Aarrearkun avain?

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10508
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Aarrearkun avain?

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Tällaisia tuli vastaan maan alta:
Jokin ihmeellisen näköinen, olisiko avain, ja on rautaa. On varmaan aarrearkun avain.
Kaksi dengaa, ja niin hyväkuntoinen kopeekka, että laitoin siitä kuvat molemmilta puolilta.
Haulikon piikkipatruunan kanta.
Jokin lyijymötikkä.
Sitten joku oli heittänyt veivinsä, heh...,vai mikä tuo nyt sitten lieneekin. Ehkä ikkunan tai oven kahva. On kuitenkin pronssivalua.
Noin 10 cm. pitkä

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
kassu
Viestit: 24
Liittynyt: 15 Kesä 2009, 20:38
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Aarrearkun avain?

Viesti Kirjoittaja kassu »

mun mammalla on tommonen vähän saman kaltainen avain eikä se tiedä mihin se menee.tosi vanha se sillä kyllä on ku se on joku vanha perintö kalleus.mut ei sitä tiedä vaikka oliskin jonkin kirstun avain :D :wink: .
Avatar
kalamies18
Metallinetsijä
Viestit: 170
Liittynyt: 02 Elo 2007, 15:19
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja kalamies18 »

Onpas hyväkuntoinen kolikko :D itsekkin tuossa muutama päivä sitten kaivoin multaisesta metsämaasta 1943 vuoden 5 penniä. oli kyllä hyväkuntoinen, kuviotkin ihan kulumattomat, vähän oli pinttynyt mustaksi koska kuparia on mutta muuten oli kuviot kuin uudet :D eli on sillä maastolla paljon vaikutusta, kun vertaa sitä 5 pennistä noihin pihanurmikosta kaivettuihin 60 luvun 1 pennisiin jotka on huonossa kunnossa.
Ykköskone: Xp Deus
Varakone: Minelab X-terra 705
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10508
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Hieman ihmetyttää tuon kopeekan kunto, kun oli kuitenkin pellossa :roll:
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Avatar
Jedward
Raavas Tonkija
Viestit: 976
Liittynyt: 13 Syys 2008, 10:41
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Jedward »

Hienoja löytöjä taas, onneksi olkoon! :)

Kopeekka on pellosta löytyneeksi kuparikolikoksi todella käsittämättömän hyvin säilynyt.
Fisher F75, Deep Tech Vista Relic, Fisher F70, Golden Mask 3, Tecnetics G2, Garrett ACE 150.

Vanhin metalliesinelöytö Suomesta: Roomalaisaikainen rannerengas
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10508
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Jedward kirjoitti:Hienoja löytöjä taas, onneksi olkoon! :)

Kopeekka on pellosta löytyneeksi kuparikolikoksi todella käsittämättömän hyvin säilynyt.
Kiitos, kiitos!
Veljeni löysi samasta pellosta kuparisen 5 pennisen, ja oli jo paljon huonommassa kunnossa kuin tuo kopeekka :shock:
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Avatar
Mc_Mursu
Kunniajäsen
Viestit: 1594
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 14:45
Paikkakunta: Vantaa, Korso

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

Komeita löytöjä!
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Avatar
orion
Metallinetsijä
Viestit: 193
Liittynyt: 11 Touko 2009, 22:27
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja orion »

miks kaikki muut löytää kolikoita paitsi minä :D
Garret ACE 250 - Fiskarssin kenttälapio
_____________________
Hege
Innostunut Etsijä
Viestit: 70
Liittynyt: 26 Maalis 2009, 18:52
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Hege »

orion kirjoitti:miks kaikki muut löytää kolikoita paitsi minä :D
Elä nyt, minä kuulun myös samaan ryhmään. :)

Tosin, eipä oo oikein kolikkopitoisilla paikoilla tullut piippailtua, lähinnä metsiä käynyt läpi. Jospa se ensi-kolikko löytyisi heinäkuisella lomareissulla uimarantoja tutkiessa.
Garrett ACE 250, Fiskars istutuslapio, ruottin armeijan kenttälapio
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10508
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Hege kirjoitti:
orion kirjoitti:miks kaikki muut löytää kolikoita paitsi minä :D
Elä nyt, minä kuulun myös samaan ryhmään. :)

Tosin, eipä oo oikein kolikkopitoisilla paikoilla tullut piippailtua, lähinnä metsiä käynyt läpi. Jospa se ensi-kolikko löytyisi heinäkuisella lomareissulla uimarantoja tutkiessa.
Älkää olko millännekään, nimittäin minä olin harrastanut tätä lajia jo 20 v. ja vasta tänä kesänä on tullut tehtyä ensimmäiset kolikkolöydöt :wink:
Minäkin etsin kaikkialla muualla, mutta en pelloilla ennenkuin vasta tänä kesänä, ja nyt ei kehtaisi oikein muualle mennäkään :)

Edit: Tarkistusmittaus tuotti tuolle kahvalle pituutta 8cm.
Eli aika pieni talon ovenkahvaksi. Jos ei ole sitten vaikka hevosvetoisesta vaunusta.
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Avatar
orion
Metallinetsijä
Viestit: 193
Liittynyt: 11 Touko 2009, 22:27
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja orion »

No oon mä sitte onnellinen koska on mulla sentään jo RUNSAAT 10 kolikkoa suunnilleen :D
Garret ACE 250 - Fiskarssin kenttälapio
_____________________
Avatar
Rover
Raavas Tonkija
Viestit: 654
Liittynyt: 25 Huhti 2009, 16:18

