Sivu 1/1

Messinkinen (?) kirkonkello joessa

Lähetetty: 07 Huhti 2012, 13:28
Kirjoittaja Sulikka
Täällä paikallisesti tunnetaan tarina messinkisestä kirkonkellosta, joka olisi upotettu läheiseen jokeen. Itse kirkko on keskiajalta, mutta tarkkaa hukkumisaikaa en tiedä, olisiko joskun 1600-1700.

Minkähänlaisia mahdollisuuksia tai menetelmiä tällaisen aarteen etsimiseen Suomessa olisi?

Lähetetty: 07 Huhti 2012, 13:43
Kirjoittaja Etsijä82
Ensinnäkin hankit vesitiiviin etsimen, sukellusvehkeet ja ainakin vinssin kellon nostamiseen, muista menetelmistä en niin tiedä.

Lähetetty: 07 Huhti 2012, 14:06
Kirjoittaja Sulikka
Lähinnä tuli mieleen jokin veneen pohjaan kiinnitettävä jättikela tms. millä saisi ison alueen kerralla skannattua. Tai sitten jonkin kaikuluotain tms.

Lähetetty: 07 Huhti 2012, 14:17
Kirjoittaja iipe
aikas painaviakin kikkareita ne nostelee ihan ilmalla täytettävillä nostopoijjuilla! Eri asia on se löytäminen, kun yleensä joissa on enempivähempi sakeeta vettä ja muutenkin etsiminen vedenalla on aikas vaikeaa. Vaikka näkyvyyttä oliskin muutamia metrejä, ei siellä vaan niin helposti mitään löydä!
Jollain viistokaikuluotaus vehkeellä kenties, mutta taitaa olla jo kymmenissä tuhansissa euroissa sellaset! Jos joki ei kauheen leveä ole ja on vähälietteinen, vois sen sieltä sukeltelemalla löytääkkin, mutta vaatii kyllä sit jo sukellus taidoissa peruskurssia paremmat taidot... Ja sen etsimen!

Millais, jos sitä naarais, tai joltain lautalta jatkettavien putkien kanssa yrittäis paikantaa. Silleen pohjaa tökkimällä koputella! Me nostettiin aikoinaan uppotukkeja tuhansia kappaleita, syvältäkin joen pohjasta, sellasel jatkosputki hässäkäl...

Lähetetty: 07 Huhti 2012, 17:02
Kirjoittaja Super-Electric
Sastamalan Pyhän Marian kirkon kirkon kello on perimätiedon mukaan Rautaveden pohjassa. Olisko Isonvihan aikaan ne sinne kätketty ryssältä. Niitä sitten ajan rauhoitettua nostamaan, mutta oli semmoinen juttu että niitä nosteessa ei saanut hiiskua sanaakaan. No kello nousi köydellä järvestä kun paikka tiedettiin, mutta annas olla kun veneessä oli innostuksissaan joku avannut suunsa ja köysi katkes saman tien. Sitä kelloa ei sen jälkeen ole löydetty.

Lähetetty: 07 Huhti 2012, 20:17
Kirjoittaja Grave Digger
maata hiukan välissä niin ei toivoakaan magneeteilla..

Lähetetty: 07 Huhti 2012, 23:48
Kirjoittaja Sulikka
Eikö kelaa voi raahata pohjaa pitkin, esim jotain tällästä?

http://www.metaldetectors.de/uk/products_lpx2.htm

Re: Messinkinen (?) kirkonkello joessa

Lähetetty: 07 Huhti 2012, 23:49
Kirjoittaja Sulikka
HunsVotti kirjoitti: Espoo?
ei

Lähetetty: 08 Huhti 2012, 00:12
Kirjoittaja iipe
Sulikka kirjoitti:Eikö kelaa voi raahata pohjaa pitkin, esim jotain tällästä?

http://www.metaldetectors.de/uk/products_lpx2.htm
mites pohjan kivet? Jos tuohon rakentaa isohkot pyörät kulmiin, vois se kaiketi toimia (vai roikottaen juuri pohjan tuntumassa?). Tuota repimään tarvitaan kuitenkin se vene, tai mielummin se lautta ja tietysti moottori! Jatkettavilla alumiinista valmistetuilla putkilla voi kopsutella pohjaa paaaaljon halvemmalla, mutta työläs urakka sulla siinä jokatapauksessa on! Mahdollista upotuspaikkaa on kuitenkin pituudeltaan kilometri tolkulla ja helposti sadankin metrin leveydeltä...?
Sukellus "suunnistuksesta" sen verran, että sellasella sektori tsydeemilllä lähtisin itse jokea koluamaan! Eli kaveri köyden päässä, mikä antaa tai vetää aina uudelle kehän osalle ja sitä sit siksakkii vastarannalle tai kaverin jalkojen juureen... Ja joen pituus-suunnassa vuoronperään vastaranta/"oma"ranta!

sainko itseni selväksi? :DDD

Lähetetty: 08 Huhti 2012, 00:24
Kirjoittaja Sulikka
Arvaisin maaston ja kulkureitin tietäen alueen pituudeksi n. 200 m ja joen leveys n 5-10m.

