Löydöt museolla tutkittavina

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
Avatar
rauski
Metallinetsijä
Viestit: 477
Liittynyt: 06 Syys 2011, 22:51
Paikkakunta: Kaarina

Löydöt museolla tutkittavina

Viesti Kirjoittaja rauski »

Noniin, vihdoin ja viimein sain hommat kuntoon ja yhteydet pelaamaan museon kanssa. Kuukauden kun olin odottanut vastausta tuolta metallinetsin osoitteesta (nytten melkein 2 kuukautta) niin otin yhteyttä suoraan Turun päähän ja vastauksia alkoi satelemaan niin että ei itse perässä pysynyt :)
Sovittiin edustajan kanssa tapaaminen paikallisella huoltoasemalla, jonne toin muovipussillisen löytöjä, mm. Erikoisimmat soljet ja napit, mahdollinen hevosenkenkäsoljen katkelma, joitakin mysteeriesineitä, n.200 musketinkuulaa jne.
Pyysivät tuomaan kaiken minkä näkisin edes vähän mielenkiintoisena ja minähän noudatin pyyntöä :lol:
Kotona taitaa kyllä vieläkin olla parit esineet jotka voisi vilauttaa mutta ne jääkööt ensikertaan. Sovittiin Kaisan (museosta) kanssa että he tutkivat löydöt monen tutkijan voimin ja saan vastauksia noin 1-2kk sisällä.
Tapaamisessa kävimme hieman läpi esineitä ja löytöpaikkoja (kaikki esineet oli pakattuna minigrip pusseihin ja pusseissa oli lappu jossa luki löytöpaikka).
Kaisa näytti myöskin kartan Ala lemusta ja näytin hänelle että missä olen etsinyt, samalla kysyin tuosta taistelukenttien tonkimisesta ja hän sanoin niin kuin moni muukin, että se on hieman hankala tapaus koska ei oikein voida määrittää mihin tämä alue ulottuu.

Ajattelin että nytten olisi oiva tilaisuus ottaa puheeksi jonkinnäköinen yhteistyö mahdollisuus, ja näin tein. Muuan Hannu on kuulema aikoinaan ollut museon kanssa etsimässä taistelussa kaatuneiden sotilaiden hautaa,tuloksetta. Minulla on oma kutinani että se Hannu saattaa olla foorumiltakin tuttu :wink:
Jokatapauksessa, sain sellaisen käsityksen että jonkinlainen yhteistyö olisi aivan mahdollista, olikin juttua jo joistakin sellaisista kohteista jotka varmaan pitäisi käydä läpi kun ovat jäämässä talojen alle.
Eiköhän tähänkin asiaan tule selkoa keväämmällä.

Nytten vaan sitten odotellaan että mitäs tutkijat tykkäävät ja onko mahdollisia lunastuksia tulossa :lol:
Palailen asiaan kun olen itse viisaampi asiaan liittyen.
Garrett AT PRO
Vanhin kolikko: hopeinen 4 öre Klipping
kausi 2013: 10 kolikkoa löytynyt
Avatar
villimies
Raavas Tonkija
Viestit: 682
Liittynyt: 02 Heinä 2011, 21:10
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja villimies »

No hienoa että asiasi rupesi etenemään.
T: villimies
GM3 + Garrett Pro-Pointer + Magellan Triton 200
vanhimmat löydöt: rapusolki n. 700-luvulta (Hämeenlinna), rautakaut. eläimenpäänmuot. hihnanjakajan hela (Rautjärvi)
vanhin kolikko: Juhana III: 1/2 äyriä v. 1580 (Rautjärvi)
SME:n jäsen nro 0008, lupa etsiä
Avatar
Dig Dug
Metallinetsijä
Viestit: 102
Liittynyt: 26 Syys 2012, 05:10

Viesti Kirjoittaja Dig Dug »

Hienoa Rauski. On hienoa että ovat Turussakin lämmenneet tällaiselle "pelastusarkeologialle".
Kuva Kuva Kuva
Avatar
jore ja pojat
Kunniajäsen
Viestit: 1845
Liittynyt: 13 Loka 2011, 20:26
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jore ja pojat »

