Espoon Bensuls/Vanttila

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
Taurus
Kunniajäsen

Espoon Bensuls/Vanttila

Viesti Kirjoittaja Taurus »

Luvat peruutettu kaikilta. Pellolla tavattu piipparoijia rauhoitusalueita tonkimassa.
Garrett AT Pro

Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Tinu1234

Viesti Kirjoittaja Tinu1234 »

Vaimo näki nuo luvattomat puuhastelut sunnutaina iltapäivällä. Ajoin ohitse parin tunnin päästä eikä silloin näkynyt ketään pellolla mutta bongasin yhden auton joka oli aika "strategisesti" parkkeerattu - voi olla että muistan rekkarinkin jos oikein pinnistelen muistiani. :roll:
Ei se ole harrastus eikä mikään jos ei kaikki aika ja rahat mene !
Tirehtoori
Kunniajäsen

Re: Espoon Bensuls/Vanttila

Viesti Kirjoittaja Tirehtoori »

Taurus kirjoitti:Luvat peruutettu kaikilta. Pellolla tavattu piipparoijia rauhoitusalueita tonkimassa.
Sillälailla... Teillähän menöö hyvin siällä eteläsuames :roll: :oops:
Spes Sibi Guisgue

Minelab Excalibur 2
Xp
Garrett AT Pro

Kuva

vanhimmat löyröt lintuneula ja dirhem noin 800-1000luvulta yms....
raiban
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja raiban »

Uskomatonta,onko peltoja enään jäljellä Espoossa?
Onko Motonetissa enään etsimiä?
Mikä seuraavaksi?
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
P.Aholainen
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja P.Aholainen »

Taurus kirjoitti:Luvat peruutettu kaikilta. Pellolla tavattu piipparoijia rauhoitusalueita tonkimassa.
Eipä tullut yllätyksenä minulle. :roll:
Tätä odottelinkin niinkuin eka itsensä räjäyttäjää hengiltä tässä harrastuksessa....
Tirehtoori
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Tirehtoori »

P.Aholainen kirjoitti:
Eipä tullut yllätyksenä minulle. :roll:
Tätä odottelinkin niinkuin eka itsensä räjäyttäjää hengiltä tässä harrastuksessa....
Tua ob just niin ku sanoot. Orottelin jo viimevuanna että nämä asiat olis tapahtunu ja nyt se vasta alkoi rytinällä tänä vuanna ja tällä menolla jatkuu...
Spes Sibi Guisgue

Minelab Excalibur 2
Xp
Garrett AT Pro

Kuva

vanhimmat löyröt lintuneula ja dirhem noin 800-1000luvulta yms....
smacine
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja smacine »

Voi, tähän tekisi mieleni sanoa että mitäs minä sanoin :lol: mutta en sano koska harmittaa ihan oikeasti :evil:

Tämä on yksi niistä asioista minkä vuoksi olen ollut sitä mieltä, että etsimen ostamiseen ja käyttämiseen pitää olla suoritettuna kurssi. Jos on kurssi suorittamatta ja tavataan tonkimasta luvattomilta paikoilta niin linnaan vaan (ja olen muuten sitäkin mieltä että osan vankeinhoidosta voisi ostaa venäläisiltä, olisi huomattavasti mukavampi ratkaisu kuin nykyinen "tee useampi rikos niin saat kohtuullistettua tuomiosi ehdonalaiseksi, koska suomen vankiloissa ei ole enää tilaa)

(niin, tämä oli sitten yksinkertaistettu lyhennelmä ajatuksistani.. :roll: )
Ihminen on omien ajatustensa vanki.
Patsku
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Patsku »

Höpö höpö mittään kursseja. Elekee joka paikkaan niitä kulta ja timangi koruja laitelko esille.
Tuulilukko

Viesti Kirjoittaja Tuulilukko »

Minä osallistuisin erittäin mielelläni jollekin kurssille metallinetsinnästä ja kaivauksien suorittamisesta - ihan silkasta kiinnostuksesta sekä siitä, että tuntisi olevansa edes vähän vastuullisempi harrastaja pohjalla ollen muutakin kuin pelkkä itsenäinen lajin käytäntöihin tutustuminen.

Muutenkin vasta hiljattain olen uskaltanut alkaa pitämään itseäni varsinaisena harrastajana, lähinnä siksi että omat välineet ovat minulla melko tuore hankinta - ja vuosikausia niistäkin on unelmoitu.

