Wanha raha

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Tässäpä nämä eilisiltaisten "löytöjen" kuvat, jotka lupasin.
Ensimmäisenä 1 Daler v.1715.
Sitten kolme pronssista esinettä joista yksi on solki.
Kolmantena vähän outo tapaus, josta ei osaa sanoa, mikä mahtaa olla.
Takana on kiinnikkeiden paikat, jotka ovat lahonneet pois, ja materiaalikin on tuntematon, ja on yllättävän painava kokoonsa nähden. mitat ovat 23x15 mm.
Seuraavana on ihmeellinen pala, joka on melko varmasti hopeaa, ja se on lohjennut jostakin irti. Ja kun omaan rutkasti optimistisuutta ja mielikuvitusta, niin olen näkevinäni siinä jopa kirjaimen, ja jotakin muita merkkejä, niin sehän on varmaankin osa viikinkikolikosta heh, heh.
Mitat ovat n10x12mm.
Viimeisenä tuollainen pronssinen "koriste", jossa on takana kiinnitys väkäset. Mistä lienee, vaikea sanoa. Mitat 52x8 mm.
Että tällaisia, ei mitään aarteita, mutta löytöjä kuitenkin.
Niin, ja käsivarret täynnä punaisia läiskiä, kun oli aivan tuhottomasti jotain mäkäräisiä, jotka veivät paloja ihosta, niiin että veri vain valui pitkin käsivarsia. Seuraavalla kerralla pitkähihainen pusero.

Kuva

Kuva

Kuva
Kuva

Kuva
Kuva

Kuva
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Mariza
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Mariza »

Kuva

Kuva

Tätä kolikkoa ajattelin. Näitä on minulla neljä, maakuntamuseon mukaan on 2 äyriä vuodelta 1573, hopeaa.
Ainakin tuossa vaakunan puolella on numero 7 ja toisella puolen kolikkoa näkyy myös R kirjain.
Onkohan tämä sama, vähän näyttää erilaiselta toiselta puolen?

p.s. on muuten mahtavia uusia löytöjä sulla taas!
* Garret Ace 250 *
Leijona

Kiitos kuvista Mariza :)
Kyllä tuo hopea säilyy sitten hyvin, verrattuna kupariin.
Kyllä siinä on erojakin, kun ovat kuitenkin muutelleet ulkonäköä jopa vuosittain.
Tästä linkistä taitaa löytyä samanlainen kuin Sinun rahasi, mutte on kuparia:
http://www.tradera.com/Sverige-Johan-II ... n_92772474
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Mariza
Metallinetsijä

Tämä minun kolikko ei luonnossa ole ihan tuon värinen, näyttää äkkiseltään enemmän kuparilta.
Maakuntamuseo oli kuitenkin kirjoittanut listaansa,että se on hopeaa. Ehkä se on sellainen sekoitus...?

Saattaa olla, että silloin kun itse yritin kolikoitani tunnistaa, niin näin jossain samanlaisen kuin sinun kolikko on, Leijona.
* Garret Ace 250 *
Mariza
Metallinetsijä

http://www.myntkabinettet.se/gallerimynt/fyrk3.htm

Olisiko se tämä 1 fyrk vuodelta 1576?
* Garret Ace 250 *
Leijona

Kiitos Sinulle Mariza, vaivannäöstä :D :D
Mariza
Metallinetsijä

:D :D
Näyttääkö sun kolikko samalta kuin tuo fyrk? Ainakin kuvassa näyttäisi aikalailla siltä.

Jännää aina se kun yrittää tunnistaa jotain kolikkoa. Pitäisköhän itsekin yrittää ehtiä piippailemaan tulevana viikonloppuna... tosin on luvattu hellettä, joten kaivuupuuhaat on rankkaa hommaa. Ainakin metsässä.
* Garret Ace 250 *
kalamies18
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja kalamies18 »

hieno kolikko, saattaisi itsellä silmät pyörähtää kuin tuollaisen 1500 luvun kolikon kaivaisi ylös 8) 1800 luvun alun kolikko oli jo mukava kaivaa ylös, vaikka ei mikään kauhean vanha olekkaan.
Ykköskone: Xp Deus
Varakone: Minelab X-terra 705
Mariza
Metallinetsijä

Mun eka kolikkolöytö oli shillinki vuodelta 1800 ja vois sanoa,että melkeinpä siinä jo silmät pyörähti :D :D
* Garret Ace 250 *
RJR
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja RJR »

Mariza kirjoitti:Mun eka kolikkolöytö oli shillinki vuodelta 1800 ja vois sanoa,että melkeinpä siinä jo silmät pyörähti :D :D
Muttei sit niinku pyörähtäneetkään kumminkaan :lol:
X-Terra705, Garret AT pro, C-Scope 990 (eläkkeellä :) ) Fiskars kenttä ja puutarha, Minelab Pro Find 35 ja Sherlock pinpointterit. Panasonic Lumix FT-5 kamera. NMF-jäsen.
Leijona

Mariza, minun kolikkoni on mielestäni tämän näköinen, ja se on Johan III:n ajalta, ja se on 1/2 ör, ja sitä on valmistettu 1571-1592. Näin ainakin ymmärtäisin. Tuossa minun kolikossani erottuu nimittäin tuon "lyhteen" molemmin puolin hyvin himmeästi nuo I ja R kirjaimet ja pisteet kirjaimien vieressä.
http://ingemars.se/mynt/s010.JPG

Olet aivan oikeassa siinä, että tutkiminen on puolet tämän harrastuksen ilosta. On tosi jännittävää tutkia, että mitä on oikeastaan tullut löydettyä, ja jos ei itse pääse tutkimuksessa eteenpäin, niin tällä foorumilla saa kyllä aina apua, joten suuret kiitokset vaan kaikille, jotka ovat auttaneet tämänkin asian selvittämisessä.

:D :D :D
Vastaa Viestiin