Sivu 1/1
Löytöretki!!
Lähetetty: 10 Loka 2007, 17:18
Kirjoittaja TeNo76
Isoveljen inoittamana aloitin harrastuksen ja ostin häneltä garret ace 250.No päätin mennä metsään kokeilemaan garrettia ehdin kymmenen minuutin ajan siinä olemaan ku ilmaisin ilmoitteli kolikosta,aloin siinä kaivelemaan ja sieltä löytyi kun köytyikin kolikko vuosiluku näyttäisi olevan 1747 ja Ruotsin raha taitaapi olla kyseessä ku kome kruunua siinä näyttää olevan ja ör siinä haaleasti lukee. Innostus senkun kasvaa kyseiselle harrastukselle

liitän kuvan rahasta jos osaan katotaan mites käy.

Lähetetty: 10 Loka 2007, 18:51
Kirjoittaja Tuoma SS
Voisi melkein sanoa että harvinaisen hyvä aloitus harrastukselle! Itse olen vielä 1800-luvun kolikoissa vaikka jokunen sata tuntia masiinaa heiluteltu. Tosin tässä kotipaikalla tuskin on sitä aiemmin asutusta ollutkaan, pitäisi ehkä katsella jostain muualta
Ja seuraavaksi sitten 1600-lukulaista etsimään, jne jne...
Re: Löytöretki!!
Lähetetty: 10 Loka 2007, 23:20
Kirjoittaja TeNo76
Huomenna pitäis mennä piippaileen samalle paikalle jos löytyis muuta.Onkimatoja siel tuntus myös olevan riittämiin.Tuli viel mieleen et tietäiskö joku miten tai millä aineella vois käsitellä ton kuparirahan pintaa vai voiko/uskaltaako millään? on meinaa alkanu vihertää se pinta.

Lähetetty: 11 Loka 2007, 07:22
Kirjoittaja Tuoma SS
En ole mikään expertti näissä käsittelyasioissa, mutta muutaman kolikon kanssa on käynyt samoin. Ovat olleet suhteellisen kosteassa maassa ja jo vähän ajan kuluttua on alkanut vihertää ja hilseillä. En ole tehnyt asialle yhtään mitään, kun kyseinen rektio on näyttänyt pysähtyvän varsin nopeasti. Tuskin se kovin pahaksi yltyy jos kuivassa säilyttelee, seuraile tilannetta. Noin vanhalle en itse kyllä uskaltaisi tehdä mitään...
Lähetetty: 11 Loka 2007, 20:47
Kirjoittaja Yki
Hmjaa, on olemassa eräs menetelmä johon tarvitaan bentsotriatsoli nimistä ainetta. Pyysin museoväkeä josko saisivat sitä hankittua vähäsen..eivät ite moista käytä etenkin kun Etelä-Karjalan museossa ei oikein taida olla konservaattoreita. Tuo aine voi olla muuten aika vaikeasti hankittavissa, Googlella ei ainakaan oikein tullut osumia. Pitääpä muistutella jos sitä löytyisi ja rakennella muut metodin vaatimat systeemit. Ainahan voi aloittaa kuparipennistä, ja jos katsotte mun 'karu totuus' postauksen 'mikä tämä on' foorumilta niin näette yhden wanhan rahan jonka käsittelyssä vaikka millä kemikaalilla ei enää juuri mitään voi hävitä.
Jos saan tuota lientä niin palaan sitten asiaan.
Yki