Kävin itsekkin 18.02 2013 lahjoittamassa vanhan pikkukellon
museolle (Uskoivat sen olevan merovinkiajalta?)
Asenne Turussa on"kohdallaan" metallinetsijöiden suhteen.
Pienimuotoista yhteistyötä on ollut . muttei mitään hautojen
tutkimista ei ole ainakaan allekirjoittaanneilla ole ollut.
jore ja pojat!
Vanhin löytökolikko: Valens v. 364-378.
Vanhin löytöesine: Kirves pronssikaudelta.
Avatar
rauski
Metallinetsijä
Viestit: 477
Liittynyt: 06 Syys 2011, 22:51
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja rauski »

Noniin, nytten tuli hieman väliaikatietoa löydöistä. Tässä pätkä sähköpostista jonka sain samalta henkilöltä jolle luovutin löytöni.

"...Viikinkiaikainen hevosenkenkäsoljen katkelma menee luonnollisesti Kansallismuseon kokoelmiin Helsinkiin ja siitä sinun pitäisi täyttää sellainen ”Arvoisa muinaisesineen löytäjä” –kaavake, jossa siis annat esineen joko lahjaksi
(kunniakirja) tai lunastettavaksi (palkkio). Siitä suorasta ”metallivartaasta” (sisältä ehkä pronssia, jonka päälle on mahdollisesti kierretty hopealankaa) emme osanneet varmuudella sanoa mitään. Markku mietti, että voisiko se olla
kaularenkaasta.



Esineet, joista Museokeskus on kiinnostunut ja haluaisi omiin kokoelmiinsa:

Musketinkuulat, noin 180 kpl

Kuulan valumuotti, 1 kpl

Tynnyrinhanan osia, 2 kpl
Hanakukko, 1 kpl (alkaen 1500-luvulta)

Plombeja, yhteensä 20 kpl (näistä muutama voi olla keskiaikainen)

Koristeellinen aisakello, 1 kpl

Valjaskoriste (?), 1 kpl

Venäläisen husaariupseerin sivulaukun päätehela, 1 kpl

Ruotsin laivaston nappi, 1 kpl



Laitoin kuitenkin varmuuden vuoksi kyselyn myös Museovirastolle, että ovatko he kiinnostuneita näistä esineistä, koska muinaismuistolain mukaan heillä on niihin kuitenkin ensisijainen oikeus (esineet, jotka ovat yli 100 vuotta vanhoja ja joiden omistajaa ei tunneta). He pyysivät esineistä kuvia, ja nyt odotan vastausta Helsingistä. Eli palaan asiaan, kun kuulen virastolta, että haluavatko he ottaa jotain Kansallismuseon kokoelmiin ja mietitään sen jälkeen miten toimitaan. Kysyin myös heidän mielipidettään tuosta pronssivartaasta."


Noniin, eli aika paljon tavaraa haluavat :) Minua itse mietityttää nytten se että, maksetaanko palkkio vain niistä esineistä jotka menevät tuonne kansallismuseon kokoelmiin?
Voisin kysyä tätä suoraan museolta, ja tulenkin varmasti kysymään ellen saa vastausta täältä, en vain halua vaikuttaa rahanahnealta onnenonkijalta :lol:
Toivon saavani korvausta kaikista esineistä, varsinkin kun tuossa on aika paljon kaikenlaista.
Eli omia kokemuksia kehiin asiaan liittyen, tai vaikka asian vierestä :)

Ps. Hyvin tunnistettu tuo "Venäläisen husaariupseerin sivulaukun päätehela". Aiheutti hieman hymyilyä, en olisi ihan heti itse tunnistanut moista :lol: Ikävä kyllä en tiedä mistä esineestä on kyse niin en saa edes kuvaa päähäni :roll:
Garrett AT PRO
Vanhin kolikko: hopeinen 4 öre Klipping
kausi 2013: 10 kolikkoa löytynyt
Dyykkari
Metallinetsijä
Viestit: 411
Liittynyt: 02 Elo 2012, 22:35
Paikkakunta: Riihimäki, Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja Dyykkari »

jos tässä rupeaisi kommentoimaankin :D hienot setit olet löytänyt ja vielä hienompi juttu että museoon päätyvät, ja vielä hienompaa jos tulevat sitten näytille edes osa joskus.