Tietenkin, jos kello on viety veneellä jonnekin kauemmas, niin homma on käytännössä mahdoton.

Olettaen tietenkin, että kello on joessa :D

Lähetetty: 08 Huhti 2012, 00:31
Kirjoittaja Sulikka
iipe kirjoitti:
Sulikka kirjoitti:Eikö kelaa voi raahata pohjaa pitkin, esim jotain tällästä?

http://www.metaldetectors.de/uk/products_lpx2.htm
mites pohjan kivet? Jos tuohon rakentaa isohkot pyörät kulmiin, vois se kaiketi toimia (vai roikottaen juuri pohjan tuntumassa?). Tuota repimään tarvitaan kuitenkin se vene, tai mielummin se lautta ja tietysti moottori! Jatkettavilla alumiinista valmistetuilla putkilla voi kopsutella pohjaa paaaaljon halvemmalla, mutta työläs urakka sulla siinä jokatapauksessa on! Mahdollista upotuspaikkaa on kuitenkin pituudeltaan kilometri tolkulla ja helposti sadankin metrin leveydeltä...?
Sukellus "suunnistuksesta" sen verran, että sellasella sektori tsydeemilllä lähtisin itse jokea koluamaan! Eli kaveri köyden päässä, mikä antaa tai vetää aina uudelle kehän osalle ja sitä sit siksakkii vastarannalle tai kaverin jalkojen juureen... Ja joen pituus-suunnassa vuoronperään vastaranta/"oma"ranta!

sainko itseni selväksi? :DDD
No tietenkin "pieniä" ongelmia voi olla, mutta kela pitäisi saada pohjan tuntumaan vesitiiviisti vaikka uppoavassa muovikelkassa. Tarvii varmaan alkaa rakentamaan :D

Lähetetty: 08 Huhti 2012, 00:50
Kirjoittaja SahuriX
Myös Marttilan kirkon kelloja on upotettuna jokeen..

http://fi.wikipedia.org/wiki/Marttila

Lähetetty: 08 Huhti 2012, 11:25
Kirjoittaja Yki
Tommosiin tapauksiin vaadittais magnetometri jota hinattaisi talvella jään päällä. Tällöin olisi aika helppo etsiä jokin tietty alue aukottomasti ja merkata kaikki paikat joissa on poikkeama. Sitten sukeltaja käy myöhemmin paikanpäällä katsomassa. tosin tuolla metodilla löytyy sit kaikki vanhat saunankiukaat ja moponraadotkin.

Yki

Lähetetty: 08 Huhti 2012, 23:45
Kirjoittaja Sulikka
Yki kirjoitti:Tommosiin tapauksiin vaadittais magnetometri jota hinattaisi talvella jään päällä. Tällöin olisi aika helppo etsiä jokin tietty alue aukottomasti ja merkata kaikki paikat joissa on poikkeama. Sitten sukeltaja käy myöhemmin paikanpäällä katsomassa. tosin tuolla metodilla löytyy sit kaikki vanhat saunankiukaat ja moponraadotkin.

Yki
Bingo! Jään päältähän se onnistuis. Miten syvyydet?

Sukeltamisesta en ole ihan varma, eikö pelkkä metallin tunnistus riittäisi veneestä kun jäät on lähteneet? Tyyliin gps + kela pitkän tikun päähän ja pohjaa tökkimään löytökohdilta. Kalastusta on tullut harrasteltua, joten onnistui kyllä teknisesti vaikka tossakin on tiettyjä riskejä.

Lähetetty: 09 Huhti 2012, 13:26
Kirjoittaja Yki
Sulikka kirjoitti:
Bingo! Jään päältähän se onnistuis. Miten syvyydet?
.
Nyt en osaa suoraan sanoa. Tunnen porukan joilla tuollainen laite on, ovat käyttäneet sitä lentokoneenhylkyjen etsintään. Pitääpä jossain välissä kysellä.

Yki

Lähetetty: 10 Huhti 2012, 09:03
Kirjoittaja Sulikka
Magnetometrihän muuten löytää vain rautaesineitä, joten eipä sillä mitään mesinkistä kelloa löydä...