Haarukan löydöt

Onko löydölläsi hieno historia? Ei sillä väliä - löydön arvo on se joka ratkaisee! Tänne voit jakaa rantalöytösi, ilman että tarvitsee välttämättä keskustella sen historiasta.
Haarukka
Kunniajäsen

Re: Haarukan löydöt

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Puolijuoksua kävin taas Raahen rannoilla kun meri on edelleen noin puoli metriä alhaalla.

Kuva

Kylmännieman uimarannalla ei piippaa enään mitään muuta kuin rautaa, muutaman selvän 2" rautasignaalin kaivoin ja tuo ketju-avaimenperä on yksi niistä.
Vanhan leirintäalueen ranta on mun puolesta nyt "vapaata riistaa" :) Olen siellä kahdesi käynyt, ensimmäisellä kerralla markka/kruunu löytöjä ja nyt muut kuin ketju ovat sieltä. Siellä ei kaikesta päätellen ole muut käyneet. Yhtään en uskaltautunut kahlaamaan kun pohja on hyvin upottavaa liejua, lisäksi rannan toisessa päässä on rajusti rautaa puretusta laiturista. Mutta joku hullunrohkea kahlaaja sniper-kelalla löytää tuolta varmasti vielä jotakin ;)
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Haarukka
Kunniajäsen

Tänä aamuna kävin huispaan nurmikentän jossa oli aika vasta sirkus, varmaanikin joku muukin käynyt, sirkusväki, tai sitten keneltäkkän ei ollut pudonnut yhtään mitään.

Kuva

Kupari sormus ja markka ainoat manitsemisen arvoiset.

Sitten suuntasin taas entiselle uimarannalle kun meri on edelleen alhaalla. Siellä ehdin tunteroisen huispailla kun paikalle ilmestyi pari muutakin harrastaja. "Pienoismiitti" siinä pidettiin ja jatkettiin huispailua, tässä minun löydöt:

Kuva

Oikeasti hieno paikka, siinä on kaikki piipit. Käytännössä ainoa "roska" tuo sulanut alumiinin pala ja alumiini "reikä". Toivottavasti kavereillekkin jäi jotakin ;)
Hienoin löytö tuo 50penniä vuodelta 1923. Mitä ihmeen metallia tuo on kun on noin hyvänä merivedessä säilynyt?

Sitten, seuraava paikka, KULTAA!!! Kauden tavoite saavutettu :D
sormus01.jpg
Paikka on yksityinen uimaranta. Kotia päästyäni soitin paikan omistajalle ja kysyin huispauslupaa, kun sellaisen sain ilmoitin että olin jo käynyt ja mitä löysin :)
Eli selvitystyö sormuksen oikean omistajan löytymiseksi on aloitettu.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Velsku
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Velsku »

Onnea kullasta!
Mulla myös eilen vuoden eka kulta.

Olin itsekin tulossa tuonne "pikkumiittiin", mutta lasten hoito ja opiskelu esti. Harmittaa kyllä, kun eilisestä jäi niin polte päälle.
--------------------
Minelab Explorer XS, (8", 10,5", 15"WOT)
Garrett AT Pro (vakio + 5"x8" kelat)
Minelab digger
Garrett pro pointer
Garrett sandscoop
mike
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja mike »

onnea kullasta,kannatti vaihtaa paikkaa :D
Minelab equinox 800.
Garrett at pro vakio kela+5x8 kela.
Garrett Pro pointer AT.
Pitkäkärsä
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Pitkäkärsä »

Hienoin löytö tuo 50penniä vuodelta 1923. Mitä ihmeen metallia tuo on kun on noin hyvänä merivedessä säilynyt?
Eikös nuo ole "köyhänmiehen hopeaa" eli kuparinikkeliä, hieno kolikko.
Ja onnea kullasta.
Vanhin tunnistettu raha: Roomalainen kolikko Maximinius Thrax 235 - 236

Vakka-Suomen metallinetsijät

Xp Deus, Makro Racer,AT Pro
Propointer
Viking VK40 :shock: :shock:
J.m.k
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja J.m.k »

Katos vaan, haarukan piikkeihinkin tarttui kultaa :D Onnittelut!

