Moi!
Varsinais-Suomalaisesta pellosta n. 20 cm syvyydeltä löytyi tämmöinen, kun olin palaamassa varsinaiselta kohteeltani.
Materiaali on rautaa ja on aika lailla ruosteessa, pinta on saven harmaaksi värjäämä. En halunnut puhdistaa kapinetta yhtään kovakouraisemmin.
Voisiko tää olla joku talikon tms. piikki, vai kenties jopa nuolen tai keihään osa?
[/img]
SamiS
Työkalu vai ase?
Työkalu vai ase?
CS990XD
Jotain maanviljelyyn liittyvää mäkin kyllä pidän todennäköisenä. Erona vaan kaikkiin muihin selkeisiin koneen osiin tämä kapine on huomattavan pahasti ruostunut - siis tod. näk. myös vanhempi. Myös alkuperäinen muoto on voinut kärsiä, sillä jo varovasti käsiteltäessä kapineesta hilseili raudanpalasia irti sivuilta... Merkkejä keihäänkärjen "lehdistä" tms. selvää tuntomerkkiä en löydä.
Vasta parin viikon aktiivisen harrastuksen aikana on samanlaisista savimaista löytynyt "uudempia" peltokoneen osia jo alun toistakymmentä, ja ne kaikki ovat olleet huomattavasti paremmassa kunnossa.
Maanviljelyskoneet ovat mulle melko vieraita laitteita, joten jos joku tietää äkeen, johon ko. piikki sopii, niin kertokaa toki!
SamiS
Vasta parin viikon aktiivisen harrastuksen aikana on samanlaisista savimaista löytynyt "uudempia" peltokoneen osia jo alun toistakymmentä, ja ne kaikki ovat olleet huomattavasti paremmassa kunnossa.
Maanviljelyskoneet ovat mulle melko vieraita laitteita, joten jos joku tietää äkeen, johon ko. piikki sopii, niin kertokaa toki!
SamiS
CS990XD
Kaikki äkeen piikit jotka mä olen löytänyt, on juuri mainitsemassasi kunnossa, hyvä että kasassa pysyy, todella rapsakkaa tavaraa
-Fiskars kenttälapio
-Nokta Makro racer Pro pack
-Nokta The Legend Pro pack
-Garret Pro pointer
Vanhin löytö: Löytyisi nyt edes jotain...
"Tehän olette kuin kaksi marjaa; paskanmarja ja rusina"
-Nokta Makro racer Pro pack
-Nokta The Legend Pro pack
-Garret Pro pointer
Vanhin löytö: Löytyisi nyt edes jotain...
"Tehän olette kuin kaksi marjaa; paskanmarja ja rusina"
Tuolla on kuvia rautakautisista keihäänkärjistä. Kyllä sellaisen tunnistaa heti kun kohdalle osuu.SamiS kirjoitti:Merkkejä keihäänkärjen "lehdistä" tms. selvää tuntomerkkiä en löydä.
http://www.helsinki.fi/arkeologia/rauta ... index.html
Teknetics T2, Vibra-Probe 570