Tuollaisia löytöjä.
Löydöt tehty janakkala - hämeenlinna alueilla.
Osaisiko joku kertoa mitä nuo ovat?
Minkä ikäinen ketju oik. laita. Kivi todella kevyt suuria huokosia löytyi vanhan talon raunioilta metallin paljastin piippaa. Ja sitten kaiken näköistä vipustaagelia.
Janakkalasta pellon laidasta, metsäkoneen runtelemalta alueelta, mitä nuo kaikki ovat. Nuo kupariset taikka pronssiset ovat kiinnostavan näkösiä sekä niissä on nahan jämiä kiinni, henki melkein salpautui kun näin että onkin jotain muuta kuin ruostunutta rautaa, paras löytö
Tämä löytyi janakkalasta pellolta, mikä tämä on?
Hämeenlinnasta metsästä, mikä tämä on?
Sitten tuollainen maastolöytö, Tunnistatteko mikä auto? itse epäilen hävittäjä tai keltanokka fordia. Löytyi tyyppikilpikin... pystyisiköhän valmistenumeron perusteella selvittään kenen auto oli ja missä päin palveli sodan aikaa? Tiedättekö olisiko jollain tarvetta osille? loksut ja astinlauta plus muuta ihan hyväkuntoisia. Itse harrastan myös autoja ja ovat suuri kiinnostuksen kohteeni, jos joku tietää mettässä vanhempia autoja tai mopoja lojumassa niin ilmoitelkaa sekä olisin kiinnostunut kuulemaan teidän auto /mopo löytöjä.
Itse olen tehnyt näitä auto ja mopo löytöja ihan pienestä asti isäni tämän on kai tartuttanut. Ensimmäisen ihan oman löydön tein ykkösluokalla välitunnilla koulussa, vaikka koulun alueen ulkopuolelle oli kielletty mennä niin metsä on kiehtonut minua aina ja kuinkas ollakkaan huomasin silloin karkuteillä erään kuopan laidalla jotain menin tutkimaan ja tunnistinkin sen vielä solifer export mopon rungoksi koska isälläni oli niitä muutama kappale silloin, no sen jälkeen palasin kyllä kouluun hiukan myöhästyneenä kylläkin kotiin päästyäni kerroin isälleni ja menimme katsomaan ja kyllä siitä jotain osaa talteen saikin Toinen hieno muisto on kun kaverini kanssa joskus 2-4luokalla kaivelin eräällä soisella rannalla. Seisoin kivien päällä ja kaivelin pohjamutaa ihan randomisti ensin tuli jotain nahkaa jonka jälkeen osui lapio isompaa ja sieltähän nousi 1950 luvun jawa pionerin runko. ja onhan noita tullut löydettyä mitä hienoimpiakin "romuja" minulle aarteita löydöstäni ja seikkailuistani sais kirjotettua varmaan jo kirjankin on niitä niin paljon xD
Paljon olen mummoiltani kuullut kadonneista timantti sormuksista ja upotetuista aseista, lähden niitä etsimään tässä kesän mittaan, vieläkun saateet laantuisi
Metallin paljastimesta olen haaveillut ihan pienestä asti ja nyt sitten ostin kun huomasin etteivät nuo nyt niin kalliita olekkaan. Kiinnostava harrastus ja todella nautin tästä. En oikein tiedä että täytyykö jostain noista ilmoittaa museovirastolle, joten kokeneemmat auttakaa!
Latailen lisää kunhan kerkiän lisää etsiä. Jos haluatte lisä kuvia niin voin latailla ja ottaa lisää kuvia
Ensimmäiset löydöt
Ensimmäiset löydöt
Viking V6
BW Kenttälapio
BW Kenttälapio
- Leijona
- Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Re: Ensimmäiset löydöt
Ylemmän kuvan 3 pitkulaista ovat hevosvaljaista kulutuspaloja ja kaksi vasemmanreunan messinkistä ovat myös valjaista. Alareunan rauta voisi olla vaikka lankasakseista (joilla katkaistaan paksumpaa rautalankaa)NIgor kirjoitti:
Janakkalasta pellon laidasta, metsäkoneen runtelemalta alueelta, mitä nuo kaikki ovat. Nuo kupariset taikka pronssiset ovat kiinnostavan näkösiä sekä niissä on nahan jämiä kiinni, henki melkein salpautui kun näin että onkin jotain muuta kuin ruostunutta rautaa, paras löytö
Tämä löytyi janakkalasta pellolta, mikä tämä on?
Alemman kuvan rautaesine on sepän takoma saranatappi.
Viimeksi muokannut Leijona, 30 Kesä 2014, 19:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
- Opaskoira Aadolf
- Metallinetsijä
Ylimmän kuva kolmion muotoiset rautalaput ovat sorminiittokoneen terälappuja.
Takautunut vuoteen 1591, Juhana III hopeinen 8 ör klippinki
*
XP ORX, kelat X35 11" sekä HF 9,5 * 5" RC + XP MI - 4
*
XP ORX, kelat X35 11" sekä HF 9,5 * 5" RC + XP MI - 4
- Leijona
- Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Tuo näyttäisi silitysraudan luodilta.
Ylimmän kuvan pitkulainen rauta, jossa on reikä, voisi olla hohtimien toinen "varsi"
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.