Yhteispiipit on aina erityisen mukavia muutenkin 8)
Garrett AT Pro, Super Sniper, Pro Pointer
Black Ada Bigfoot, Garret steel strovel, RST Scoop + kuiva- ja märkäpuvut.
Haarukka
Kunniajäsen

Kiitos onnitteluista :D
Niksu
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Niksu »

Onnea kullasta. Säväyttikö löytö? :wink:

Kyllä kulta on yksi oma löytötavoitteistani. Saapa nähdä milloin löytyy...
Niksu
Garrett AT Pro: 8,5x11" ja NEL Big&Snake sekä ACE250
Garrett Pro-Pointer
Vanhin löydetty kolikko: 1 ör vuodelta 17?? ja 2 kopeekka vuodelta 1810
PotilasK
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja PotilasK »

Kultaonnittelut :) Pitäisiköhän itsekin asettaa kauden tavoitteeksi kulta kun ei ole vielä osunut kertaakaan kelan alle...
Garrett AT Pro, Garrett Pro-Pointter
Garrett ACE 250, Garrett Pro-Pointter
ehkä
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja ehkä »

onnittelut vaan täältäkin.hieno on sormus. 8)
RapaRipa
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja RapaRipa »

Onnittelut kauden tavoitteen täyttymisestä :D Nyt vaan uudet tavoitteet :wink:
Excalibur II 10"
Garrett AT Pro
Garrett pinpointer
3mm E-bomb märkkäri
Starv Scoop
Haarukka
Kunniajäsen

Nyt se on kastettu

RapaRipa kirjoitti: Nyt vaan uudet tavoitteet :wink:
Saa nähdä jäikö löydöt siihen. Plumpsahti etsimen digiboksi mereen kun kaivelin rannassa :( Sain onneksi noin sekunnissa ylös, kannet auki ja paristot pois. Täysiä kotiin, koppa auki, ensin paineilmalla enimmät vedet/hiekat veks ja sitten kuumailmalla kuivaus. Kasauksen jälkeen kontaktisprayta kelan liittimeen ja huoh, vielä toimi. Herkkyyttäkin tuntuu olevan entiseen malliin. Muutaman päivän kuluessa näkee että ehtikö mikään paikka alkaa suolaveden vaikutuksesta hapettumaan.
Paljokohan tuollainen uusi ACE150:n digiboksi mahtaa varaosana maksaa?
Haarukka
Kunniajäsen

Garrett näyttää toipuneen plumpsahduksesta 100%:sti. Käytiin pari koulun puistoa huispaamassa läpi:

Kuva

Nippa nappa voi bensoihin riittää :roll: Markat on toisaalta mukavia löytöjä, niitä löytäessään tietää ettei paikka joku tyhjennä säännöllisesti. Toisaalta taas tuosta markka/euro suhteesta voi päätellä että noihin puistoihin ei uutta kamaa kovin runsaasti tule :(

Merivesi vieläkin mukavan alhaalla, joten kävin jatkamassa Takarannalla Seminaaria kohti.

Kuva

Turha reissu, kuten Pitkänkarin urheilukenttäkin. Vaikka kenttä näkyy jo 50-luvun peruskartoissa niin mitään ei pinnasta löytynyt. Ilmeisesti nuo myllätään säännöllisin väliajoin joten kama painuu syvälle. Piippejä nimittäin oli, mutta yhtä alumiinin palaa lukuunottamatta yhdenkään paikantaminen ei rakenneilmaisimella onnistunut. Eli olivat yli 2cm syvyydellä.
Kaizzu
Innostunut Etsijä

Viesti Kirjoittaja Kaizzu »

Onnea kullasta! Mitkäs leimat siinä on?
Kyllä täältä pohjois- pohjanmaalta välissä löytyy noita parempiakin löytöjä kaikkien pullonkorkkien seasta :)
Garrett AT Pro

