Kun sattui olemaan ylimääräisiä 1942 vuoden 1 markan kolikoita niin ajattelin testata kuinka niitä saisi puhtaammaksi. Koemielessä.
Tässä tuloksia, ja värieroja, eri kolikot, about sama kuntoluokka.
Vasen ylhäällä = Lähtotilanne
Vasen oikealla = Ketsuppi
Vasen alhaalla = Ketsuppi + ruokasooda
Oikea Alhaalla = Ketsuppi + AutoSol kiillotusaine
Kolikon voi vain sivellä ketsupilla ja antaa vaikuttaa, ehkä minuutin, pari. Sen jälkeen kevyttä hierontaa, pesu ja kuivaus. Ruokasoodakäsittely samalla tavalla (ei leivinjauhe, on eri asia), kolikon päälle soodaa hyvin vähän vettä ja hierotaan.
Tekniikan pitäisi toimia muihinkin kolikoihin, omalla vastuulla. Tämän tein ihan koemielessä.
Kommentteja otetaan vastaan Itse pitäisin kuparikolikolle luonnollisimpana värinä tuota pelkällä ketsupilla hieromista.
Testasinpa kuparikolikoiden kiillotusta
Kyllä tuo ketsuppi tosiaan näyttää parhaalta. Kannattais kokeilla myös pelkkää ruokasoodaa ilman edeltävää ketsuppia. Vois olla jopa parempi. Tuo autosollilla kiillotettu on kyllä aivan karsea. Se aine sisältää kromia joka tarttuu pintaan ja muuttaa sävyn/kiillottaa sekä vahaa eli se ei ihan heti tuosta muutukkaan. Ketsuppi+sooda saattaa ajanmittaan muuttua aika hyväks.
Varmaan kannattais myös liottaa kolikoita käsittelyn jälkeen akkuvedessä että varmasti kaikki imeytyneet jäämät poistuu.
Siitähän kyllä saa sit pitkänkin keskustelun aikaseks kannattaako tällanen puhdistus ollenkaan. Alkuperäiskuntoinen patinoitunut näyttää ainakin minusta parhaalta.
Hyvää tietoa kuitenkin jos jotain muuta vastaavasta materiaalista tehtyä pitäis puhdistaa.
Varmaan kannattais myös liottaa kolikoita käsittelyn jälkeen akkuvedessä että varmasti kaikki imeytyneet jäämät poistuu.
Siitähän kyllä saa sit pitkänkin keskustelun aikaseks kannattaako tällanen puhdistus ollenkaan. Alkuperäiskuntoinen patinoitunut näyttää ainakin minusta parhaalta.
Hyvää tietoa kuitenkin jos jotain muuta vastaavasta materiaalista tehtyä pitäis puhdistaa.
Itse tykkään tuosta käsittelemättömästä eniten. Kauniin tasainen patina.
Toi Autosolin chrom glans(?) ei oikein toimi vanhoille ja kuluneille kolikoille.
Itse käytän sitä eurokokoelmaani. Sähköhammasharjalla kiillotan kaikki kolikot 1c-2e ja kauniita tulee. Noi kuparipinnoitteiset 1c, 2c ja 5c kolikotikin kiillottuu nätisti. Pahat naarmut kyllä korostuu hieman, mutta onneksi noi eurot on aika ehjiä, vaikka suoraan kierrosta ne nappaankin. Sitten kiillotuksen ja viimeistelykiillotuksen jälkeen putsaan ne asetonilla, jotta ton tahnan jättämä suojaava vahakerros lähtee kolikosta ja kaikki muukin ylimääräinen. Tämän jälkeen laitan kolikot keräilykansioonsa ja ajan kuluessa tämä säihkykiilto himmenee ja kolikot muuttuvat normaalimman näköiseksi.
Pistän joskus kuvia ja juttua mun kolikoista kokoelmiin.
Toi Autosolin chrom glans(?) ei oikein toimi vanhoille ja kuluneille kolikoille.
Itse käytän sitä eurokokoelmaani. Sähköhammasharjalla kiillotan kaikki kolikot 1c-2e ja kauniita tulee. Noi kuparipinnoitteiset 1c, 2c ja 5c kolikotikin kiillottuu nätisti. Pahat naarmut kyllä korostuu hieman, mutta onneksi noi eurot on aika ehjiä, vaikka suoraan kierrosta ne nappaankin. Sitten kiillotuksen ja viimeistelykiillotuksen jälkeen putsaan ne asetonilla, jotta ton tahnan jättämä suojaava vahakerros lähtee kolikosta ja kaikki muukin ylimääräinen. Tämän jälkeen laitan kolikot keräilykansioonsa ja ajan kuluessa tämä säihkykiilto himmenee ja kolikot muuttuvat normaalimman näköiseksi.
Pistän joskus kuvia ja juttua mun kolikoista kokoelmiin.
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
-
- Raavas Tonkija
olen töissä nyt ihan testimielessä puhdistanut pari kolikko 30% rikkihapolla, tummentunut 5senttinen muuttuu kiiltäväksi ja puhtaaksi, samoin kaikki eurot joita olen liotellut hapossa. sitä taas en tiedä kuinka rumaksi se muuttuu kolikonkeräilijän mielestä, voin kuvia napsia mikäli kiinnostaa jotain.
alkujaan tuokin idea lähti siitä kun töissäni monia ruostevalumia ja ruosteläikkiä puhdistetaan hapolla, myös kaikki pinttymät auton vanteista jne...
alkujaan tuokin idea lähti siitä kun töissäni monia ruostevalumia ja ruosteläikkiä puhdistetaan hapolla, myös kaikki pinttymät auton vanteista jne...