miksi kolikoita löytyy
Re: miksi kolikoita löytyy
Tiedättekö miksi tinaukkelia ja kirjasinmetallia on niin paljon Espoon pellossa? Papukaijamerkki sille joka tietää
Garrett AT Pro
Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Itse ainakin olen laittanut merkille että kolikoita löytyy kaikkein parhaiten peltojen laidoilta. Juuri sellaisista paikoista missä minä itse ainakin olisin pitänyt taukoa ja lepäillyt peltotöiden lomassa. Semmoiset paikat käyn yleensä ensimmäisenä tarkastamassa kolikoiden ja muiden esineiden varalta.
Garret AT Pro
Garret ACE 250 + 8,5" x 11" DD-kela
Pro-Pointer + Edge Digger
Vanhin kolikko: 1 Öre 1624
Parhaat löydöt: Rahakätkö 1700-luvulta, ilmavoimien hakaristisormus 40-luvulta
Garret ACE 250 + 8,5" x 11" DD-kela
Pro-Pointer + Edge Digger
Vanhin kolikko: 1 Öre 1624
Parhaat löydöt: Rahakätkö 1700-luvulta, ilmavoimien hakaristisormus 40-luvulta
Mikäs noista tietää. Muistan kun joskus faijan kanssa oltiin lenkillä keväällä niin huomattiin sivutiellä jääpolanteen alla kourallinen kolikoita. Niin siinä jään alta hakattiin esiin markkoja ja vitosia kolmen kympin edestä. Sillä rahalla siihen aikaan osti vaikka pari elokuvalippua ja grilliltä sapuskat illan päätteeksi, ettei mikään joutava määrä ollenkaan. Niin vain oli kaikki siihen yhteen neliömetrin rinkiin osuneet tippumaan. Sattuuhan noita.ehkä kirjoitti:ja jos kolikoita löytyy paljon samasta kohtaa,niin on siinä voinut olla jokin lato tai riihi missä on kokoonnuttu eli ryypätty ja pelattu korttia.
Vanhin kolikkolöytö: 5 penniä vuodelta 1922 omasta pihasta. Samasta paikasta myös 1 penni vuodelta 1964 ja 1976.
Vahingonilo on puhtainta iloa. Sitä ei kateus saastuta.
Ei muuten aavistustakaan, mutta kiinnostaa tietää.Taurus kirjoitti:Tiedättekö miksi tinaukkelia ja kirjasinmetallia on niin paljon Espoon pellossa? Papukaijamerkki sille joka tietää
Vanhin kolikkolöytö: 5 penniä vuodelta 1922 omasta pihasta. Samasta paikasta myös 1 penni vuodelta 1964 ja 1976.
-
- Kunniajäsen
tinasoltut valettiin kirjasinmetaalista+ Ie tehny pilkkejä ja taimenuistimia siitä. Hyvä matsku ja kestää taivutella. Myrkkykaasuja varottava. Ehkä ennen pellolla valoivat siksi. K.metallia on vaikea löytää nykyään. Mulla on pari kiloa. Oikein?
Siksi että Tauruksellakin olisi jotain etittävääNyypakka kirjoitti:Ei muuten aavistustakaan, mutta kiinnostaa tietää.Taurus kirjoitti:Tiedättekö miksi tinaukkelia ja kirjasinmetallia on niin paljon Espoon pellossa? Papukaijamerkki sille joka tietää
Ei vaan aikoinaan roudattiin sontalastit junalla Helsingistä ja viskattiin Espoon pelloille.
Garrett AT Pro
-
- Innostunut Etsijä
Itse olen löytänyt enempi kolikoita ainoastaan pelloilta, joilla on joskus sijainnut talo. Tietysti jos vainio sijaitsee kovin keskeisellä paikalla, se vaikuttaa asiaan. Asutus on tässä kuitenkin tärkein tekijä.
Muistan kun pentuna muutettiin taloon jossa asui ennen vanha pariskunta, niidenkin jäljiltä marjapuskien aluset oli täynnä penninkolikoita, liekö ollut jotain taikauskoa..
Mutta kun Suomi kuintenkin on ollut ruotsin ja venäjän vallan alla niin voi olla, että vallanvaihdoksen jälkeen ei ole ollut edelliselle valuutalle käyttöä joten ne on viskelty jonain uhrilahjana pelloille.. Mutta tämä nyt on minun hajatelma =)
Mutta kun Suomi kuintenkin on ollut ruotsin ja venäjän vallan alla niin voi olla, että vallanvaihdoksen jälkeen ei ole ollut edelliselle valuutalle käyttöä joten ne on viskelty jonain uhrilahjana pelloille.. Mutta tämä nyt on minun hajatelma =)
Vanhin hopearaha 1Öre 1693. Vanhin kupariraha 1Öre Säter 1630.
Garrett ACE250(SEF 12x15")+ProPointer
Jossain ohjelmassa kerrottiin että ruotsin rahaa käytettiin vielä venäjän vallan aikana kun siihen oltiin totuttu.tjv kirjoitti:Muistan kun pentuna muutettiin taloon jossa asui ennen vanha pariskunta, niidenkin jäljiltä marjapuskien aluset oli täynnä penninkolikoita, liekö ollut jotain taikauskoa..
XP Deus 2
No sitten on ollut vaan niin reikäisiä taskuja rengeillä ja isännilläkin
Vanhin hopearaha 1Öre 1693. Vanhin kupariraha 1Öre Säter 1630.
Maaseudulla kun rahaa käsiteltiin vain muutaman kerran vuodessa lähinnä markkinoilla, niin en oikein jaksa uskoa että kolikoita olisi jatkuvasti pidetty housuntaskussa.