Garrett Pro- pointer
Haarukka
Kunniajäsen

Kaizzu kirjoitti:Onnea kullasta! Mitkäs leimat siinä on?
585 ja SH(=näyttää S:ltä ja H:lta)
Kaizzu kirjoitti:Kyllä täältä pohjois- pohjanmaalta välissä löytyy noita parempiakin löytöjä kaikkien pullonkorkkien seasta :)
Yllättävän lujassa on. Oon helposti jo sata tuntia tuota Garrettia ulkoiluttanut. Eurovaluuttaa nelisen kymppiä, puolenkymmentä hopea korua/sormusta ja tuo yksi kultainen on saldona. Eli ei tätä(kään) harrastusta voi taloudellisesti perustella :D Toisaalta, paljon on tunteja käytetty alueilla joita on menty läpi mielenkiinnon vuoksi, ei ansainta mielessä.
Haarukka
Kunniajäsen

Haarukka kirjoitti:Tänä aamuna kävin huispaan nurmikentän jossa oli aika vasta sirkus, varmaanikin joku muukin käynyt, sirkusväki, tai sitten keneltäkkän ei ollut pudonnut yhtään mitään.

Kuva
Tänään kävin samalla kentällä, aavistuksen eri paikassa, 6x9 kelan kans. Rautatuuttaukset jätin omaan arvoonsa, kuten isolla kelallakin. Muuten voi käyttää löydöistä samaa kuvaa, seuraavilla eroilla:
-Repäisykorkit kruunukorkkien tilalle
-Kruunukorkit repäisykorkkien tilalle
-1mk=50senttiä
-ei sormusta

Aikaakin käytin saman verran, mutta koska tuo vakio kela ei riittävän nopeasti heilutellessa sekoita kaljapullon korkkeja kolikoihin niin pienemmällä kelalla ehti mennä suuremman alueen. Vakio kela taas tuuttaa joskus rautaa hapettuneelle kolikolle, eli rauta tuttauksen yli pitää kuitenkin pari varmistus heilautusta tehdä ja jos tulee muita ääniä niin kaivaa.
Serafiina
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja Serafiina »

Haarukka kirjoitti:Noin tuli Garrettia 6h ulkoilutettua. Ensin pari tuntia uimarannoilla ja totesin että täällä niiden huispaaminen on ihan turhaan. Joko joku käy ne säännöllisin välein tyhjentämässä tai ihmiset vain eivät pudottele sinne mitään. 5penniset löytyi epäviralliselta uimapaikalta, viralliselta uimarannalta ei edes montaa korkkia. Siinä meni kuitenkin rahojen ikä ennätys uusiksi, kupari 5penninen on vuodelta 1963. Sitte lumenkaatopaikalle ja alkoi taas ruokailuvälineitä nousemaan :D Eipä noita määräänsä enempi viitsi säilöä, jos nyt yhdet joka sorttia.
löydöt02.jpg
Kahvilusikka ja palkintolusikka, olkoot vaikka huispauksen piirimestaruuskisojen 3.sija :D Onkohan lusikat jopa jonkunsortin hopeaa kun on oikein leimojakin :shock: Rahallisesti paras reissu tähänastisista, yli 5euroa ja yli 5mk. 5mk kolikko vuodelta 1993, en muistanutkaan kuinka "vaisuja" nämä lamavitoset oli. Pinsetit nappasin myös talteen ja tuollaisen lehtikoristeen, jotakin uudempaa massatuotantoa, ilmeisesti messinkiä. Samasta montusta nousi kristalli, kattokruunusta tms.
Lumenkaatopaikalla painelin herkkyys 3/4 ja allmetal modella. Pysähdyin tutkimaan vain jos piippasi ilman "rautatuuttausta". Sitten vielä 90astetta huispausasennon muutos ja jos ei vieläkään tuutannut rautaa niin kaivamaan. Tuollaisessa paikassa ei pinpointausta kaipaile kun ei haittaa vaikka kaivaa laajemmankin montun ja maa on kevyttä kaivaa.
Lehtikoristeen takana taitaa olla ura ? Eteiseni väliovessa on ripustin jonka ostin viime vuonna. Koukku ruuvataan esmes seinään ja tuo kuusi liuùtetaan siihen päälle. Kiusasi kun oli niin tutun näköinen.
Fisher 1236-X2, Garret ace 250, Garret pro-pointer
2 öre 157x
Serafiina
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja Serafiina »

