On mulla kolmekin venettä ja saaristossa on tullut käytyä joka vuosi. Tosin toisen harrastuksen kautta. Eli saarissa on vain ollut toteutumaton aikomus käydä piipparin kanssa.
Eiköhän tässä jossain vaiheessa sielläkin.
Raahen museolla on kyllä saaristosta metallinpaljastimella löydettyjä kolikoita, olivat esillä ainakin n. 5v sitten näyttelyssä. Eli on niissäkin jo käyty muiden toimesta. Ei noin merkittävä paikka jää huomaamatta.
Ja kyllä noilla uimarannoilla, joissa olen käynyt on vielä minun jäljiltä lähes kaikki tavarat yhä maassa. Suurimmassa osassa käynyt vain kerran, eli 99% kamasta jäänyt vielä maahan odottamaan seuraavia. Kuten varmaan olet huomannut, sillä muutenhan sinäkään et olis löytänyt niistä mitään.
Piippari ollut mulla 2005 vuodesta asti, joten monet paikat jossa käynyt on jo uudelleen kolikoituneita ja sormustuneitakin.
Pikkulahden hietikko on tyhjennetty joidenkin muiden toimesta, oli jo kun itse siellä ekan kerran kävin, eli on täällä muitakin harrastajia. En tiedä puhdistetaanko ko. hiekka myös koneellisesti lasinsiruista yms? sekin voisi selittää, miksi siinä on vähän löytöjä.
Katsoppas siinä pikkulahden ympärillä hiekan ulkopuolelle... Paljon aluetta näkösällä, jossa ihmiset istuvat ja oleskelevat kesäisin eli tiputtelevat isoja eurokolikoita. Ruuvari käteen ja poimimaan "pintakolikoita", varmasti tuottoisaa puuhaa! (en ole testannut ko. paikassa, mutta noin ajattelin, kun siellä vedessä kainaloita myöten kahlaillen nostelin kymmenpennisiä)
ACE250:llä toimi seuraava tyyli, joten ACE150:llä myös toimii. Herkkyys pienelle (välttelee tarkoituksella syvyyttä) ja kaivaa esiin vain kiinteät signaalit ja jättää pomppivat tai vähänkään "ruuvimeisseli/sormi" syvyyttä syvemmällä olevat suosiolla maahan. Välttyy enimmiltä pullonkorkeilta ja folioilta ja poimii vain nopeasti kolikot maasta. Sulla vielä iso kela, niin melko laajalta alueelta kaivat illan aikana, viimesen 20v aikana tippuneet kolikot tuolla tyylillä. Tarkoituksena siis vain "poimia kolikot" ja hylätä kaikki muut, myös sellaiset joiden esiinkaivaminen vie turhaa aikaa.
Ei kannata tympääntyä, vaikka tiedät että rannoilla on jo käyty. Ei mitään paikkoja saa putsattua kokonaan inhimillisellä työmäärällä, aina jää paikkoja täysin etsimättä. Saati sitten, jos rannalla on joku käynyt vaikka 5v sitten. Viimeisen 5v aikana on kyllä monet korut ja kolikot hukkaantuneet jo aiemmin puhdistetuille paikoille, siten ettei enää edes tiedä etsivänsä puhdistettua paikkaa. Onpahan vähemmän kerättävänä repäisypullonkorkkeja, alkon korkkeja sekä kiväärin hylsyjä yms. hyvää signaalia antavaa roskaa. Roska-kolikko-koru suhde siis parempi.
Yleensäkin kannattaa noilla rannoilla nopealla etsinnällä hakea rannalta alue, josta selkeästi alkaa tulemaan löytöjä/signaaleita enemmän ja keskittyä sitten siihen alueeseen. Joillan kohdilla vain ihmiset oleskelee enemmän ja sehän tarkoittaa enemmän roskaa ja enemmän hyviä löytöjä.
Mille tahansa käymälleni rannalle menen takaisin piippaamaan, niinkuin ne olis uusia. Eli tiedän ettei niitä minun toimesta ole saatu kuin vähän kartoitettua, "missä on roskaa ja missä kolikkoa". Kyllä siinä Mikonkarin rannassakin on jo uusi kolikkokerros.