Enpä osaa vastata kysymyksiisi mutta kysyn itsekin, mikä on plombi? ei se sinetti ollut? yritän tässä samalla kun harrastus on vasta aluillaan sisäistää mahdollisimman paljon tietoa kaikesta mitä voi tulla vastaan (no tietysti vastaan voi tulla mitä vaan) :P

Kevättä odotellen, Dyykkari
Avatar
rauski
Metallinetsijä
Viestit: 477
Liittynyt: 06 Syys 2011, 22:51
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja rauski »

Huomenta :lol: käsittääkseni se on juurikin sinetti :D
Garrett AT PRO
Vanhin kolikko: hopeinen 4 öre Klipping
kausi 2013: 10 kolikkoa löytynyt
Avatar
hamarapuoli
Metallinetsijä
Viestit: 161
Liittynyt: 14 Huhti 2012, 09:39
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Viesti Kirjoittaja hamarapuoli »

Plombi= Lyijysinetti, lyijyke (kielitoimiston sanakirja), puhekielessä plommi.
Minelab CTX3030
Minelab Pro-find 25
Honkkarin istutuslapio ja appiukolta peritty ruuvari
Avatar
NÄÄTÄ
Kunniajäsen
Viestit: 1530
Liittynyt: 26 Huhti 2010, 12:52
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja NÄÄTÄ »

Paikallismuseoiden kanssa on ihan sama käytäntö, että he voivat lunastaa löydöt, mitkä ei kansallismuseoon kelpaa, tai voit ne sinne luovuttaa. Paikallismuseoilla ei useinkaan ole kuitenkaan vara maksaa semmoisia rahoja kuin mitä museovirastolla. Olen ainakin itse saanut kuitenkin pientä korvausta myös paikallismuseolta.
Onko siis "pakko" luovuttaa "alihintaan", siitä en sano mitään. Hinnan määritys on muutenkin niin vaikeaa näille esineille. Minusta on ollut vain mukava saada paikalliseen museoon löytöjäni talteen. Säilyvätpähän muillekin sukupolville. :wink:
Golden Mask 4W Pro + Garrett ProPointer
(Entisiä vehkeitä: ACE250, Blisstool LTC48 ja 64 v1, AT Pro, XP Deus)
Avatar
raiban
Kunniajäsen
Viestit: 4232
Liittynyt: 26 Joulu 2009, 15:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja raiban »

Kyllähän tuo aisankello ja kukkohana on hienoja,muut ovat varmaankin perussettiä.Kyllähän noi ehjät kellot on arvokkaita,harvoin osuu kohdalleen.
Sinullahan on tuo harrastus vasta alkupuolella joten tuota tavaraa nousee kyllä vielä rutkasti,joten jos saat Museon vitriinistä tilaa näytille sinne vaan,mukavahan niitä on siellä esitellä tutuille :P
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
Avatar
hamarapuoli
Metallinetsijä
Viestit: 161
Liittynyt: 14 Huhti 2012, 09:39
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Viesti Kirjoittaja hamarapuoli »

Kuinkahan usein vain päätyvät vitriinin sijaan johonkin laatikon pohjalle. Siinä ei paljoa kavereille ole esittelemistä.
Minelab CTX3030
Minelab Pro-find 25
Honkkarin istutuslapio ja appiukolta peritty ruuvari
Avatar
rauski
Metallinetsijä
Viestit: 477
Liittynyt: 06 Syys 2011, 22:51
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja rauski »

Niin, tiedä sitten :D Eikä kyllä taida yhtäkään minun kavereista kiinnostaa musoissa käydä :lol:
Garrett AT PRO
Vanhin kolikko: hopeinen 4 öre Klipping
kausi 2013: 10 kolikkoa löytynyt
Avatar
NÄÄTÄ
Kunniajäsen
Viestit: 1530
Liittynyt: 26 Huhti 2010, 12:52
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja NÄÄTÄ »