Niin, ja se kuuluu olla ihan hopiaisen värinen :D
Fisher 1236-X2, Garret ace 250, Garret pro-pointer
2 öre 157x
Haarukka
Kunniajäsen

Serafiina kirjoitti:
Haarukka kirjoitti:tuollaisen lehtikoristeen, jotakin uudempaa massatuotantoa, ilmeisesti messinkiä.
Lehtikoristeen takana taitaa olla ura ? Eteiseni väliovessa on ripustin jonka ostin viime vuonna. Koukku ruuvataan esmes seinään ja tuo kuusi liuùtetaan siihen päälle. Kiusasi kun oli niin tutun näköinen.
Joo, sormen levyinen ura, ihan selvästi on osa jotakin suurempaa kokonaisuutta :D
Haarukka
Kunniajäsen

Perusreissu, 30km autoilua ja tällaiset löydöt

Kuva

15senttiä ja 10penniä :D Niin vähän piippejä että kaivoin kaikki raudatkin ylös.
Onnenlantti
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Onnenlantti »

Olemme ilmeisesti laskusuhdanteessa... kaikki rannat piipattu ja nurmetkin rehottaa pitkänä. Pro-poinneri surisee yksinäisyyttään ja skuuppassa kivet kolisee.

:wink:
Onnenlantti a.k.a. Romulantti
Kuva
Satunnaisesti ja Ihanvain Huvikseen Piippaavien Riippumaton Vapaaseura

Ristiretkellä jo vuodesta 2013

F75 LTD2
hanskat, meisseli ja vilkas mielikuvitus
vaikea kolikkofiksaatio
Haarukka
Kunniajäsen

Onnenlantti kirjoitti:Olemme ilmeisesti laskusuhdanteessa... kaikki rannat piipattu ja nurmetkin rehottaa pitkänä.
...eikä viljellyille pelloille ole mitään asiaa. Tältä nyt, ainakin tällä hetkellä, Raahe-Pyhäjoki alue näyttää :(
Haarukka
Kunniajäsen

Laskin vasiten Euro-kolikot löytölaatikosta ja just meni 50E rikki :D Niin niistä vain hissun kissun kertyy...
Haarukka
Kunniajäsen

Käytiin makkarat paistaan isossa kraaselissa ja mulla oli tietenki piippari mukana. Tunteroisen sitä heiluttelin, mutta ei sieltäkään oikein mitään löytynyt. Matalalla olevan veden vuoksi pohjahiekkaa näkyi ja erään kiven kupeesta löytyi (ilmeisesti) potkurin palanen. Luotsituvan ympäristössä kone huutaa koko ajan, muutama meisselin reikä tuli tehtyä ja todettua että haudattua roskaa on ja paljon. Miksei siellä seassa voisi jotakin ollakkin, mutta itse en raaski kaivaa kun tietää että luonnon uudistuminen tuollaisessa paikassa on hidasta.
Mutta keli oli mahtava, avotulella paistetut ja auringonpaisteessa syödyt makkarat on parhaita :lol:
Haarukka
Kunniajäsen

Pieni piipparointireissu Pattijoella. Tämän foorumin perusteella siellä on monta piipaajaa, mutta niin vain oli osa "kotipesistä" jäänyt siivoamatta:

Kuva

Ei kuitenkaan mitään erityistä, kamelin varvasrengaskin on rihkamaa, mutta bensa rahat kuitenkin ulkoilun lisäksi.
Vastaa Viestiin