puhdistelua/kiiltoa

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
jape1982

puhdistelua/kiiltoa

Viesti Kirjoittaja jape1982 »

Olisiko jotain vinkkejä millä voisi puhdistella hyvin kolikoita ja rauta esineitä?vai kannattaako jättää siihen kuntoon mitä näpeillä ja paperilla saa aikaseksi.?
Serafiina
Raavas Tonkija

Re: puhdistelua/kiiltoa

Viesti Kirjoittaja Serafiina »

Itse seurasin palstalla olleita ohjeita ja vajaa satavuotisen viisipennisen hankasin sormien välissä kostealla ruokasoodalla. Ryönä lähti hyvin, kolikosta tuli matta. Ruokaöljyä en ole vielä kokeillut. Talousetikkaa ostin rautaromun varalle. Löytyy hyvät ohjeet palstalta jostain päin. Etsi haulla : kolikon puhdistus .
Fisher 1236-X2, Garret ace 250, Garret pro-pointer
2 öre 157x
raiban
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja raiban »

Joo,tuo ruokasooda toimii lähinnä hopeakolikoille.
Kuparikolikoille on omat metodit.
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
-miksu-
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja -miksu- »

raiban kirjoitti:Joo,tuo ruokasooda toimii lähinnä hopeakolikoille.
Kuparikolikoille on omat metodit.
Tuolla soodalla tulee mun mielestä sellainen ruma mattapinta hopeakolikoihin, kuparisia olen puhdistellut sillä mutta lähtee helposti kolikon kaikki kuviotkin samalla jos on huonokuntoinen. :roll:
XP Deus 2
Vastaa Viestiin