Magneettien käyttö

Vesi kätkee paljon rautaesineitä, joita voi yrittää onkia magneeteilla. Täällä voit näyttää magneeteilla saamasi saaliisi.
Avatar
Jasser
Raavas Tonkija
Viestit: 765
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 19:07
Paikkakunta: Rusko

Re: Magneettien käyttö

Viesti Kirjoittaja Jasser »

Itse olen sitä mieltä että kun ase dekotaan niin silloin se menettää arvonsa = piloilla.
Tosin samaa hyväkuntoista asetta saa jo satasella mutta silti löytöarvo on eri kuin nauloilla.
XP Deus 2
Muuta alan roinaa..
Avatar
Nyypakka
Viestit: 46
Liittynyt: 21 Tammi 2014, 13:59
Paikkakunta: e-p

Re: Magneettien käyttö

Viesti Kirjoittaja Nyypakka »

Jasser kirjoitti:Itse olen sitä mieltä että kun ase dekotaan niin silloin se menettää arvonsa = piloilla.
Tosin samaa hyväkuntoista asetta saa jo satasella mutta silti löytöarvo on eri kuin nauloilla.
Totta, mutta dekon saa (ehkä) myytyä. Toimivana tuota ei halua kukaan luvat omaava luultavasti ostaa, tuskin kovin moni luvattakaan.

Henkilökohtainen arvo löytäjälle on tavallaan suurempi kuin sen arvo markkinoilla.
Vanhin kolikkolöytö: 5 penniä vuodelta 1922 omasta pihasta. Samasta paikasta myös 1 penni vuodelta 1964 ja 1976.




Vahingonilo on puhtainta iloa. Sitä ei kateus saastuta.
Avatar
laakkeer
Viestit: 13
Liittynyt: 10 Huhti 2014, 11:54

Re: Magneettien käyttö

Viesti Kirjoittaja laakkeer »

Olen itsekin ajatellut kokeilla tänäkesänä magneetin kanssa järvellä käydä, mutta vähän vielä mietityttää että millaiset vehkeet pitäisi olla...

Joku mainitsi että tilasi supermagnetesta http://www.supermagnete.de/eng/GTN-60 tuollaisen magneetin, mutta minä en ihan tiedä että miten tuohon saa sitten narun järkevästi kiinni? Onko rautakaupassa tai jossain jotain sellaisia ruuvattavia valmiita koukkuja tuohon tuppeen? Olen itse katsellut tuolta supermagnetesta noita missä on valmiiksi silmukka magneetissa kiinni, mutta niiden nostovoima on puolet tuosta mihin linkin laitoin. Kyllähän niilläkin pääsisi varmaan alkuun, mutta moni asia voi jäädä järvenpohjaan jos nostokyky on vain about 50 kiloa.

Tärkein syy siihen, että miksi juuri magneettikalastus kiinnostaa, on se että se on melko huokea harrastus eikä vaadi satasien alkuinvestointia. Tällaisena uutena asuntovelallisena on juuri nyt rahat kireällä kun on pitänyt kaiken maailman vehettä ja vempainta ostaa kotia varten.

Eli jos harrastajia on, niin tällainen amatööri arvostaisi ihan tarkempia selvityksiä ja kuvia välineistä ym. huomioon otettavista asioista.
Avatar
V1
Raavas Tonkija
Viestit: 838
Liittynyt: 24 Elo 2013, 19:34
Paikkakunta: Pohjois-Savo Vieremä

Re: Magneettien käyttö

Viesti Kirjoittaja V1 »

Nostosilmukka on oikea nimike GTN-60 magneetin varusteluun
http://www.biltema.se/fi/Rakentaminen/K ... ka-870123/
Avatar
V1
Raavas Tonkija
Viestit: 838
Liittynyt: 24 Elo 2013, 19:34
Paikkakunta: Pohjois-Savo Vieremä

Re: Magneettien käyttö

Viesti Kirjoittaja V1 »

