html
http://www.samimuseum.fi/anaras/histori ... ajoki.html
hyvä linkki.
juu kyllä ne varmasti samalta kaverilta sinne mettään on jäänyt ja samalta ajalta, ei oikein voi muuta ajatella.
kahva on jotenkin niin pieni, lyhyt, ohut ja siro, että vaikea uskoa sitä kunnon "työpuukoksi" rahvaan miehen käteen. mutta mene ja tiedä. toki eri töihin oli sopivat työkalut silloinkin.
juu kyllä ne varmasti samalta kaverilta sinne mettään on jäänyt ja samalta ajalta, ei oikein voi muuta ajatella.
kahva on jotenkin niin pieni, lyhyt, ohut ja siro, että vaikea uskoa sitä kunnon "työpuukoksi" rahvaan miehen käteen. mutta mene ja tiedä. toki eri töihin oli sopivat työkalut silloinkin.
Minusta nuo on naisten tavaroita, neula ja keittiöveitsi.
-
- Kunniajäsen
Akka jemmannu ärsyttävän äijänsä murhatyäkalutodisteet. Hyvä! Lapsivaraskin on saattanut olla asialla.Oi kuu!
juu, oikeessa ootte. onhan ne naismaisia työkaluja. eli korjaus:
vaikea kuvitella tota rahvaan naisen käteen.
vaikea kuvitella tota rahvaan naisen käteen.
- Muinaisjäänne
Veitsi on voinut olla helattomassa nahkatupessa, mistä ei ole jäänyt mitään jäljelle. Ketju taas on arvatenkin vyöllä riippuneesta laukusta, jossa nuo muut esineet ovat olleet sisällä. Laukku on siis ripustettu vyöhön tuosta renkaasta. Ikää on kyllä vaikea lähteä arvaamaan, tuon näköisiä ruokaveitsiä on Suomessa ollut 1400-luvulta lähtien.Wilhart kirjoitti:Veitsi taas ilman mitään tuppea, tupen helaa tai vyölaitteen osaa on outo. Samoin tuo ketju, joka ei ala mistään eikä pääty mihinkään. Keskellä vain pronssinen rinkula...
Vanhin raha: Magnus Erikssonin penninki (1319-1363 jaa.)
Vanhin mikään: Pyheensillan nuolenkärki (n. 3000-2000 eaa.)
Vanhin mikään: Pyheensillan nuolenkärki (n. 3000-2000 eaa.)
Kiitos vastauksista. Tuo muinaisjäänteen vastaus oli kyllä tyhjentävä
Laitetaan kamat eteenpäin ja minä jatkan kohti uusia vanhoja esineitä. Linnavuorta mä metsästän, tahdon saada suuren...Tai ei sen tarvitse olla suurikaan
Laitetaan kamat eteenpäin ja minä jatkan kohti uusia vanhoja esineitä. Linnavuorta mä metsästän, tahdon saada suuren...Tai ei sen tarvitse olla suurikaan
Jos ne oli haudattu vihollisilta , eikös tuommoiset tavarat olleet kalliita ? ja sitten hautaaja kuoli tai ryöstettiin orjaksi ?
Voiko paikkaa kuvitella piiloksi , onko hyviä suuntamerkkejä / helppo löytää ? tai sitten joku teki töitä pellon reunassa ja unohti tavarat ? Onko pelto vieressä?
Onko lähellä asuinpaikka , "kätköt" voi olla vieresssäkin
Kuka ja minä vuonna vihollisia polttamassa taloja ?
tai sitte vaan vyölaukku tippui tohinassa ja tavarat jäi siihen
Voiko paikkaa kuvitella piiloksi , onko hyviä suuntamerkkejä / helppo löytää ? tai sitten joku teki töitä pellon reunassa ja unohti tavarat ? Onko pelto vieressä?
Onko lähellä asuinpaikka , "kätköt" voi olla vieresssäkin
Kuka ja minä vuonna vihollisia polttamassa taloja ?
tai sitte vaan vyölaukku tippui tohinassa ja tavarat jäi siihen