Joskus olen harmitellut, kun en ole verkosta löytänyt karttoja äidin kotipaikasta 1840-1972 väliltä eli pitäjäkartaston ja Maanmittauslaitoksen vanhat painetut kartat -palvelun karttojen välistä. Onneksi Iisalmen kaupungin sivuilta löytyi vanhoja karttoja:
Iisalmen kaupungin historialliset kartat.
Harmi kun kaikkiin kartttoihin ei ole kunnon linkkejä vaan ne on piilotettu pdf-tiedoston lomakekenttiin. Ainakaan minä en saanut niitä järkevästi auki.
Minua kiinnosti tuo
Ylä-Savo 1920-luvulla, koska äidin kotipaikka on silloin rakennettu. Jouduin kuitenkin käyttämään Googlen välimuistitallennetta, että sain etsimäni kartan näkymään.
Googlen välimuistitallenne
Tuolta välimuistitallenteen linkeistä sain leikattua sopivan kartan linkin loppuosan, jonka sitten liitin varsinaisen osoitteen loppuun. Vähän hankalaa, mutta minkäs teet kun tuon kartaston linkit eivät toimi.
Tuolla Iisalmen kaupungin historialliset kartat -sivustolla on myös 1700 -luvun lopun karttoja, jotka on myöskin laitettu yhtä järkevästi pdf -tiedostoon. Mutta em. tekniikka pitäisi toimia myös niihin.
Toivottavasti tuo helpottaa muita Ylä-Savon historiallisista kartoista kiinnostuneita.
Niksu
Garrett AT Pro: 8,5x11" ja NEL Big&Snake sekä ACE250
Garrett Pro-Pointer
Vanhin löydetty kolikko: 1 ör vuodelta 17?? ja 2 kopeekka vuodelta 1810