Ai niin, pienempikin magneetti kuin nuo yli sata kiloa pitävät voisi olla ihan pätevä. Vaikka sellaiseen alkutunnusteluun.
Mulla on yksi GTN-60 joen pohjassa joissakin patorakenteissa kiinni odottamassa uintikelejä. Ei riittäny haba kiskoa suoralla vedolla irti ja vinoon ei pääse vetämään.
Avatar
ärkoo
Kunniajäsen
Viestit: 2470
Liittynyt: 23 Heinä 2012, 14:45
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Re: Magneettien käyttö

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

Itsellä on vanha tutkan magnetronista irroitettu magneetti joka nostaa reilut 10 kiloa. On varsin toimiva. Muutama isompi esine on ollut pakko jättää pohjaan mutta magneetti on irronnut reippaalla nykäisyllä jos kohde ei ole suostuvainen.
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
Avatar
laakkeer
Viestit: 13
Liittynyt: 10 Huhti 2014, 11:54

Re: Magneettien käyttö

Viesti Kirjoittaja laakkeer »

Kiitos vastauksista. Tuollaista nostosilmukkaa ajoinkin takaa. Ei vaan ollut hajuakaan miksi noita kutsutaan. Nyt uskaltaa ihan suoraan tilailla sen kokoisia magneetteja, mitä luulee tarvitsevan. Minkä kokoluokan magneetteja teillä muilla on? Onko se tuo reilu sadan kilon nostovoima mitä keskimäärin käytetään. Nousee isompikin esine (vaikka pyörä) ja on sekin jännitys että voi joutua sukeltelemaan jos liian iso "vonkale" sattuu osumaan kohdalle :D
Avatar
Lalli
Metallinetsijä
Viestit: 250
Liittynyt: 01 Syys 2009, 16:34

Re: Magneettien käyttö

Viesti Kirjoittaja Lalli »

V1 kirjoitti:Nostosilmukka on oikea nimike GTN-60 magneetin varusteluun
http://www.biltema.se/fi/Rakentaminen/K ... ka-870123/
Itse olen käyttänyt tuota http://www.motonet.fi/fi/tuote/387741/S ... -M6x60-RST
Rosterinen kestää uittelua paremmin ja on mukavempi laitella magneettiin kiinni. Lukitetta perään niin pysyy...
Totuus löytyy kaurapuurosta.

XP Deus x 2
Suomen Metallinetsijät Ry
Avatar
laakkeer
Viestit: 13
Liittynyt: 10 Huhti 2014, 11:54

Re: Magneettien käyttö

Viesti Kirjoittaja laakkeer »

Tänään lähti supermagnetelle tilaus. Tilasin tuommosen GTN-60 levyn, muutaman pienemmän valmiilla silmukalla ja sitten pojalle tuollaisen koira -paperipidikkeen. Alta viidenkympin jäi posteineen.
Avatar
ärkoo
Kunniajäsen
Viestit: 2470
Liittynyt: 23 Heinä 2012, 14:45
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Re: Magneettien käyttö

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

Nyypakka kirjoitti:Eipä noilla juuri mitään rahallista arvoa ole muutenkaan, ainakaan toimivina.
POHA:n huutokaupoissa Riihimäellä ihan siistejä toimivia taskupistooleja menee sulatukseen koska kukaan ei viitsi maksaa 50 E lähtöhintaa. Samoin menee vanhat pienoiskiväärit ja yksipiippuiset haulikot.
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
Avatar
Pejumi
Metallinetsijä
Viestit: 184
Liittynyt: 04 Syys 2013, 01:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Magneettien käyttö

Viesti Kirjoittaja Pejumi »

Yritäppäs hankkia lupia niihin.
C-Scope 990B
Saiturinpörssin taistelulapio
----------------------------------------
Nätein löydös: Sivusta repäistävä Jaffa-korkki 1949 keltainen.
-- Excavation since 1988 --
Avatar
Nyypakka
Viestit: 46
Liittynyt: 21 Tammi 2014, 13:59
Paikkakunta: e-p

Re: Magneettien käyttö

Viesti Kirjoittaja Nyypakka »

Pejumi kirjoitti:Yritäppäs hankkia lupia niihin.
Kyllähän keräilyluvilla.
Vanhin kolikkolöytö: 5 penniä vuodelta 1922 omasta pihasta. Samasta paikasta myös 1 penni vuodelta 1964 ja 1976.




