Nappilukkoinen solki

Oletko löytänyt omituisen esineen? Näytä tunnistamaton löytösi ja aarremaanalla.comin jäsenet yrittävät auttaa sinua selvittämään mistä on kysymys.
raiban
Kunniajäsen

Nappilukkoinen solki

Viesti Kirjoittaja raiban »

Tämmöisen olen löytänyt,olen yrittänyt löytää tietoa tällaisista soljista mutta turhaa.Tietääkö kukaan milloin on tällaisia solkia käytetty?

Kuva
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
NÄÄTÄ
Kunniajäsen

Re: Nappilukkoinen solki

Viesti Kirjoittaja NÄÄTÄ »

Olen myös löytänyt tuollaisen, vieläpä molemmat puolet.
Eikö tuossa ole vuosilukukin 1770? 1800-luvun lopulla on ainakin vielä ollut noita, varmaan myöhemminkin.
Golden Mask 4W Pro + Garrett ProPointer
(Entisiä vehkeitä: ACE250, Blisstool LTC48 ja 64 v1, AT Pro, XP Deus)
Artzi
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Artzi »

Lisätietoja soljista löytyy kirjasta:
Ruusuvuori, Anssi
Puukon historia 2
ISBN 978-952-5877-20-5
2012
Kirjassa on esitelty helavöitä ja solkia. Sivut 150-209.
Myös teoksen ensimmäisessä osassa on joitakin vöitä,
mutta tämä toinen osa on solkien osalta laajempi ja hienojen kuvien kera.
Garrett At Pro + Ace 250
raiban
Kunniajäsen

Hieno homma ,sainkin varattua kirjastosta molemmat opukset. :D
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Taurus
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Taurus »

Mulla on tuon tapainen solki tai soljet. Ehjä kokonaisuus, mustanvihreä wanha patina. Löytyi sieltä mistä sun ristiriipuskin. Bysantin ajan soljissa käytettiin paljon tuollaista mekanismia.
Garrett AT Pro

Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
raiban
Kunniajäsen

Taurus kirjoitti:Mulla on tuon tapainen solki tai soljet. Ehjä kokonaisuus, mustanvihreä wanha patina. Löytyi sieltä mistä sun ristiriipuskin. Bysantin ajan soljissa käytettiin paljon tuollaista mekanismia.
Laita Taurus kuva jos löytyy...mielenkiintoista.
Taurus
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Taurus »

raiban kirjoitti:
Taurus kirjoitti:Mulla on tuon tapainen solki tai soljet. Ehjä kokonaisuus, mustanvihreä wanha patina. Löytyi sieltä mistä sun ristiriipuskin. Bysantin ajan soljissa käytettiin paljon tuollaista mekanismia.
Laita Taurus kuva jos löytyy...mielenkiintoista.
Kuva

Kuva
Garrett AT Pro

Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
raiban
Kunniajäsen

Kyllähän tuo mielenkiintoinen pari on,tuo ajoitus on vaan niin vaikeaa,hyvä patina vielä,jospa se joskus vastaavanlainen ilmestyisi silmien eteen ajoituksineen?
Tuossa tuo minun löytämäni.

Kuva
Vastaa Viestiin