Viesti Kirjoittaja Rover »

orion kirjoitti:miks kaikki muut löytää kolikoita paitsi minä :D
Minä voisin sanoa että kaikki muut pääsevät pelloille kaivelemaan paitsi minä, olen tässä 4 viikon aikana kysellyt jo ties kuin monelle pellolle mutta on nii tiukka piposta porukkaa että eivät anna lupaa kaivella, ja sekin ainokainen pelto jossa olen saanut kaivella on viljelty ja sinne ei oo asiaa ennen kuin syksyllä joskus :( mutta pitää jatkaa kyselyä, ei millään malttas vaa istua kotona.
Avatar
Mc_Mursu
Kunniajäsen
Viestit: 1594
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 14:45
Paikkakunta: Vantaa, Korso

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

Rover kirjoitti:on nii tiukka piposta porukkaa että eivät anna lupaa kaivella
Höh :(
Oletko uskaltanut tiedustella, että miksi ei lupaa heru? Oletko käynyt paikanpäällä esittäytymässä vai puhelimella kysynyt?
Jos maanomistaja epäröi, niin voi vielä yrittää mainita, että sieltä saattais löytyä hukkuneita maatalouskoneenosia, avaimia tai jotain mikä kiinnostaisi itse maanomistajaa. Sittenhän voi vielä mainita, että koskaan ei Suomessa ollut tapausta, että viljely olisi kielletty pellolta löytyneiden esineiden takia ja jos sieltä jotain viikinkihautoja löytyy, niin peitetään kuoppa ja vaihdetaan paikkaa kuin mitään ei olisi siellä ollutkaan (ei suositeltavaa). :wink:
Muistaa vielä sanoa, että kaikki kuopat peitetään siististi ja jokainen roska viedään pois.

EDIT: Korjattu toi Quote... Mitähän ihmettä siinä tapahtui. Voisin vannoa, että tätä postatessani se oli kuten pitää. Hmm...
Viimeksi muokannut Mc_Mursu, 19 Kesä 2009, 18:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Avatar
Rover
Raavas Tonkija
Viestit: 654
Liittynyt: 25 Huhti 2009, 16:18

Viesti Kirjoittaja Rover »

Mc_Mursu kirjoitti:
Rover kirjoitti:
orion kirjoitti:on nii tiukka piposta porukkaa että eivät anna lupaa kaivella
Höh :(
Oletko uskaltanut tiedustella, että miksi ei lupaa heru? Oletko käynyt paikanpäällä esittäytymässä vai puhelimella kysynyt?
Jos maanomistaja epäröi, niin voi vielä yrittää mainita, että sieltä saattais löytyä hukkuneita maatalouskoneenosia, avaimia tai jotain mikä kiinnostaisi itse maanomistajaa. Sittenhän voi vielä mainita, että koskaan ei Suomessa ollut tapausta, että viljely olisi kielletty pellolta löytyneiden esineiden takia ja jos sieltä jotain viikinkihautoja löytyy, niin peitetään kuoppa ja vaihdetaan paikkaa kuin mitään ei olisi siellä ollutkaan (ei suositeltavaa). :wink:
Muistaa vielä sanoa, että kaikki kuopat peitetään siististi ja jokainen roska viedään pois.

kerran kävin paikanpäällä ja isäni on kysellyt minun puolesta, tavallisin syy on mikä on ollu että vasta viljelty pelto tai jotain mitä eivät halua kertoa... ja muuta tämmöstä karsaa. pitänee vissiin vaihtaa paikkakuntaa jos mielii jonnekkin pellolle päästä...
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10508
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Minulla on käynyt hyvä tuuri noissa peltokaivelu lupien kanssa.
On sattunut miellyttäviä ihmisiä kohdalle, kun kahvitkin on tarjottu kesken
kaivelun. :D
Joku on jopa kysynyt, että kuinka paljon tämä tulee maksamaan, ja on ollut iloinen, kun on kuullut, ettei tämä maksa hänelle mitään.
Eivätkä nämä ihmiset ole halunneet löydöistä itselleen mitään, mutta olen kuitenkin antanut muistoksi aina jotakin :wink:

Usein nämä ihmiset ovat olleet tuttuja jotakin kautta, niin se on helpottanut lupien kyselyä, ja löydöt olen aina näyttänyt heille :)
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Avatar
orion
Metallinetsijä
Viestit: 193
Liittynyt: 11 Touko 2009, 22:27
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja orion »

Mitäs jos rover ja mcmursu korjais tuon quoten tuosta kun ei oo nimittäin mun kirjoittamaa tekstiä tuo... :)
Garret ACE 250 - Fiskarssin kenttälapio
_____________________
ilkkap
Kunniajäsen
Viestit: 2158
Liittynyt: 16 Elo 2007, 16:35

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

Leijona kirjoitti:Minulla on käynyt hyvä tuuri noissa peltokaivelu lupien kanssa.
On sattunut miellyttäviä ihmisiä kohdalle, kun kahvitkin on tarjottu kesken
kaivelun. :D
Joku on jopa kysynyt, että kuinka paljon tämä tulee maksamaan, ja on ollut iloinen, kun on kuullut, ettei tämä maksa hänelle mitään.
Eivätkä nämä ihmiset ole halunneet löydöistä itselleen mitään, mutta olen kuitenkin antanut muistoksi aina jotakin :wink:

Usein nämä ihmiset ovat olleet tuttuja jotakin kautta, niin se on helpottanut lupien kyselyä, ja löydöt olen aina näyttänyt heille :)
Minulla on ihan samat kokemukset aina kahveja myöten.

Ja lupaa voi kysyä uudestaan parin vuoden jälkeen kun ovat saaneet rauhassa miettiä asioita.
Vastaa Viestiin