Aivan ensiksi en ota kantaa onko oikein vai väärin pitää isoa ääntä löydöistä ja harrastuksesta, koska asiaa voidaan kattoa niin monelta kantilta.
Espoon tapaukset lupien menettämisistä on todella harmillista ja niitä lupien menetyksiä on ollut myös täällä ja muualla päin Suamea. Ihmisen perisynteihin kuuluu vahvasti kateus ja ahneus jotka aiheuttavat luannollisesti väärinkäytöksiä. Olen itse saanut kokea ahneuren aiheuttamia lupien menetyksiä pelloille vaikka olen avoimesti maanomistajien kans toiminut. Olen myös saanut kokea kun joku on luvatta käynyt kaivelemassa pelloilla joihin vain minulla on ollut lupa ja tätä kautta menetin luvat erääseen naapurikunnan peltoon.
Itte tein keväällä lopullisen päätöksen etten postaa juurikaan kuvia foorumille juuri tämän vuaksi ja lopetin aiemmin pitämäni näyttelyn paikallismuseolla kun sain tiätää että osa kadehti löytöjäni vaikka osittain vaatimattomia olivatkin.
Yhteistyö museon kanssa on ehrottomasti hyvä juttu, mutta jokainen voi omassa piänessä miälessä kuitenkin miättiä mitä haluaa lajilta tulevaasuures. Negatiivinen julkisuus on pahasta, mutta niin kuin on näyttänyt olevan myäs positiivinenkin.
Se miksi pidin kuvien jakammisesta oli se kun sai jakaa jonkun toisen kanssa ne mukavat löyröt ja fiilikset, sekä laajan tuntemuksen niihin esineisiin joita en itse osannut tunnistaa. Nyt on pian vuasi täynnä siitä kun en ole enään aktiivisesti foorumilla postannut kuvia ja löytöjä on tullut tasaaseen tahtiin olen niitä fiiliksiä onneksi voinut jakaa parin etsijä kaverin kanssa aivan kasvotusten.
Kateus viä metallinkin maasta...
Kateus vie metallinkin maasta
- Tirehtoori
- Kunniajäsen
Kateus vie metallinkin maasta
Spes Sibi Guisgue
Minelab Excalibur 2
Xp
Garrett AT Pro
vanhimmat löyröt lintuneula ja dirhem noin 800-1000luvulta yms....
Minelab Excalibur 2
Xp
Garrett AT Pro
vanhimmat löyröt lintuneula ja dirhem noin 800-1000luvulta yms....
Joka lajiin kuuluu kaikkea. Ymmärrän täysin kirjoittajan fiilikset. Henkilökohtaisesti "en osaa" olla kateellinen. Jos kaverilla on jotain, niin "good for him". Saa nähdä mihin tämä harrastus meikäläisen vie. Eilen tuli kone ja nyt on dvd kateltu ja heti töitten jälkeen omaa pihaa tutkimaan / harjoittelemaan. Ja toivottavasti illalla jo postaan kuvia ihmeteltäväksi...
Re: Kateus vie metallinkin maasta
Kateus se taitaa olla näitä tämänkin kansan perisyntejä, oikeassa olet.Tirehtoori kirjoitti:
"...ja löytöjä on tullut tasaaseen tahtiin olen niitä fiiliksiä onneksi voinut jakaa parin etsijä kaverin kanssa aivan kasvotusten."
Kateus viä metallinkin maasta...
Itse olen aina lähtenyt siitä, että museolle kaikki mikä heille kuuluu ja viranomaisille ilmoitus kaikesta heitä kiinnostavasta. Jos olen muiden mailla kuin omillani (esim. pelloilla tms.) niin maanomistaja on aina halutessaan saanut nähdä löydöt ja ottaa päältä kaiken mikä kiinnostaa, loput olen pitänyt itse jos tarpeelliseksi olen katsonut. Näin kun toimii niin säilyy välit hyvinä jokaisen mainitun tahon kanssa, eikä kateelliset pääse aukomaan päätään tai jeesustelijat valittamaan vääristä toimintatavoista.
Tämän harrastuksen parhaat hetket ovat aina siinä kaivetun montun reunalla kaverin kanssa pällistellessä hyvää löytöä, annatko löydön kuopasta sitten museolle, maajussille, poliisille/puolustusvoimille tai pidät itse on meikäläisen mielestä melkolailla samantekevää. Löytämisen fiilis on aina se parhain, ruosteinen kikkare kirjahyllyssä ei juurikaan lisäarvoa tuo...
Totuus löytyy kaurapuurosta.
XP Deus x 2
Suomen Metallinetsijät Ry
XP Deus x 2
Suomen Metallinetsijät Ry