Sinettejä, punnus...
Lähetetty: 04 Touko 2008, 21:34
Kävin sitten wapun tienoolla lempipellollani. Nahka meinasi palaa mutta jotain sentään löytyikin. Pelto oli vastikään kylvetty ja jyrätty joten helppoa ja mukavaa oli kävellä. Löytöjen suhde roskaan oli myös varsin mainio, joskin tällä kertaa wanhat rahat jäivät löytämättä. Osansa asiaan lienee vaikuttanut se että pellonkulma jossa piippailin on vähän kauempana vanhasta tiestä ja tilan päärakennuksista. Mutta onpahan taas yksi pieni palanen aluetta katsastettu ainakin jotenkuten.

Tässä sitten yleiskuvaa löydöistä Rahat oli tosiaan vähissä ja nekin mitä löytyi ovat uudempaa kamaa kuten kuvasta näkyy. Nuo kolme pienempää ovat vielä vähän epävarmoja mutta yksi taitaa olla 50-penninen ja yksi 5-penninen, sitä ensimmäistä itsenäisyyden ajan mallia. Hassua sinänsä että parikin sataa vanhemmista rahoista on saanut paljon paremmin selvää...

Tämmöinen 100:n gramman punnuskin löytyi. Leimattu 1919. Koetin punnita mokoman mutta käytettävissä oleva tarkkuusvaaka näyttää juuri 100g:n asti ja tämän paino meni yli..pitänee pestä pari grammaa pois ja koettaa uudelleen

Tällaiset sinetit tällä kertaa. Vasemmanpuoleisessa on vielä pätkä sinettilankaa tallella. Ikään en ota kantaa.

Ja kääntöpuolelta. Oikeanpuoleisessa erottuu heikosti keisarillinen kotka joten sinne tsaarin Venäjälle menee.
Tänään kävin sitten tuossa Taavetin lähellä katsastamassa vallituksia joita eräs paikallinen historian tuntija epäilee Taavetin linnoitusta edeltäväksi vartiolinnakkeeksi. Tämä tarkoittaisi aikaväliä n. 1750-1770. Muuta ei nyt löytynyt kuin 3 lyijykuulaa, aika pieniä joten eivät musketista. Sitten yksi metallinkappale joka vaikuttaa miekan tai puukon tupen päässä olleelta helalta. Pitää viedä museoon josko ottavat asiaan kantaa.
Tällaisia tällä kertaa
Yki

Tässä sitten yleiskuvaa löydöistä Rahat oli tosiaan vähissä ja nekin mitä löytyi ovat uudempaa kamaa kuten kuvasta näkyy. Nuo kolme pienempää ovat vielä vähän epävarmoja mutta yksi taitaa olla 50-penninen ja yksi 5-penninen, sitä ensimmäistä itsenäisyyden ajan mallia. Hassua sinänsä että parikin sataa vanhemmista rahoista on saanut paljon paremmin selvää...

Tämmöinen 100:n gramman punnuskin löytyi. Leimattu 1919. Koetin punnita mokoman mutta käytettävissä oleva tarkkuusvaaka näyttää juuri 100g:n asti ja tämän paino meni yli..pitänee pestä pari grammaa pois ja koettaa uudelleen

Tällaiset sinetit tällä kertaa. Vasemmanpuoleisessa on vielä pätkä sinettilankaa tallella. Ikään en ota kantaa.

Ja kääntöpuolelta. Oikeanpuoleisessa erottuu heikosti keisarillinen kotka joten sinne tsaarin Venäjälle menee.
Tänään kävin sitten tuossa Taavetin lähellä katsastamassa vallituksia joita eräs paikallinen historian tuntija epäilee Taavetin linnoitusta edeltäväksi vartiolinnakkeeksi. Tämä tarkoittaisi aikaväliä n. 1750-1770. Muuta ei nyt löytynyt kuin 3 lyijykuulaa, aika pieniä joten eivät musketista. Sitten yksi metallinkappale joka vaikuttaa miekan tai puukon tupen päässä olleelta helalta. Pitää viedä museoon josko ottavat asiaan kantaa.
Tällaisia tällä kertaa
Yki