Jussipeen kolikot

Oletko keräilijä? Oli sitten kysymys pikkuautoista, puukoista, tölkeistä, kivistä tai kolikoista niin täälla voit näyttää kokoelmasi oli se sitten mikä tahansa.
Avatar
Jussipee
Viestit: 36
Liittynyt: 14 Joulu 2010, 18:51

Jussipeen kolikot

Viesti Kirjoittaja Jussipee »

Piippari on tilattu, mutta ei ole vielä saapunut perille. Aloitin kuitenkin jo kolikkojen keräilyn tonkimalla vanhat lipastot kammarista :D
Monen maan rahaa siellä oli, mutta tässä ehkä mielenkiintoisimmat.

Kuva
KuvaKuvaKuva
ämpee
Metallinetsijä
Viestit: 221
Liittynyt: 23 Touko 2012, 21:57
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja ämpee »

Hyvä alku kokoelmalle.

Ameriikan kolikot voivat kaikki olla hopeisia, ja taala sekä hyväkuntoinen ½-taalaa kilpailee arvokkaimman kolikon paikasta.
Kannattaa tarkistaa netin yli mikä on mahdollinen arvo, ja mitkä ovat pitoisuudet, sillä nuo voivat hyvin palvella harjoittelussa.
GM4 ja paljon puuttuvaa kokemusta, Garret pinpointer, kenttälapio.
Paras löytö, 20 penniä vm 1971, olen siirtynyt rahamiesten kerhoon.
Avatar
Pitkäkärsä
Metallinetsijä
Viestit: 375
Liittynyt: 17 Loka 2012, 12:33
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja Pitkäkärsä »

Mites on tuo 1922 dollarin kolikko, mielestäni siinä lukee tryst, vaikka pitäisi tietysti olla trust???
Vanhin tunnistettu raha: Roomalainen kolikko Maximinius Thrax 235 - 236

Vakka-Suomen metallinetsijät

Xp Deus, Makro Racer,AT Pro
Propointer
Viking VK40 :shock: :shock:
ämpee
Metallinetsijä
Viestit: 221
Liittynyt: 23 Touko 2012, 21:57
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja ämpee »

Siinä näyttäisi olevan "muodikkaasti" V-kirjain U-kirjaimen paikalla, ei sentään Y-kirjain.

Uuta sillä kuitenkin tarkotetaan, kuten netistä voi asian tarkistaa.
Google ja kuvahaku.

[EDIT] Hain linkin jo itse, mutta jostain syystä kaikki tekstit katosivat kommentista näkyvistä kun tumppasin sen linkin tekstiin, eli hakusanoiksi "US dollar 1922" ilman lainausmerkkejä, ja kuvia löytyy.[/EDIT]
GM4 ja paljon puuttuvaa kokemusta, Garret pinpointer, kenttälapio.
Paras löytö, 20 penniä vm 1971, olen siirtynyt rahamiesten kerhoon.
ämpee
Metallinetsijä
Viestit: 221
Liittynyt: 23 Touko 2012, 21:57
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja ämpee »

http://www.iccoin.com/

Tuolta kävin katselemassa, ja tuota intiaanipäätä lukuun ottamatta kaikki US kolikot ovat hopeata.
Taala on kallein, ehkä 50$, Kennedy taitavasti puhdistettuna 35$, vuoden 1964 neljännestaala ehkä n.19$, ja tuo 1945 neljännes siinä 10$ koska aika kulunut, ehkä vähemmänkin, ja nikkeli kaiketi muutaman taalan.

Itse pitäisin nuo kaikki, hommaisin pienen valokuvakehyksen ja ripustaisin kolikot seinälle tauluksi.
GM4 ja paljon puuttuvaa kokemusta, Garret pinpointer, kenttälapio.
Paras löytö, 20 penniä vm 1971, olen siirtynyt rahamiesten kerhoon.
Avatar
Jussipee
Viestit: 36
Liittynyt: 14 Joulu 2010, 18:51

Viesti Kirjoittaja Jussipee »

Juu en ole myymässä kun ovat ukin isän peruja. Harmi kun tuo vuoden 1949 markka ei ole kuparia. Onkohan nuo viisi markkaset samaa ainetta kun ovat ihan eri väriset. Vai onko toinen vaan kulunut? Kuparoituja?
ämpee
Metallinetsijä
Viestit: 221
Liittynyt: 23 Touko 2012, 21:57
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja ämpee »

Viisimarkkasten pitäisi olla samaa ainetta, eli alumiinipronssia.
Väriero voi selittyä erilaisella hapettumisprosessilla, tai erilaisten kemikaalien läsnä ololla.

Löysin tuollaisen vitosen aikanani maatuneesta lehtikasasta, joskus jo yli 40 vuotta sitten, ja kyseinen raha oli ihan musta.
En puhdistanut sitä sen kummemmin, pesin mullat pois ja jätin rahan sellaiseksi kuin oli.

Kannattaa kuitenkin tarkistaa, ettei kyseessä ole harvinaisempi messingistä lyöty raha.
Joinain vuosina näin tehtiin osalle rahoista, ja asian selvittämiseksi rakenneltiin induktio"vaaka", jolla sitten pystyttiin osoittamaan metallin erilaisuus.
Ehkä samaan pystyy sellaisella piipparilla joka antaa lukemia kohteelle, eli lukemat sellaisesta rahasta jonka lyöntivuonna ei käytetty messinkiä, ja sitten vertailu siihen toiseen rahaan.
Jos numerot eivät ole samat, metalleissa on eroa.
GM4 ja paljon puuttuvaa kokemusta, Garret pinpointer, kenttälapio.
Paras löytö, 20 penniä vm 1971, olen siirtynyt rahamiesten kerhoon.
Vastaa Viestiin