Niin, tiedä sitten Eikä kyllä taida yhtäkään minun kavereista kiinnostaa musoissa käydä
Kuinkahan usein vain päätyvät vitriinin sijaan johonkin laatikon pohjalle. Siinä ei paljoa kavereille ole esittelemistä.
Ymmärrän pointinne, mutta en jaa sitä.
Mukavampi tietysti, jos kaikki tavarat mahtuisi museon vitriiniin, mutta ei valitettavasti.
Kuitenkin tutkijoilla, varsinkin paikalliskulttuurin tutkijoilla, on esineiden luovutuksen jälkeen tiedot löytöpaikoista, syvyydestä yms. joita tietoja voidaan käyttää valaisemaan alueen historiaa, ihmisten liikkeitä, tapoja jne. Tämähän se suurin arvo noilla, yleensä niin kuluneilla ja muuten arvottomilla, esineillä on.
Minä otan löydöistäni niin hyvät kuvat, kuin halvoilla vehkeilläni saan ja olen tehnyt niistä valokuvakansion. Tätä voi sitten esitellä kavereille.
Takan reunalla tahtovat nuo hauraat vanhat esineet murentua paljon nopeammin, kuin oikein käsiteltynä ja varastoituna.
Golden Mask 4W Pro + Garrett ProPointer
(Entisiä vehkeitä: ACE250, Blisstool LTC48 ja 64 v1, AT Pro, XP Deus)
Avatar
Bansku81
Innostunut Etsijä
Viestit: 58
Liittynyt: 28 Maalis 2013, 07:19
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

Näitä asioita olen jo itsekkin pohtinut vaikka piipparikin on vasta matkalla :)

Kai sitä perus ahne luonne on, kun heti alkaa miettimään että jos joskus sattuu jotain todella hienoa ja arvokasta löytämään, niin museon sedät ja tädit sitten heti vievät aarteet pois :D
appenzell
Kunniajäsen
Viestit: 1147
Liittynyt: 06 Marras 2009, 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja appenzell »

Bansku81 kirjoitti:Näitä asioita olen jo itsekkin pohtinut vaikka piipparikin on vasta matkalla :)

Kai sitä perus ahne luonne on, kun heti alkaa miettimään että jos joskus sattuu jotain todella hienoa ja arvokasta löytämään, niin museon sedät ja tädit sitten heti vievät aarteet pois :D
Tämähän se perusajatus onkin monella, eli "Löytäjä saa pitää". Täytyisi vaan pitää mielessä että itse asiassa emme henkilökohtaisesti näitä esineitä ole koskaan omistaneetkaan.
VanhaKettu
Viestit: 39
Liittynyt: 31 Touko 2011, 21:41
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja VanhaKettu »

appenzell kirjoitti:
Bansku81 kirjoitti:Näitä asioita olen jo itsekkin pohtinut vaikka piipparikin on vasta matkalla :)

Kai sitä perus ahne luonne on, kun heti alkaa miettimään että jos joskus sattuu jotain todella hienoa ja arvokasta löytämään, niin museon sedät ja tädit sitten heti vievät aarteet pois :D
Tämähän se perusajatus onkin monella, eli "Löytäjä saa pitää". Täytyisi vaan pitää mielessä että itse asiassa emme henkilökohtaisesti näitä esineitä ole koskaan omistaneetkaan.
Mutta toisaalta esineen arvoa vastaava löytopalkkiokin olisi tärkeä :)
Millainen käytäntö näissä muuten nykyään on?
Avatar
ZyrTech
Kunniajäsen
Viestit: 1200
Liittynyt: 17 Huhti 2009, 22:20
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ZyrTech »

Käytäntö on kai sama kuin ollut aikaisemminkin, eli löytäjä saanee itse päättää haluaako museon lunastavan esineen fyrkalla tai kunniakirjalla. Lunastuspalkkio on mun mielestä ihan kohdillaan, mitä viime aikoina olen täältä lukenut. Joidenkin mielstä taas liian alhaiset mutta jos niistä alettaisiin isoja summia maksamaan, niin pian tuolla maastossa mentäisiin euron kuvat silmissä, säännöistä viis veisaten.
Kuva
Avatar
brosse
Kunniajäsen
Viestit: 1691
Liittynyt: 28 Syys 2008, 15:08
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja brosse »