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
juu lupsahran ärkoon kans samoille linjoille,että kyllä siinä joku taikausko täyttyy olla,kun kollikot..tai korjaan kolikot on samas paikas tai ainakin lähimaastos.
Juu kyllähän noita alueita on joilta löytyy enemmän mutta kyllä itse ainakin löydän usein ihan yksittäisiäkin kolikoita.
XP Deus 2
- Kätkäläinen
- Kunniajäsen
Tänä päivänä vingutetaan korttia, mutta uudempia penni rahoja löytyy aika vähän vaikka niitä oli taskuissa?
Täällä on pellosta löytynyt hyvin 1940 kieppeille ja siitä uudemmat vuosikerrat lähinnä pihamailta. Olisikohan ne uudemmat kolikot pudonnu sitten massikan lattialle?
Omien rönttävaatteijjen housujen toisen puolen taskun pohja on aukikulunut... epähuomiossa sinne aina joskus pistää jotakin joka sitten katoaa. Sytkäreitä, kolikoita, mitä milloinkin. Eihän se iso reikä tarvi olla kun kolikko siitä livahtaa peltoon...
"I reject your reality and substitute my own."
Pulinaa plooturahoista: http://www.hjsc.org/fin/plootu.html
Vanhin piippiraha: 20c 1999.
Pulinaa plooturahoista: http://www.hjsc.org/fin/plootu.html
Vanhin piippiraha: 20c 1999.
Tai sitten paikka, johon nuoriso on kerääntynyt markkinapäivän jälkeen iltaa viettämään. 1800- luvulla nuorison touhu oli paljon tervehenkisempää kuin nykyään. Siinä leikkiessä ei paljon kadonneita pikkukolikoita ole huomannut. Etenkään jos kolikko on tipahtanut lumihankeen.ehkä kirjoitti:ja jos kolikoita löytyy paljon samasta kohtaa,niin on siinä voinut olla jokin lato tai riihi missä on kokoonnuttu eli ryypätty ja pelattu korttia.
Garret At Pro & Pro-Pointer II
Motonetin lapio
Würthin puukko
Bilteman saappaat
Motonetin lapio
Würthin puukko
Bilteman saappaat
empä usko,että mitäään enkeleitä on ollut nuoret silloinkaan.
tietty ei ole hasat vielä olleet kehissä,mut varmaan jo huonot ponut kumminkin.
Ei enkeleitä, mutta kyllä mielestäni tervehenkisempää on ponupäissään juosta puukkohippasilla, kuin pelata silmät ristissä playstationia 24/7.ehkä kirjoitti:empä usko,että mitäään enkeleitä on ollut nuoret silloinkaan.
Garret At Pro & Pro-Pointer II
Motonetin lapio
Würthin puukko
Bilteman saappaat
Motonetin lapio
Würthin puukko
Bilteman saappaat
Kyllä noita 60-90-luvun pennirahoja löytyy kasakaupalla mutta ei pelloilta. "Nykyaikaiset" rahat hukataan puistoihin ja uimarannoille ja myöskin sinne järveen, ei enää pelloille. Itse olen sitä mieltä että siellä missä ihmiset makailevat löytyy eniten kolikoita. Kokeilkaa vaikka itse laittaa farkkujen taskuun muutama kolikko ja sitten makuulle lattialle ja pari kyljenvaihtoa ja hups, kolikoita on lattiallaKätkäläinen kirjoitti:Tänä päivänä vingutetaan korttia, mutta uudempia penni rahoja löytyy aika vähän vaikka niitä oli taskuissa?
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Syy siihen, että kolikkolöydöt vähenee 60 -lukuisten jälkeen johtunee tuosta traktorin kopista. Traktoreissa on nykyään hytti. Kolikot löytyy niitten lattialta.
Garret Euro Ace (350)
Vanhin kolikko: Kustaa Vaasa klippinki 1521
Vanhin löytö: osmansolmu riipus 800-1050 -luku
Vanhin kolikko: Kustaa Vaasa klippinki 1521
Vanhin löytö: osmansolmu riipus 800-1050 -luku
Tuli mieleen ajatus miten kolikot kulkeutui pellolle.
Näin jossain piirroskuvan 1700luvun pirtistä jossa oli kanoja yms. elukoita asumassa ihmisten seassa. Sinne on varmaan kertynyt pazkaa, muuta roskaa ja arvokamaa joka on sitten mennyt siivotessa tunkion kautta pellolle?
edittiä: joo Haarukka olikin jo keksinyt tuon jo huhtikuussa Minä kun luulin kerrankin oivaltaneeni jotain...
Näin jossain piirroskuvan 1700luvun pirtistä jossa oli kanoja yms. elukoita asumassa ihmisten seassa. Sinne on varmaan kertynyt pazkaa, muuta roskaa ja arvokamaa joka on sitten mennyt siivotessa tunkion kautta pellolle?
edittiä: joo Haarukka olikin jo keksinyt tuon jo huhtikuussa Minä kun luulin kerrankin oivaltaneeni jotain...
- ThePiippailija
- Kunniajäsen
Kylän vanhimpien suvussa kulkeneita tarinoita kuuntelin ja sanoivat että kun tuli kiire niin rahat heiteltiin peltoihin siinä toivossa että ne ehkä voisi vielä löytääkin. Milläpä niitä sieltä olisi löytänyt. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Läheiseen jokeen on myös heitelty rahaa onnea tuomaan. Sieltä on yksi Ruotsin pipari löytynytkin.
Läheiseen jokeen on myös heitelty rahaa onnea tuomaan. Sieltä on yksi Ruotsin pipari löytynytkin.
GM5+ | GM1+ | Pro-Pointer II | PVS-5c mono
2 öre 1571.
Rautakautta, keskiaikaa.
2 öre 1571.
Rautakautta, keskiaikaa.