Vahingonilo on puhtainta iloa. Sitä ei kateus saastuta.
Avatar
ärkoo
Kunniajäsen
Viestit: 2470
Liittynyt: 23 Heinä 2012, 14:45
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Re: Magneettien käyttö

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

Kyllä niihin lupia saa sadat harrastajat, ongelma vaan on että samaa tavaraa on tarjolla enemmän kuin kysyntää.
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
anttitu
Viestit: 24
Liittynyt: 31 Touko 2014, 12:38
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Magneettien käyttö

Viesti Kirjoittaja anttitu »

Hei,
Näyttää paikkakunta aloittajalla olevan sama kuin oma kotopitäjä, niin pitää kysyä miltä sillalta kävit jo koittamassa? Oliko legendaarinen puusilta koulun takana?
Avatar
Jasser
Raavas Tonkija
Viestit: 765
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 19:07
Paikkakunta: Rusko

Re: Magneettien käyttö

Viesti Kirjoittaja Jasser »

anttitu kirjoitti:Hei,
Näyttää paikkakunta aloittajalla olevan sama kuin oma kotopitäjä, niin pitää kysyä miltä sillalta kävit jo koittamassa? Oliko legendaarinen puusilta koulun takana?


Siellä ei ole vielä tullut käytyä, mutta padolta löytyi pöllityn PV:n runko..
Viimeksi muokannut Jasser, 08 Kesä 2014, 20:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
XP Deus 2
Muuta alan roinaa..
anttitu
Viestit: 24
Liittynyt: 31 Touko 2014, 12:38
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Magneettien käyttö

Viesti Kirjoittaja anttitu »

Siinä toisella sillalla on myös varmaan noita runkoja ja omiin kokemukseen pohjautuen runsaasti korkkeja.
Avatar
Laatikko
Viestit: 14
Liittynyt: 11 Kesä 2014, 18:22

Re: Magneettien käyttö

Viesti Kirjoittaja Laatikko »

Noista magneeteista sen verran että käyttääkö kukaan muu kovalevyn magneetteja kuin minä? :o
Väkersin joku aika sitten ensimmäisen kalastusmagneettini, joka osoittautui melko hyväksi koska nostelin yhden yön aikana jännää tavaraa.
Vetovoimaahan tuossa on n. 20kg ja magneetit on molemmin puolin että varmemmin aarteet tarttuu kiinni.
Ja hintaahan ei itse magneeteilla ollut mitään kun noita viallisia kovoja on kaapit täynnä. Kallein osa värkkiin oli 20m vaijeri kaupasta hintaan 3€.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Edit: Polkupyörä löysi onnellisen omistajansa!
Garretti 250 stantardikelalla, sääsuojuksena pakastepussi+kuminauha
Vanhin löytö: 1840 ½ Kopeekkaa
(._.)
--|--
_/\_
[50e] <- Seteli
Jarsalla
Viestit: 8
Liittynyt: 01 Marras 2011, 08:36

Re: Magneettien käyttö

Viesti Kirjoittaja Jarsalla »

Laatikko kirjoitti:Noista magneeteista sen verran että käyttääkö kukaan muu kovalevyn magneetteja kuin minä? :o

Kiitos tästä vinkistä! Muuton yhteydessä heitin harmi kyllä kaikki kovon romut roskiin, mutta töissä oli onneksi yksi jemmassa. Tänään kokeilemaan lampeen mitä sieltä löytyy.
Avatar
Jasser
Raavas Tonkija
Viestit: 765
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 19:07
Paikkakunta: Rusko

Re: Magneettien käyttö

Viesti Kirjoittaja Jasser »

Hyvin näyttää kovon magneetillakin nousevan(täytyy kokeilla), taitaa vain olla kevyt pitkille heitoille. Raskaat tavarat tiputetaan sillalta ja kevyemmät heitetään pidemmälle. Romun korroosio saattaa myös häiritä "pikkumagneettia" enemmän mutta hinta/laatusuhde on varmasti kohdallaan.Kalastajille vinkiksi on sama kalastatko suomuniskoja tai romua jos paikka on hyvä nousee tavaraa kerrasta toiseen.. :D

