Sivu 1/1

Loviisan ja Pyhtään seudun harrastaja-osasto

Lähetetty: 24 Tammi 2012, 15:30
Kirjoittaja Kultaseppä
Tässä uusi linkki jo aiemmin uutisoiduista havainnoista:

http://yle.fi/alueet/helsinki/2012/01/h ... 78472.html

Lähetetty: 24 Tammi 2012, 16:40
Kirjoittaja NÄÄTÄ
Hieno juttu ja hieno homma kerta kaikkiaan, kun löydetään uutta historiasta.
Onko tuosta kirveen terästä ollut täällä kuvia? Onko sekin viikinkiajalta?

Lähetetty: 24 Tammi 2012, 17:28
Kirjoittaja Sajonna
Uutispätkä löytyy myös Yle Areenasta:

http://areena.yle.fi/video/1327406413885

Lähetetty: 24 Tammi 2012, 18:00
Kirjoittaja Kultaseppä
NÄÄTÄ kirjoitti:Hieno juttu ja hieno homma kerta kaikkiaan, kun löydetään uutta historiasta.
Onko tuosta kirveen terästä ollut täällä kuvia? Onko sekin viikinkiajalta?
Täältä löytyy, tosin ymmärsin vasta myöhemmin, että erittäin hieno ilmaisu "härpäke" sopii paremmin hevostarvikkeille :lol:

http://www.aarremaanalla.com/foorumi/vi ... ght=kirves

Kahlasin jonkin verran lähdeteoksia ja tietopankkeja läpi ja sen voi kai sanoa, että malli on rautakaudelta, mutta todennäköisesti samanlaisia on käytetty vielä keskiajalla, sällit kun omaksuivat ahjohitsauksen ja muiden hienouksien lisäksi myös mestarinsa hyväksi havaitut mallit 8)

Lähetetty: 24 Tammi 2012, 18:39
Kirjoittaja Leijona
Kultaseppä ja Kivimies(kö) näitä pelastavat tulevaisuudelle :?:
Onnittelut vielä hyvin tehdystä työstä :P

Lähetetty: 24 Tammi 2012, 20:32
Kirjoittaja Kivimies
Leijona kirjoitti:Kultaseppä ja Kivimies(kö) näitä pelastavat tulevaisuudelle :?:
Onnittelut vielä hyvin tehdystä työstä :P
Täytyy myöntää, että osuit naulan kantaan. Kyllähän se on minä ja Kultaseppä, jotka ovat poimineet talteen näitä metalliesineitä. Voi melkein sanoa, että maansiirtokoneet huohottivat niskaan kun piippailtiin viimeisiä löytöjä.
Kiitos onnitteluista :D

Lähetetty: 24 Tammi 2012, 22:31
Kirjoittaja Kultaseppä
Kiitos vaan onnitteluista, aika työläs keikka tästä rojektista kehkeytyi, ettei meinannut ehtiä jalometallipelloille ollenkaan :D Kilpaa kontattiin metsäkoneiden ja katepillarien kanssa, vain punaiset lippikset erotti meidät isosta riistasta hirvimiesten kiikaritähtäimessä. :lol:

Lähetetty: 24 Tammi 2012, 22:47
Kirjoittaja Akke65
Kultaseppä kirjoitti:Kiitos vaan onnitteluista, aika työläs keikka tästä rojektista kehkeytyi, ettei meinannut ehtiä jalometallipelloille ollenkaan :D Kilpaa kontattiin metsäkoneiden ja katepillarien kanssa, vain punaiset lippikset erotti meidät isosta riistasta hirvimiesten kiikaritähtäimessä. :lol:
Nekö veti tien nyt siitä yli?

Lähetetty: 25 Tammi 2012, 09:27
Kirjoittaja Kultaseppä
Juu, vetävät juuri ja Pajamäki on kaivettu sileäksi. Kohdetta ehdittiin tutkia pelastuskaivauksin, tosin kun vielä loppuvuodesta mentiin tekemään "viimeisiä" lisätarkistuksia, löytyi joka kerta lisää kuonaa ja esineitä, joten kohteen tarkka rajaus jäi selvittämättä. Saa nähdä, miten käy jatkotutkimusten "näinä aikoina".

