" Setukaisten kääty "
Lähetetty: 20 Heinä 2023, 16:33
Kirpputorilöydöt. Pöydässä oli selkeästi metallinetsijän maasta löytämää tavaraa, ja veikkaisin että käätykin kuului niihin. Kääty on selvästi setukaisten käädyn mallia, jota myös kalevalakoru on tehnyt. Kalevalan tekemässä mallissa vaan osa lenkeistä on sileäpintaisia ja muiden lenkkienkin kuviot erilaisia kuin tässä...voiskohan olla siis oikeastikin vanhaa mallia tämä yksilö? Pituutta korulla noin 70 cm. Partiolaisen vyönsolki oli eri pöydästä ja siitä meinasinkin tehdä meidän partiolaiselle vyön. Löytyykö arvioita/mielipiteitä käätyyn liittyen?