Vähän ehkä kuitenkin sylettää tietyllä tapaa "keltanokkana" mahdollisesti leimautua siihen samaan porukkaan, jotka eivät noudata museoviraston, lain, jne. asettamia säädöksiä, vaikka itse rehellisesti tarkistan joka kerta mennessäni piippailemaan, että kohteeni ei ole museoviraston rekisterissä tai sen inventoima, eikä myöskään olisi kenenkään omistamaa maaperää. Sen lisäksi pyrin valitsemaan kohteet sellaisilta alueilta, joissa ei liiku niin paljoa ihmisiä pällistelemässä. Tämä toki hieman karsii niitä herkullisen oloisia kohteita löytöjen lisäksi, mutta mikäpä siinä. Pelkkä etsimisen jännittävyys ja sen tuoma leppoisa liikunta luonnossa ovat ne kaikkein keskeisimmät mukavuudet koko touhussa - vaikka muutamia todella mielalaa kattoon kohti nostaneita löytöjä on tullutkin jo vastaan. :)

Etsittävää tulee löytymään aivan varmasti pitkäänkin - ainakin niin kauan kuin tämä porukka vielä täällä maan päällä piippailee. Matala profiili harrastuksesta lienee silti kaikkein viisain ratkaisu, sillä ainakin medialla on käsittämätön kiihkoa aiheuttava vaikutus ihmisiin.
Garrett AT PRO
Minelab PRO-FIND 25
Veem
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Veem »

smacine kirjoitti:Voi, tähän tekisi mieleni sanoa että mitäs minä sanoin :lol: mutta en sano koska harmittaa ihan oikeasti :evil:
Sama täällä. Julkisuus /harrastuksen hallitsematon kasvu -asioista on kuitenkin keskusteltu täällä jo useampi vuosi. Tuntuu, että nyt jo muutkin alkavat olla sitä mieltä ettei "Kela maahan ja nimi lehteen" välttämättä ole se oikea tapa...

Onko yksi SME:n päätarkoituksista muuten edelleen saada lisättyä ihmisten tietoisuutta siitä että tällainenkin harrastus on olemassa?
Tuulilukko

Viesti Kirjoittaja Tuulilukko »

Uskon ongelman median luomassa julkisuudessa olevan siinä, että se ei ole ikinä neutraalia. Media saa kaiken kuulostamaan juurikin niin helpolta kuin että pitäisi hankkia vain piippari vaikkapa Motonetistä, lykätä kela maahan ja johan kunniaa ja aarteita alkaa nousemaan - ottamatta huomioon lainkaan näitä seikkoja kuten laki, yleiset menettelytavat jne. Sitten tapahtuu näitä ryntäyksiä ja se saa aikaan sekaannusta.

Viisas tietoisuuden lisääminen voisi sen sijaan olla parhaimmassa tapauksessa ihan hyväkin juttu. En tarkoita mitään ristiretken tyylistä valistamista, vaan enemmänkin sitä että tietoa on tarpeeksi saatavilla niille, jotka lajista tosissaan ovat kiinnostuneita. Varsinaisia harrastajia on kuitenkin suosion lisääntymisestä huolimatta aika vähän, ja kaikki eivät piipparia keloineen edes tunnista metallinetsimeksi - niin piilossa tämä harrastus kuitenkin vielä on.

Liika vaikeneminenkaan tuskin on hyväksi, ajatellen että jos ihmiset maanomistajia myöten tietäisivät enemmän faktoista haudanryöstäjä-ennakkoluulojen sijaan, voisi yhteistyökin heidän kanssaan olla sujuvampaa. Samoin se voisi taata tietynlaista työrauhaa harrastajille, kun porukka ymmärtäisi paremmin mistä on kysymys. Haravoitavaa pitäjää täällä joka tapauksessa tulee riittämään vielä pitkään, uskoisin - tai ainakaan en itse stressaa siitä, vaakakupissa painaa niin paljon muutkin asiat kuin pelkkä löytäminen.

Palopuheestani päätellen asia taitaa liikuttaa enemmän kuin ajattelinkaan. :P Joka tapauksessa annan kaiken myötätuntoni näille true-harrastajille, jotka nyt ovat tuollaisesta joutuneet kärsimään lupien eväämisen ym. myötä. Eiköhän se savu hälvene kun aikaa kuluu.
Garrett AT PRO
Minelab PRO-FIND 25
Vastaa Viestiin