Sivu 1/1
Kranaatin heitin?
Lähetetty: 19 Touko 2011, 13:08
Kirjoittaja pommiryhmä
Tuollainen taanoin löytyi kuivan kangasmetsän paljaalta hiekka mestalta, eli aika kivasti säilynyt, ja ei ole putsattu muuten kun juoksevalla vedellä.
Oma arvaus, että olisi ollut osana jonkinlaista kranaatin heitintä, ja mahdollisesti "säätöputki" ,vai miksi sitä sanotaankaan.
Löytöpaikka Venäläisten mestoja, ja noin 3-4km omiemme etulinjasta, eli voisi olla hieman kevyemmänkin heittimen jäämistöä.
Sinäänsä jännä, että putket on todennäköisesti pronssia, ja muut helavitkuttimet messinkiä tms.
Lähetetty: 19 Touko 2011, 14:19
Kirjoittaja OlvinJanoisin
No jopas on jännä. Tuli mieleen voisiko olla jonniinlainen iskunvaimennin?
Lähetetty: 19 Touko 2011, 15:02
Kirjoittaja pommiryhmä
OlvinJanoisin kirjoitti:No jopas on jännä. Tuli mieleen voisiko olla jonniinlainen iskunvaimennin?
Enpä lähtis messiin tuohon teoriaan, koska ei ole viitteitä minkäännäköisistä "tiivisteistä" tms. sekä selkeästi kokonaisuudesta puuttuu jotain oleellisia kikkareita, joiden joukkoon voisi kuvitella jonkinmoisen kierre tangon.
Pysyn visiossa toistaiseksi, että mekaanisesti ja jäykästi on jotain mahdollisesti säädetty, sekä melko varma, että Itä-Suomalaista tuotantoa, tai kiikunkaakun -40-41 epätodennäköistä, mutta mahdollista, että Jenkkien vehjeksiä olisi Hanko-niemelle kulkeutunut
Tässäpä taas hyvä muistutus aiheesta, että Jenkithän oli Igorin liittolaisia aikanaan, mutta myös ME ostimme/saimme sieltä mm. "beevereitä"
http://fi.wikipedia.org/wiki/Brewster_F2A_%22Buffalo%22
Lähetetty: 19 Touko 2011, 16:39
Kirjoittaja Lepanovski
Ettei olis jonkilaisen laitteen sylinteriputki ja tuo mis on sisä kierteet niin mäntä,
männänvarsi puuttuu.
Katteleppa lutyykö mitään segerrenkaan uria tai o-renkaille tarkotettuja uria,
tai männän ohjurirenkaille paikkaa tms.,
pronssisuus hiukan hämää.
Ja villi veikkaus tää on
Pronssisuus vois johtaa laivapuolelle, oothan sää hangosta päin, tuli vaan mieleen.
Lähetetty: 19 Touko 2011, 19:32
Kirjoittaja pommiryhmä
Lepanovski kirjoitti:Ettei olis jonkilaisen laitteen sylinteriputki ja tuo mis on sisä kierteet niin mäntä,
männänvarsi puuttuu.
Katteleppa lutyykö mitään segerrenkaan uria tai o-renkaille tarkotettuja uria,
tai männän ohjurirenkaille paikkaa tms.,
pronssisuus hiukan hämää.
Ja villi veikkaus tää on
Pronssisuus vois johtaa laivapuolelle, oothan sää hangosta päin, tuli vaan mieleen.
Lepanovski kirjoitti:Ettei olis jonkilaisen laitteen sylinteriputki ja tuo mis on sisä kierteet niin mäntä,
männänvarsi puuttuu.
Katteleppa lutyykö mitään segerrenkaan uria tai o-renkaille tarkotettuja uria,
tai männän ohjurirenkaille paikkaa tms.,
pronssisuus hiukan hämää.
Ja villi veikkaus tää on
Pronssisuus vois johtaa laivapuolelle, oothan sää hangosta päin, tuli vaan mieleen.
Kuten kuvista näkyy, niin ei ole mitään viitteitä, minkäännäköisiin tiivisteisiin, myöskään "sisä putkessa" .
Tuo nyt tietty jäi esittämättä, mutta putket todellakin menevät sisäkkäin, ja niin ehkä ovat olleetkin.
Vaikka Hanko niemellä oltaisiin kilsan verran rannasta, niin ei välttämättä tarkoita, etteikö mantereella olisi laivaston systeemejä
Vieläkin vahva arvaukseni on, että kokonaisuuteen liittyy jonkinmoinen kierretanko sekä jokin "veivi", jolla on voinut veivata/säätää jotain
Mainitsemisen arvoista lielee, että löyto Venäliisten rautatietykin, jos ei nyt aivan penkalla, niin ei paljon muutenkaan.
Lähetetty: 19 Touko 2011, 21:34
Kirjoittaja Lepanovski
Ei mitään, heitin vaan hiukan lisää vaihtoehtoja, josko jollain leikkais
Pronssisuudella kun tupattiin paikkoja suojata ruostumiselta ja toi, jos noi kerran menee sisäkkäin, vois ne tosiaan olla jonkinlaisen (teleskooppimainen) säätö kierretangon suojaputki ja tuossa luokittelemassani männänpäässä on toi panssarikierre/trapetsikierre kenties sitten läpimenevä.
Mut et "männänpäässä" on noi kolme pientä rinkulaa,
on kuin ois merkki siitä et se ois jonkin takia oikeessa asennossa.
Vaiko alapuolella näkyvän sokkatapin reiän takia, en tiedä vaikee kuvista päätellä.
Ehkä se selviää
Lähetetty: 19 Touko 2011, 21:57
Kirjoittaja joosekoo
onkos näissä osissa jäljellä yhtää armeijan maalia ????