Kuva

Kuva
Kannassa "opel"logo,11,U,05.
XP Deus 2
Muuta alan roinaa..
Avatar
mizzkix
Viestit: 14
Liittynyt: 13 Kesä 2014, 17:29
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Magneettien käyttö

Viesti Kirjoittaja mizzkix »

Kovalevy magneetilla kalastettuja esineitä:

Kuva

Kuva

Kuva

Billnas 1123
Kuva

Kuva

Kohdasta mistä rollaattori nousi, alkoi myöhemmin nousta jotakin polttoainetta pinnalle. Kokeiltiin koukulla + vaijerilla nostaa ylös, mutta ei jaksettu kuin vähän liikauttaa sitä mikä pohjassa oli.
Ilmoitettiin pelastuslaitokselle löydöstä polttoaineen takia, kävivät seuraavana päivänä vetämässä vinssillä samaa koukku patenttia, mutta koukku irtosi. Sanoivat että käyvät sukeltamassa siellä, jos sattuu olemaan joskus aikaa..
Avatar
Lepanovski
Metallinetsijä
Viestit: 261
Liittynyt: 21 Marras 2010, 14:52
Paikkakunta: Pirkkala City

Re: Magneettien käyttö

Viesti Kirjoittaja Lepanovski »

No kerpele soikoon, purin hiljan 5 kovoo ja säilytin nuo.
Nyt hyvän vinkin vuoks järvelle mukaan ja kokeiluun,
kiitti vinkistä :D
GM 3 ja Garret Pro-Pointer
Avatar
Lepanovski
Metallinetsijä
Viestit: 261
Liittynyt: 21 Marras 2010, 14:52
Paikkakunta: Pirkkala City

Re: Magneettien käyttö

Viesti Kirjoittaja Lepanovski »

Huomasin yhren epäkohdan heti täs, yhtä paria kokeilin vastakkain
ja kun revin niitä irti toisistaan niin lähti kyllä magneetti irti , mut tosta levystä.
Ne magneetin palat on liimattu tuohon levyyn :(
GM 3 ja Garret Pro-Pointer
Avatar
Laatikko
Viestit: 14
Liittynyt: 11 Kesä 2014, 18:22

Re: Magneettien käyttö

Viesti Kirjoittaja Laatikko »

Joo ite olen huomannut saman, mutta sekin on kovalevykohtainen. Joissakin on napsahtanut irti ihan käsivoimilla ja joissain on kestänyt vaikka ydinräjähdyksen! :mrgreen:
Nuo mitkä tuossa kuvassa on ovat maxtorin vm. 2001 levyistä, ja hyvin kestää.

Ainoa bugi on että kun magneetti tarttuu peltiin tms tasoon, se liukuu hitaasti sitä pitkin irti....
Viimeksi muokannut Laatikko, 16 Heinä 2014, 13:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Garretti 250 stantardikelalla, sääsuojuksena pakastepussi+kuminauha
Vanhin löytö: 1840 ½ Kopeekkaa
(._.)
--|--
_/\_
[50e] <- Seteli
anttitu
Viestit: 24
Liittynyt: 31 Touko 2014, 12:38
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Magneettien käyttö

Viesti Kirjoittaja anttitu »

Pitääkö kattoa pääseekö piippailemaan ja kalastelemaan tuossa reilun puolentoista viikon päästä. Olen silloin tulossa ruskolle ja tarkoitus olisi ottaa kamppeet mukaan.
Avatar
Jasser
Raavas Tonkija
Viestit: 765
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 19:07
Paikkakunta: Rusko

Re: Magneettien käyttö

Viesti Kirjoittaja Jasser »

Naaralla häärätessä kannattaa joen rannat tarkastaa ettei löydy kaapelin merkkejä(ovat pieniä tappeja ruohon seassa). Kokemuksesta voin sanoa että siinä menee tovi jos toinenkin ennen naaran irtoamista(uusi naara oli jäädä pohjaan heti ensimmäisellä heitolla).
Nyt nousee vanhemmatkin fillarit pois pohjasta mätänemästä( ensin magneetti kiinni merkiksi ja sitten naara perään)


Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Tais löytyä isävainaan pöllitty jopo.. 8)
XP Deus 2
Muuta alan roinaa..
Vastaa Viestiin