tälläinen löytyi suomenlinnasta,oisko tietoa että kuinka vanha mahdollisesti tuo sormus on?
Kuva hieman suttuinen,sormuksen sisällä renkaassa on ohut kullanvärinen lanka,itse päällinen myöskin hieman kullan/kuparin/sinkin sekotusta.Sormuksessa on ollut kiinni ilmeisesti joku kivi tms,harmi että oli tippunut ties minne.
En ole vielä puhdistanut kunnolla joten mustaa paskaa päällä siellätäällä.
Taurus kirjoitti:Aika erikoinen piippailumesta. Mä olen aina olettanut etä koko Suomenlinna olisi rauhoitettua aluetta Vihreestä päätellen ei ainakaan kultaa ole.
Kyllä minustakin se on kokonaan kiellettyä piippailualuetta mutta eihän löytäjä maininnut piippailevansa siellä. Voi olla että löytyi hyvän vainun ansiosta.
no en mä siellä piippaile vaan käyn pelkästään rannalla hieman murikoita kääntämässä,varovasti kattelen.
Olen museoviraston kanssa ollut useamman kerran tekemisissä ja suomenlinnan hoitokunnan,kartotettu siellä niitä rantoja.
Kyseinen paikka mistä tuo sormus löytyi pikkuhiekan/kiven seasta on siinä avovankilan vieressä tykistölahden rannalla.
Ei sinne ilman lupaa ole asiaa joten luvat on kyllä kunnossa.
Poliisitkin useasti ovat siitä rannanvierestä menneet veneellä ja kerran jäivät vartiksi kattelee että mitä vttua mä siellä teen,eivät tulleet sanomaan mitään.
Suokissa on useampi dumppauspaikka minne on vuosikymmenten saatossa viskattu ties mitä roinaa,kyseisellä rannalla on helvetisti lasipaskaa,hajonneita kuppeja,lautasia,rautapaskaa ja kolikoita myöskin,niitä oon sieltä löytänyt yli 5kpl.venäläisiä useimmat,muutama suomalainen myöskin..Rannan viereen on uponnut laiva vuonna miekka ja kivi.
Oiskohan vielä punavankileirikin siinä vieressä ollut silloin sisällissodan aikaan.Vanhin kolikko sieltä rannalta minkä olen löytänyt on vuodelta 1742.
Piipparin kanssa sinne on ihan turha mennä.se piippaa jatkuvasti.
Tosiaan siinä sormuksessa on hapettunutta kuparia ilmeisesti kun vihreetäkin siitä löytyy mutta se sisus mua kiinnostaa,vivahtaa kullalle aika pitkälti..ikäänkuin lanka sisällä jonka päälle sitten on laitettu kupari/jotain mössöä..selkeästi 2osainen runko siinä.
Museovirastolle tosin olen viemässä sitä ensviikolla niin katsotaan mitä mieltä he ovat.
Ai pahus, ehdin jo suunnitella että lähden picnikille Suokkiin pro-pointterin kanssa. Ja mahdollisimman iso viltti mukaan. Pakkohan sitä on tarkistaa ennen leirin pystytystä ettei viltin alle jää mitään terävää. Ja päivän mittaan paikkaa joutuu tietysti vaihtamaan tiuhaan auringon mukaan.
Eihän se piippailu kiellettyä ole. Kaivaminenhan on kiellettyä myös ilman piipparia. Piipparin kanssa saa kulkea melkein missä vaan jokamiehen oileuden puitteissa sitä ei ole missään laissa kielletty. Periaatteessa tuo sun kivien nostelu ja maanpinnan rikkominen on kielletyä. Mitä on kaivaminen ??
Nokta Goldengate 3D Plus
XP Deus
MI6
Detectorpro Pistol Probe
Black ADA SodBuster
SAND SCOOP EVROEXCAVATOR V.5
Tjaah,no riippuu miten kaivelee ja millä mittasuhteella..kivien kääntely rannalla on ihan sallittua.
Sen verran tuosta piippailusta että tässä viesti jonka sain itse koskien piippailua suokissa.
"Kiitos yhteydenotostasi. Suomenlinnan hoitokunnan isännöitsijän mukaan voit kyllä käydä rannalla metallinpaljastajan kanssa, mutta kunniotathan luontoa, etkä kaiva maata."
Ja eipä tuosta ole tullut noottia yhtään kun siellä rantsussa olen murikoita tutkinut,ei poliisin toimesta saati sitten suomenlinnan hoitokunnan puolesta.
Se on taas eri asia jos meet sinne ison lapion kanssa ja alat kaivamaan pari kuutiota maata pois.
pitäs ensin hinkata tuo musta sonta pois,tiukkaan on tarttunut joten vaatii kunnon hiekkapaperii tms..hammasharjalla ei mitään saumaa että lähtis irti.
voisin veikata ettei leimoja ole.
Minulla on yrittäjien ja maanomistajien puolesta lupa kaivaa esim. Kyyhkylässä ja Kenkäverossa, mutta silti vain rauhoittamattomilla vyöhykkeillä. Etsiminen on jokaisen harrastajan omalla vastuulla, vaikka ns. lupa olisikin. Itse kuulen paljon sitä, että : "saahan sitä kyntökerroksesta kaivaa" Oikeasti ei saa jos kyse on suojellusta alueesta. Piste.
8 hopearahaa vuosilta 908-1016, r-kautinen kupurasolki, tasavartinen solki, ketjunkantaja, kankiketjun pätkä, vyön heloja, neulaputki, korvaputki, sormus yms. 2100€, yli 9kg markkoja ja muutama kultasormus sekä selwät hopeat 1.
Eipä sitä sitten kannata isommin ruhjoa millään raapimismenetelmillä. Kyseessä tuskin on jalometalli
jos lika/korroosio on niin tiukassa. Eri asia jos sormuksen pintaan on palanut jotakin ylimääräistä töhnää, muovia tms. Antaa vain olla ja uusien kohteitten kimppuun kun ei muutenkaan vaikuta antiikkiselta.