Lähetetty: 20 Touko 2011, 19:32
Kirjoittaja pommiryhmä
Lepanovski kirjoitti:Ei mitään, heitin vaan hiukan lisää vaihtoehtoja, josko jollain leikkais
Pronssisuudella kun tupattiin paikkoja suojata ruostumiselta ja toi, jos noi kerran menee sisäkkäin, vois ne tosiaan olla jonkinlaisen (teleskooppimainen) säätö kierretangon suojaputki ja tuossa luokittelemassani männänpäässä on toi panssarikierre/trapetsikierre kenties sitten läpimenevä.
Mut et "männänpäässä" on noi kolme pientä rinkulaa,
on kuin ois merkki siitä et se ois jonkin takia oikeessa asennossa.
Vaiko alapuolella näkyvän sokkatapin reiän takia, en tiedä vaikee kuvista päätellä.
Ehkä se selviää
Kyllä mahdillinen kierretanko on siellä sisällä kovasti omaa asiaansa suorittanut, eli kierre on holkista läpi juuh.
Kolme pientä rinkulaa, oliko OOC tai OCC, ovat ainoat varsinaiset merkinnät mahdollisesta mallista tms., mutta ohuemmassa putkessa huonosti näkyy myös jokin asteikko, joka vois olla...vaikka jokin asteikko
Ja tuo ehdottamasi "sokka" reikä on kyllä mielestäni yksinkertaisesti ruuvin paikka ja pari vastaavaa löytyy, jos kuvan onnistuisi kääntämään 180 astetta.
Ei myöskään minkäännäköistä maalia havaittavissa, vaan aivan kuvien mukainen väritys, ja toisen putken valkoinen osuus lienee jonkinmoista hapettumista tms. , ja voipi arvaten johtua jostakin aineesta, jota ulommassa putkessa mahdollisesti ollut, tai sitten ei.
Ei se jätkät tarvitse ihmeellinen kikkare olla, niin muuttuu välillä sitä mystisemmäksi, mitä enemmän aihetta mietiskelee
Jousivaaka?
Lähetetty: 20 Touko 2011, 19:44
Kirjoittaja vkvkvk
pommiryhmä kirjoitti:Lepanovski kirjoitti:
Kolme pientä rinkulaa, oliko OOC tai OCC, ovat ainoat varsinaiset merkinnät mahdollisesta mallista tms., mutta ohuemmassa putkessa huonosti näkyy myös jokin asteikko, joka vois olla...vaikka jokin asteikko
Ja tuo ehdottamasi "sokka" reikä on kyllä mielestäni yksinkertaisesti ruuvin paikka ja pari vastaavaa löytyy, jos kuvan onnistuisi kääntämään 180 astetta.
Ei myöskään minkäännäköistä maalia havaittavissa, vaan aivan kuvien mukainen väritys, ja toisen putken valkoinen osuus lienee jonkinmoista hapettumista tms. , ja voipi arvaten johtua jostakin aineesta, jota ulommassa putkessa mahdollisesti ollut, tai sitten ei.
Ei se jätkät tarvitse ihmeellinen kikkare olla, niin muuttuu välillä sitä mystisemmäksi, mitä enemmän aihetta mietiskelee
Saattaisi olla jousivaaka, kuten tässä kuvassa:
Siinä valkoisen osan alussa olin näkevinäni poikkiviivojen välissä numerot 12, 13 ja 14. Kilogramma-asteikko mahdollisesti. Voisi olla vaikka kalavaaka. Kaikki osat eivät välttämättä ole samasta laitteesta. Kaksi sisäkkäin menevää putkea lienevät samaa systeemiä.
Re: Jousivaaka?
Lähetetty: 20 Touko 2011, 19:58
Kirjoittaja pommiryhmä
vkvkvk kirjoitti:pommiryhmä kirjoitti:Lepanovski kirjoitti:
Kolme pientä rinkulaa, oliko OOC tai OCC, ovat ainoat varsinaiset merkinnät mahdollisesta mallista tms., mutta ohuemmassa putkessa huonosti näkyy myös jokin asteikko, joka vois olla...vaikka jokin asteikko
Ja tuo ehdottamasi "sokka" reikä on kyllä mielestäni yksinkertaisesti ruuvin paikka ja pari vastaavaa löytyy, jos kuvan onnistuisi kääntämään 180 astetta.
Ei myöskään minkäännäköistä maalia havaittavissa, vaan aivan kuvien mukainen väritys, ja toisen putken valkoinen osuus lienee jonkinmoista hapettumista tms. , ja voipi arvaten johtua jostakin aineesta, jota ulommassa putkessa mahdollisesti ollut, tai sitten ei.
Ei se jätkät tarvitse ihmeellinen kikkare olla, niin muuttuu välillä sitä mystisemmäksi, mitä enemmän aihetta mietiskelee
Saattaisi olla jousivaaka, kuten tässä kuvassa:
Siinä valkoisen osan alussa olin näkevinäni poikkiviivojen välissä numerot 12, 13 ja 14. Kilogramma-asteikko mahdollisesti. Voisi olla vaikka kalavaaka. Kaikki osat eivät välttämättä ole samasta laitteesta. Kaksi sisäkkäin menevää putkea lienevät samaa systeemiä.
Idea se tuokin, mutta miksi puntarissa olisi kierteet jollekkin asialle, koska tiettävästi Hanko-niemellä ollut kovinkaan montaa Savolaista kauppiastakaan, jotka olisivat voineet puntariaan säätää tarpeen mukaan
En sitä sano, ettetkö olisi nähnyt oikein, vaan nimenomaan oikein, ja se on "sentti asteikko" , joka on yhtenäinen painolle ja matkalle, ja mitään mainintaa ei ole yksiköstä, vaan ainoastaan viivoja sekä numeroita.