ZyrTech kirjoitti:Käytäntö on kai sama kuin ollut aikaisemminkin, eli löytäjä saanee itse päättää haluaako museon lunastavan esineen fyrkalla tai kunniakirjalla. Lunastuspalkkio on mun mielestä ihan kohdillaan, mitä viime aikoina olen täältä lukenut. Joidenkin mielstä taas liian alhaiset mutta jos niistä alettaisiin isoja summia maksamaan, niin pian tuolla maastossa mentäisiin euron kuvat silmissä, säännöistä viis veisaten.
Ei kait se yksiselitteisesti ihan noin mene, MV voi esim. takavarikoida(ottaa lunastuksetta)esineen jos se on löydetty suojellusta tunnetusta muinaiskohteesta tai vaikkapa tarpeeksi läheltä sitä. On myös käsittääkseni muitakin lakeja kuin muinaismuistolaki jotka täytyy ottaa huomioon löytöjen suhteen.
Ei lunastuspalkkio ole itsestäänselvyys, vaikka löytöilmoitukseen kirjaisitkin sen.
Monta kertaa myös käypi siten ettei MV edes halua lunastaa löytöä vaan lähettää sen esim. takaisin löytäjälle :)
Vanhimmat löydöt rautakautta 300 - 1150/1300, vanhin kolikko dirhemi lyöty ennen v.833
XP Deus
Garrett Pro-Pointer
Kanta-Hämeen Menneisyyden Etsijät

https://www.facebook.com/khmeweb?ref=bookmarks


Kuva
Avatar
ZyrTech
Kunniajäsen
Viestit: 1200
Liittynyt: 17 Huhti 2009, 22:20
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ZyrTech »

Näin tietysti. Oletin viestissäni, että puhutaan esineestä minkä museovirasto haluaa kokoelmiinsa.
Kuva
Avatar
Bansku81
Innostunut Etsijä
Viestit: 58
Liittynyt: 28 Maalis 2013, 07:19
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

Kyllähän se vähintäänkin kohtuu korvaus pitäisi löydöistä lunastus tilanteessa maksaa. (Pois lukien laittomista paikoista löydetyt)

Itselle ei mitenkään tuo raha ole tässä se pointti, mutta jos löytäjät kokevat että eivät saa lunastetuista löydöistään korvausta niin saattaa alkaa MV lle ilmoittelu vähenemään ja aarteet jäämään kirjahyllyihin ja sitä myöden löytöjen historiasta kertova tieto hyödyntämättä.
appenzell
Kunniajäsen
Viestit: 1147
Liittynyt: 06 Marras 2009, 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja appenzell »

Bansku81 kirjoitti:Kyllähän se vähintäänkin kohtuu korvaus pitäisi löydöistä lunastus tilanteessa maksaa. (Pois lukien laittomista paikoista löydetyt)
ZyrTech kirjoitti:Lunastuspalkkio on mun mielestä ihan kohdillaan, mitä viime aikoina olen täältä lukenut.
Kyllä se on minustakin kohdillaan se lunastussumma. Varsinkin kun vertaa Ebayn hintoihin. Lisäksi veroton ja laillinen tapa toimia.

Tietenkin on poikkeuksia joissa joku kokee kohdanneensa vääryyttä, mutta muinaismuistolakia edes vähän lukeneet pitäisi tietää siihen liittyvät rajoitukset ennen harrastukseen ryhtymistä.
Avatar
Tri Tuonela
Metallinetsijä
Viestit: 369
Liittynyt: 26 Touko 2011, 17:48
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja Tri Tuonela »

appenzell kirjoitti: Kyllä se on minustakin kohdillaan se lunastussumma. Varsinkin kun vertaa Ebayn hintoihin. Lisäksi veroton ja laillinen tapa toimia.
Tämä on juuri se pointti, joka mielestäni on lunastusasiassa keskeisin. Minulta on lunastettu monia löytöjä, ja summat ovat olleet aivan kohtuullisia, joissain tapauksissa jopa yllättävän hyviä. Kannattaa muistaa, että löydöt ovat usein korujen kappaleita yms. vähemmän näyttäviä esineitä. Ei niistä huutokaupoissakaan kummia maksettaisi. Suoraan sanoaen kummeksun hieman sitä, että MV pitää niin matalaa profiilia lunastussummien suhteen. Tieto lisäisi intoa ilmoitella löytöjä. Olen tämän mielipiteen välittänyt myös museoväelle kasvotusten.
Vastaa Viestiin