Jännetuppitulehdus tenniskyynärpäässä eli harrastetaudit

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
Avatar
vilunen
Viestit: 21
Liittynyt: 08 Elo 2011, 11:27
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Jännetuppitulehdus tenniskyynärpäässä eli harrastetaudit

Viesti Kirjoittaja vilunen »

Käsi ei tykkää useamman tunnin huispauksista.

Käden tyhjät kohdat, joissa pitäisi olla lihaksia, hyytyvät ja veres muisto hitaasti paranevasta jännetuppitulehduksesta häiventää dollarinkuvat silmistä.
Kun joutuu vielä töitä tekemään, että on mahdollista harrastaa, hiirikäsi on jo äärirajoilla.

Näissä artikkeleissa on kerrottu hyvin ennaltaehkäisystä, syistä ja seurauksista
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=khp00065
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=dlk00335


Ranteen keskiasennosta poikkeavat asennot -- Jos etsintä voisi pitää poikittain kiinni, olisiko se parempi.

Etsimen paino tai keveys ei välttämättä ole haitaksi tai hyödyksi.

Onko teillä hyviä vinkkejä ennaltaehkäisevästä kuntoutuksesta.
--
Avatar
TAZ
Kunniajäsen
Viestit: 1003
Liittynyt: 05 Marras 2008, 21:59
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja TAZ »

Ainakin etsimeen voi koittaa vaihtaa paksumman ja kokoonpuristumattoman kahvan. Se ainakin pitäisi osaltaan helpottaa asiaa.

-TAZ-
E-TRAC, AT-PRO, ACE 250.
TAZPOINT 1.0 (Home-made pinpointer), Pro pointer
Joku merkitön pikkulapio, TAZSCOOP 1.0
Avatar
P.Aholainen
Kunniajäsen
Viestit: 3413
Liittynyt: 20 Syys 2010, 20:09

Viesti Kirjoittaja P.Aholainen »

Itellä on kanssa kiusana tuo duppitulehdus.
En voi piippailla ilman valjaita oikeestaan yhtään.

Valjaita käyttäessä ei tarttee etsintä liikuttaa kuin sivusuunnassa.
FullMetal
Viestit: 20
Liittynyt: 02 Marras 2011, 16:39

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

mullaki on ollu ranne oikeassa kädessä helkkarin kipeenä sillon tällön jo monen vuoden ajan... ei voi sellaista pyöritysliikettä tehdä kovin pitkään ku pakottaa niin saakelisti.

työn mukanaan tuomia oireita ja hiiren käyttö pitkään aiheuttaa samat oireet että käy tosi kipeetä.

kuulemma yks korjaus on tuo rannekanavan avarrus leikkauksessa mutta se on oikeestaan se viimenen konsti.
Avatar
patti
Kunniajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 01 Heinä 2010, 20:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja patti »

Hiiriranne täälläkin. Ensimmäisen etsimen ostosta meni 3 viikkoa siihen,että en enää pystynyt etsintä kädessä pitämään. Ratkaisu tähän oli vaihtaa etsin toiseen käteen ja nykyään huispaankin 100% vasurilla. Tätä auttoi se, että olen aika molempikätinen ja nyt lapiokäsi on vapaa kaivamaan vaikkaetsin on kädessä. No, parin kuukauden huispauksen jälkeen alkoi vasemmassa kädessä olemaan rasituksen merkkejä. Tämä korjaantui tuolla TAZin neuvolla eli vaihdoin solumuovisen kahvan tilalle kunnollisen ergonomisesti muotoillun polkupyörän kädensijan. Tällä kahvalla ei etsintä tarvitse puristaa, jotta se pysyy kädessä ja kontrollissa, joten lihakset ja jänteet eivät ylirasitu.

Kolmas konsti on käyttää kyynärtuessa hihnaa, joka pitää kyynärtuen tukevasti kyynärvarressa kiinni. Ilman tätä hihnaa joutuu ranne tekemään ylimääräistä staattista työtä, joka taas lisää hiirirannevaivoja. Tämän hihnan käyttöönotto paitsi vähensi vaivoja myös helpotti etsintää, etenkin kun mulla ei ole tapana laskea irti etsimestä kaivamisen aikana.

Ja vielä etsimen varren pituuden säätäminen vaikuttaa paljon etenkin olkapään ja olkavarren rasitukseen.

Sitten vielä yksi. Jos ei sulla jo olekin, niin hanki ergonominen hiiri. Mulla on Evoluent pystyhiiri, joka eliminoi kaiken ranteen kierron ja auttaa poistamaan hiirivaivat, jottei ne haittaa harrastuksia ;)

Näillä konsteilla on takana jo 138 etsintäpäivää tältä vuodeltailman vaivoja.

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

- Gold found is four times as sweet as gold bought 8)
Avatar
Pekka Muikku
Raavas Tonkija
Viestit: 585
Liittynyt: 12 Elo 2011, 22:29
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Pekka Muikku »

patti kirjoitti: Kolmas konsti on käyttää kyynärtuessa hihnaa, joka pitää kyynärtuen tukevasti kyynärvarressa kiinni. Ilman tätä hihnaa joutuu ranne tekemään ylimääräistä staattista työtä
Tällä on yllättävän suuri merkitys. Itse koin hihnan käytön hieman työlääksi, kun sen aina joutui irroittamaan/kiinnittämään kaivamisen takia. Siksi en käytä hihnaa, mutta olen vääntänyt metallisen kyynärtuen Golden Maskissani napakasti kyynärvarteen sopivaksi ja tilanne on nyt rasituksen kannalta hyvä.
Avatar
patti
Kunniajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 01 Heinä 2010, 20:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja patti »

Pekka Muikku kirjoitti: Tällä on yllättävän suuri merkitys. Itse koin hihnan käytön hieman työlääksi, kun sen aina joutui irroittamaan/kiinnittämään kaivamisen takia. Siksi en käytä hihnaa, mutta olen vääntänyt metallisen kyynärtuen Golden Maskissani napakasti kyynärvarteen sopivaksi ja tilanne on nyt rasituksen kannalta hyvä.
Mulla on F5:ssä sellainen jäykkä muodossaan pysyvä hihna, jota ei tarvitse avata, jos käden ottaa sieltä pois ja laittaa takaisin. Lisäksi piippailutakissa on sellainen hihansuu, jonka voi kiristää tiukaksi ettei hiha tartu hihnaan ja lähde liukumaan ylöspäin, kun käden pujottaa hihnasta läpi. GM:llä tuota hihnaa ei vanhempiin edes saa mutta onneksi niissäkin voi taivuttaa tuon kyynärtuen kapeammaksi ja paremmin ergonomiaa auttavaksi.

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

- Gold found is four times as sweet as gold bought 8)
Vastaa Viestiin