Tien alle jäi 700 m matkalla ainakin kaksi muuta mahdollista rautakautista rakennuksen pohjaa, jotka jäivät kokonaan tutkimatta. Samoin Viirankoskella tutkimatta jäi n. 150 m pituinen hiekkarinne pienine tasanteineen, jossa oli mm. raudansulatukseen käytetyn kuoppauunin jäänteet ym.

Kohteet tulivat Museoviraston tietoon syksyllä 2010, joten aikaa olisi ollut riittävästi tutkia paikat kunnolla. Tielaitos oli tilannut tutkimuksen virastolta ja muinaismuistolaki olisi sitä myös edellyttänyt. Kohteet jäivät tutkimatta ja sen sijaan viraston virkailija kertoi ahdistuvansa yhteydenotoistani ja myöhemmin otettuani yhteyttä yliopistoon, sama henkilö syytti minua Museoviraston kiristämisestä yliopiston avulla kaivausten saamiseksi. :shock:

No, kuten joku viisas totesi jossain muulla palstalla viraston yt- neuvottelujen uutisoinnin alkaessa: virasto hämmentää itse käärmekeittoaan. :lol: :lol: :lol:

Lähetetty: 25 Tammi 2012, 10:23
Kirjoittaja opec
Loistavaa työtä olette tehneet,ja sitä paitsi hienoja löytöjä onnittelut,ei ole ollut helppoa varmaan kun on saanut painiskella kaikenlaisten virastojen kanssa,mutta tuommoinen kansalaistoiminta on rohkeaa toimintaa,vai kuinkahan helppoa on saada etsintälupia tulevien tie ja rakennuslinjojen kohdalle,kun jokainen sen tietää että kun moottoritie tai parkkipaikka tehdään se on kadonnut iäksi.Mutta ennakkoon linjoja piippailija"tuhoaa"kohteen.Et silleen,hyvä pojat

Lähetetty: 25 Tammi 2012, 14:56
Kirjoittaja Kultaseppä
Aivan, tässä tapauksessa tuho päätettiin varmistaa kaksinkertaisin toimenpitein, ensin piipparit kaivoivat esineet tuhoten löytökontekstin ja sen jälkeen Liikennevirasto viimeisteli työn dynamiitilla ja maansiirtokoneilla. Luvista en tiedä, tässä tapauksessa tulkitsimme olevamme veronmaksajina maanomistajia ja myönsimme suullisen hakemuksen perusteella luvat itsellemme :lol: :lol:

Lähetetty: 06 Heinä 2012, 23:24
Kirjoittaja Kultaseppä
Maamme johtavat arkeologit ja yliopistotutkijat arvioivat taannoin Ahvenkosken sataman "Pajamäeltä" löytynyttä keramiikkaa ja totesivat sen olevan tyypillistä rautakauden karkeaa ”yleiskeramiikkaa”, jonka käyttöaika ulottuu 300-luvulta aina keskiajan puolelle. Asiantuntijoiden mukaan samasta kontekstista löytyneiden esineiden perusteella keramiikka voidaan ajoittaa nuoremmalle rautakaudelle, parhaiten ristiretkiajalle (1025–1250).

Saapa nähdä, kommentoiko Museovirasto uutista mitenkään, virasto ei nimittäin pitänyt ainakaan vuosi sitten harrastelijoiden ajoitusarvioita "yksiselitteisenä" ja arvioivat kohteen noin 200–300 vuotta nuoremmaksi?

Nyt voi kai jo todeta, että molemmat lienevät oikeassa ja muinaissatama oli käytössä todennäköisesti jo 900-luvun lopulta aina 1500-luvulle, jolloin maannousun pakottamana oli vaihdettava paikkaa noin 700 m länteen deltan länsirannalle.

http://www.kymensanomat.fi/Online/2012/ ... 13710740/4