Lapio kahluukaivamiseen

Mistä kannattaa etsiä ja miten? Miten syvaltä kolikko loytyy? Mitä pakkaat reppuusi ja mikä on kaivamisen apuvälineesi?
SaKoz

Lapio kahluukaivamiseen

Viesti Kirjoittaja SaKoz »

Hei.

Oma piipparini kun on veden pitävä, niin tuumin tässä että eihän moista mahtavaa ominaisuutta kannata jättää käyttämättä. Siksi ajattelinkin tiedustella, minkä tyyppisiä/näköisiä lapioita käytätte kahlatessanne rantavedessä ja kaivaessanne pohjaa noin 1m syvyydestä?

Olen nähnyt kuvia pelastusrenkaissa kelluvista siivilöistä ym, mutta kaivuutyökalusta en ole kuvia nähnyt. Pitäisi ilmeisesti olla yhdellä kädellä käytettävä lapio, jossa on kyllin pitkä varsi ettei tarvitse painaa päätä vedenpinnan alle, eikä hiekka ja muta lähde heti liukumaan pois lapion terästä kun sitä vähän vedessä nostaa ylöspäin...

Asiantuntijoiden ja amatöörien kokemukset ja näkemykset ovat tervetulleita :D
Aseistuksena Garret AT PRO 8,5"x11" kelalla.
Fisherman
Kunniajäsen

Re: Lapio kahluukaivamiseen

Viesti Kirjoittaja Fisherman »

http://stavrscoop.com/en/8-sand-scoop

tuolla kokonainen ketju aiheesta:
http://www.aarremaanalla.com/foorumi/vi ... it=skooppi

Itse tein ihan ruostuvasta 2mm:n levystä ja hyvin on toiminut

Kuva
-Xp Deus
-Garrett At Pro
Vanhin löytö kivikaudelta, + kupurasolkia, punnuksia, nuolenkärkiä, keihäänkärki (55,5 cm), dirhemeitä, kirveitä ym. n. 400-1100 jKr
Paras löytö on tämä harrastus
MPE ry
rocky86
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja rocky86 »

kanatas tehä rosterista niin ei ruostuis eikä ottas magneettiin.
jos tulee ikuna tarve eritellä tavaraa kaivuu skuupista magneetilla niin on kiva kun se on rosterista tehty.
Fisherman
Kunniajäsen

rocky86 kirjoitti:kanatas tehä rosterista niin ei ruostuis eikä ottas magneettiin.
jos tulee ikuna tarve eritellä tavaraa kaivuu skuupista magneetilla niin on kiva kun se on rosterista tehty.
Kaksi kesää ollut ahkerassa käytössä ja ruostumisesta ei ole juuri havaintoja. Ruostuva levy on lisäksi helppoa työstää ilman erikoisvälineitä. Metallimies tietysti tekee skuupin vaikka titaanista :D
Enkä näe kyllä minkäänlaista tarvetta erotella rautaa skuupissa olevasta hiekasta :o
rocky86
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja rocky86 »

jaa ei siihen rosteiin kyllä mittään erikoisvälineitä tarvihte ihan tottelee normi rälläkkää ja vasaraa.
mulla on skuuppi ja kaivuu lapio tehty rosterista mutta se johtuu siitä että se on mulle halpaa kun olen töissä teräs tehtaassa.
ja kyllä itellä on sukellus valjaissa kiinni pikku magneetti jolla aina ekana katon onko piippi mustaa rauataa ja itestä kiva piirre se kun rosteri ei ota siihen magneettiin.
SaKoz

Kiitos hyvistä vinkeistä.

Tulevalla lankomiehellä kun on kätevästi oma autokorjaamo ja metallipaja niin taidankin seuraavalla vierailulla pyytää häntä pyöräyttämään meikäläiselle oman skuupin rosterista. :D
Fisherman
Kunniajäsen

Sen verran voisi tuota minun versiotani kehittää että reikiä saisi olla tiheämmässäkin ja kuupan pohjan ja perän alaosan reijät voisi olla vähän pienempiä ettei mene korvakorut läpi. Mulla reijän halkaisija muistaakseni 13mm. Puuvarsi on parilla läpipultilla kiinni perälevyssä.
Kuva
SaKoz

Päädyinkin tekemään scooppini itse kun lankomies oli kiireinen ja sain pajan vapaasti käyttööni. Kustannuksien minimoimiseksi pädyin myös käyttämään tavallista 2mm terästä jota sattui lojumaan sopiva ylimmääräinen levy verstaan nurkassa. Kutsutaan tätä nyt sitten vaikka harjoituskappaleeksi :D

Aika tiheään olen porannut (välillä ehkä mennyt liiankin lähelle, mutta ei sentään ihan yhteen) käyttäen kaikkialla 10mm reikiä, kappaleiden irti leikkaaminen, taivutus ja hitsaus vielä tekemättä. Kun saan hökötykseni valmiiksi niin pistän kuvan tänne. Jos ei toimi kunnolla / tulee ruostumisen kanssa ongelmia niin teen parannellun mallin myöhemmin rosterista, mutta jospa tällä yhden kesän harjoittelisi rantapiippailua vähän paremmin kuin reijitetyllä mehukattipullolla :P

Jos ei muuta niin tuleepahan harjoiteltua ainakin metallitöitä :)
Haarukka
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Se kyllä yhden ihmisiän kestää vaikka olis tehty mustastakin ja enimmät ruosteet lähtee kaivellessa, mutta jos pääsee pahasti ulkosäilytyksessä ruostumaan niin on vähän ruman näköinen ja sotkee paikkoja. Mustasta ne on kaikki normaali lapiotkin. Itsekkin pitäisi tehdä kun sais aikaiseksi :roll:
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
SaKoz

Noniin, nyt olisi meikäläisen scuuppi valmis

Kuva
Kuva

Poraamisen, leikkaamisen ja taivutuksen hoidin itse, mutta hitsaamisen jätin ammattilaisen tehtäväksi etttei scuuppi hajoa alkutekijöihinsä heti ensi kauhaisulla. Muutama reikä tuli siis projektin aikana porattua :D

Ainakin omasta puolestani olen härveliini erittäin tyytyväinen. Koekäyttö olisi tarkoitus suorittaa parin päivän sisällä.
Fisherman
Kunniajäsen

Tulipa hieno. Sitten vaan kultarinkuloita kauhomaan :D
SaKoz

Kiitos :)

Peruskoulun metallityötunneista on aikaa, mutta kyllä sitä näköjään vieläkin jotain saa aikaan.

Toivottavasti on lähirantojen kylpijöillä ollu sormukset höllässä :D
Vastaa Viestiin