Sivu 1/1

gm3 ongelma

Lähetetty: 26 Tammi 2013, 16:43
Kirjoittaja P.Aholainen
Onko toisilla ollut gm3:ssa sellaista oiretta että piippausäänet muuttuu äkisti matalaksi mörinäksi ja palautuu jonkin ajan päästä normaaliksi?

Syksyllä loppukaudesta alkoi oireilla ja nyt tänään avainten etsintä keikalla samat oireet.
Luulisi kosteuden ainakin jo hävinneen kun olen lämpimässä paikassa varastoinut.

Näissähän oli pitkä 5 vuoden takuuaika elektronikalle vai muistanko väärin.

Lähetetty: 26 Tammi 2013, 17:08
Kirjoittaja Etsijä82
Voisi olla akkupuolella jotain häikkää. :roll:

Lähetetty: 26 Tammi 2013, 17:21
Kirjoittaja P.Aholainen
Mitenkähän tuon akku puolen voisi tarkastaa että onko siinä vika?

Tietysti jos uusilla akuilla kokeilisi mutta jos ei akku vika olekaan. :?

Lähetetty: 26 Tammi 2013, 17:26
Kirjoittaja Etsijä82
P.Aholainen kirjoitti:Mitenkähän tuon akku puolen voisi tarkastaa että onko siinä vika?

Tietysti jos uusilla akuilla kokeilisi mutta jos ei akku vika olekaan. :?
Äänihän muuttuu matalaksi, jos akku alkaa hyytymään. Eli akkujen seassa voi olla muutama sököksi mennyt tekele, joka voi ehkä oireilla tuolla lailla.

Lähetetty: 26 Tammi 2013, 17:33
Kirjoittaja Nasse-setä
Jos sinulla alkupään kone ni siinä on luultavasti NiCd-akut jotka on herkkiä vuotamaan.
Tossa taisin pari vuotta sitten kirjoitella tästä ongelmasta.
En tieteenkään väitä, että sinulla olisi vuotavat akut mutta katsomalla tuon huomaan.
Jos ei ole vika siinä ni luultavasti vika on Etsijä82:sen mainitsemassa että joku akuista on säkönä.
Jos löytyy yleismittari ni tuon pystyy selvittämään.

Lähetetty: 26 Tammi 2013, 17:38
Kirjoittaja P.Aholainen
Takuuhan koskee pelkkää elektroniikkaa ja akkukotelon voin ilmeisesti aukaista takuun kärsimättä?

Lähetetty: 26 Tammi 2013, 17:41
Kirjoittaja Nasse-setä
P.Aholainen kirjoitti:Takuuhan koskee pelkkää elektroniikkaa ja akkukotelon voin ilmeisesti aukaista takuun kärsimättä?
Pitää paikkansa, koska akut eivät kuulu takuun piiriin.

Lähetetty: 26 Tammi 2013, 18:15
Kirjoittaja P.Aholainen
Akkukotelo teurastettu auki ja löytyi siisti akkupaketti jossa 1,2v 1000ma MH akut.

Pitänee testata kone vielä täysillä akuilla jatkuuko ongelma.

E82 onko tuo ääni ongelma tyhjillä akuilla kun en ole koskaan ajanut akkuja niin kuiviin että tuon olisi todentanut?

Batteri valo ei kuiteskaan ole palanut vielä kertaakaan. :?

Lähetetty: 26 Tammi 2013, 18:50
Kirjoittaja Etsijä82
P.Aholainen kirjoitti: E82 onko tuo ääni ongelma tyhjillä akuilla kun en ole koskaan ajanut akkuja niin kuiviin että tuon olisi todentanut?
Ääni muuttuu heikoksi ja onton kuuloiseksi, kun akku alkaa hyytymään.

Lähetetty: 26 Tammi 2013, 19:05
Kirjoittaja P.Aholainen
^ Pitääkin jättää koneeseen virrat päälle ja testata miten toimii melko tyhjillä akuilla.

Saisi ainakin tuon akkuvian eliminoitua pois.

Lähetetty: 27 Tammi 2013, 14:33
Kirjoittaja ämpee
Hommaa uudet akut, lataa ja testaa.
Näin saat selville oliko niissä vanhoissa vikaa, ja vaikka ei olisikaan, saat akku-varapaketin. Ne niin kalliita ole.

Yleismittarilla mittaat paketin jännitteen irtonaisena, ja koneen kuormittamana. Jos ero on iso, n. muutama voltti, niin paketissa on heikkoja kennoja, tai jos jännite lähtee silmissä alenemaan, niin sama vika.

Saattaapi onnistua pelkällä mittarikuormallakin, eli sinnikkäästi mittaat sitä kuormittamatonta pakettia, ja jos jännite valuu alaspäin, niin joku kenno ei kykene pitämään varausta, ja uutta akkua vaan peliin.

Mittarin voi lainata, tai sitten ostaa halpamarketista itselleen oma.
Nykyään kun tuo elektroniikka on samalla kehittynyttä että halpaa, niin halpakin mittari on riittävän hyvälaatuinen.

Tuolta lisätietoja akuista, ja näytti olevan NiCd akuista ihan asiallista tietoa.

Lähetetty: 27 Tammi 2013, 15:25
Kirjoittaja Jussi
Mulla teki samaa viimekeväänä kun latasin akut monen kuukauden käyttämättömyyden jälkeen. Pellolla panin vehkeen tulille, niin alköi hirveä älämölö ja pörinä.
Elpyivät vielä kun tyhjentelin ja latailin niitä pariin otteeseen.