Särähti tuo ammattitaidon ja viitseliäisyyden puute sen verran korvaan että piti vähän rustata noista mj-rekisterin pisteistä…
Miikka Haimilan (töissä Museoviraston Arkisto- ja tietopalveluissa) artikkeli ”Muinaisjäännösrekisteri 20 vuotta myöhemmin – muinaisjäännösrekisterin lyhyt historia” (viimeisimmässä Arkeologia Suomessa s. 25-33 kts.
http://www.nba.fi/fi/File/1691/arkeolog ... 7-2008.pdf ) heijastelee parin vuoden takaista tilannetta. Viimeisimmät käänteet leikkauksineen päivineen eivät siis ole päässeet mukaan, mutta rekisterin sisällön ja alkuperäisen tarkoituksen hahmottamiseksi teksti on varsin hyvä.
Haimila kirjoittaa s. 30 että ”Vuonna 2000 tallennettuna oli 11 907 kiinteää muinaisjäännöstä ja 1 536 muuta kohdetta. Vuoden 2009 lopussa kiinteitä muinaisjäännöksiä oli 24 487 ja muita kohteita 7 565.” Tarkkaa arviota nykymääristä en ole kuullut tai nähnyt, mutta rekisteriportaalin perusteella mj-rekisterissä olisi tänään yhteensä kiinteitä muinaisjäännöksiä 27 875 kohdetta ja kaiken kaikkiaan 37 835 kohdetta, eli mikäli tämä tieto ylipäätänsä pitää paikkaansa yli 3 000 muinaisjäännöskohdetta ja miltei saman verran muita kohteita on viety rekisteriin viimeisen parin vuoden aikana.
Haimila jatkaa s. 30 ”Nykyisessä rekisterissä käytännössä kaikilla kiinteillä muinaisjäännöksillä on pistemäinen sijaintitieto. Aluemainen paikkatieto on pitkään ollut noin puolella kohteista. Muinaisjäännöksiä löydetään vuosittain niin paljon, että lähinnä vain uusien kohteiden sijainti pystytään tallentamaan alueena. Takautuvasti aluerajauksia tehdään vain silloin, kun tietoja tarvitaan akuutisti suojelutyössä.”
Rekisteriä täyttää Museovirastossa käsittääkseni pääasiassa noin kymmenkunta henkilöä. Näistä henkilöistä ”aluevalvojat” (intendentit) tekevät pääasiassa maankäyttöön liittyviä viranomaislausuntoja omilta alueiltaan ja erikoistutkijat hoitavat kunkin erityisalansa kysymyksiä. Ja tuolla ”akuutilla suojelutyöllä” tarkoitetaan juuri muuttuvaan maankäyttöön liittyviä tilanteita, lähinnä kaavoittamista ja rakentamista joihin museovirasto puuttuu lakisääteisenä viranomaisena, ei harrastamisen tai tutkimuksen tarpeita.
Lisäksi on vielä tällainen loppukaneetti ”Pisteaineistossa on pitkään pyritty 50 m tarkkuuteen, mikä toteutuu yli 90 % kohdalla. Koska koordinaatteja edelleen syötetään myös käsin, seuraa lyöntivirheitä, jotka saattavat aiheuttaa suuria paikannusvirheitä.” Eli jos homma ei tunnu maastossa täsmäävän rekisterin piste- tai aluetietojen kanssa niin kannattaa jättää kaivaminen väliin ja ilmoitta mieluummin asiasta eteenpäin joko virastolle tai paikalliseen maakuntamuseoon.
Missä sitten voi harrastaa? Mitään metrimääriä tunnetun kohteen rajoilta on turha ruveta kyselemään, koska ainoa rehellinen vastaus on että tilanne rajauksien tarkkuuksien osalta vaihtelee niin suuresti, ettei ole olemassa yhtä oikeaa tai maalaisjärjen avulla pääteltävää vastausta. Suurinta osaa kohteista ei ole rajattu esim. koekaivauksin vaan pelkän inventointitiedon varassa. Ja miksi ei? Jos tarkemmalle rajaustiedolle ei ole välitöntä tarvetta ei kukaan sen tuottamisesta halua maksaa, ei valtio, eivät kunnat tai yksityiset. Totuus on myös se että muinaismuistolain ja niiden kansainvälisten sitoumusten valossa, joihin Suomikin on sitoutunut velvoittavasti, suojelu on ensisijainen tavoite ja tutkiminen vasta toissijaista, sen lähtökohtaisesti tuhoavan luonteen vuoksi.
Haimila viittaa kirjoituksensa lopussa Inspire -direktiiviin ja sen tuleviin vaikutuksiin. Niille joille Inspire ei ole tuttu ennestään niin kyseessä on EU-direktiivi, jonka avulla kansallisista paikkatietoaineistoista ja -palveluista on tarkoitus etapeissa luoda EU:n jäsenmaiden yhteinen, yhtenäinen ja helposti hyödynnettävä paikkatietokokonaisuus. Esim. paikkatietoikkuna.fi palvelu ja tämäkin uutinen
http://www.nba.fi/fi/ajankohtaista/tied ... ticle=5720 ovat osa tätä laajempaa kokonaisuutta.
Lopuksi vielä muutama ajatus noista rekisterissä kummittelevista luokista 1-3. Toivottavasti en toista jo aikaisemmin sanottua mutta alun perin nuo luokat olivat ilmeisesti suojelutyössä MV:n sisäiseen käyttöön tarkoitettuja ja niistä päätyi tiedot julkisuuteen maakuntaliittojen julkaisemien maakuntakaavojen kautta.
Olen täysin tietoinen viime kevään seminaarin keskusteluista, mutta todellisuus on taas astetta monimutkaisempi mitä ne paikalla lausutut muutamat ylimalkaiset lauseet antoivat olettaa. 3. luokassa on tietojeni mukaan niin tutkittuja kohteita, kuin tuhoutuneiksi oletettuja ja ilmeisesti myös kohteita joiden kuntoa ei ole voitu havainnoida viimeisimmän inventoinnin yhteydessä. Ongelmana on että eri aikoina luokkaa on käytetty eri tavoilla ja on lisäksi epäselvää miten laaja ongelma on.
Keseppan kanssa samaa mieltä siitä että yksikin aikakauteen sopiva löytö voi tässä yhteydessä riittää. Kannattaa siis seurata rekisterin päivityksiä, olkoonkin että odottavan aika on pitkä…