200 metriä raja???

Mitä kaikkea pitää ottaa huomioon, kun harrastaa metallinetsintää. Missä saa ja missä ei saa etsiä? Pitääkö kysyä lupa etsintään ja mistä luvan voi kysyä?
Kuikkadetecting
Viestit: 43
Liittynyt: 02 Huhti 2022, 18:33
Paikkakunta: Siilinjärvi

200 metriä raja???

Viesti Kirjoittaja Kuikkadetecting »

Moi! Olen tätä asiaa pohtinut, että onko muinaisjäännöksestä pakko pysyä metallinetsimen kanssa 200 metrin päässä? Onko miten tarkka tuo raja? En löytänyt googlesta paljoa tietoa. Sekä jos saa luvan etsiä esimerkiksi pellolta, joka on käytössä, niin onko silloinkin tarkistettava, onko 200 metriä muinaisjäännöksestä kaukana? Kiitos vastauksista jo etukäteen
Käytän Garrett Ace 400i metallinpaljastinta,
Minelab-Pro-Find-20 pinpointteria
sekä Fiskarsin lapioo.
Hienoimmat löydöt 1918 vuoden 5 penniä,
kirveenterä sekä ehjä sormustin.
Vara metallinpaljastin on Garrett Ace 150
Avatar
VeeVee
Raavas Tonkija
Viestit: 505
Liittynyt: 29 Joulu 2011, 01:37
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa, Oulu & ympäristö

Re: 200 metriä raja???

Viesti Kirjoittaja VeeVee »

Itse olen tätä samaa asiaa pohtinut, kun tälläkin päin on pellolle merkittyjä muinaisjäännöksiä. Peltoja kuitenkin viljellään ja ei se maanmuokkaus ja lannoitteet ainakaan maassa makaavien löytämättömien esineiden kuntoa paranna. Tuntuisi järkevämmältä, että esineet etsittäisiin pois ja lähetettäisiin Museovirastoon, mikäli ne ovat heitä kiinnostavia.
Varusteet:
-GM 5+ SE
-Gold Hunter -pinpointer
-200kg supermagneetti

Vanhin kolikko:
1/6 öre 1668
Avatar
iipe
Kunniajäsen
Viestit: 3323
Liittynyt: 25 Marras 2011, 12:36
Paikkakunta: Pori

Re: 200 metriä raja???

Viesti Kirjoittaja iipe »

Raja, jolloin virasto katsoo uusien löytöjen kuuluvan jo tunnettuun kohteeseen, tais olla 200m. Ei muuta. Eli niistä uusista löydöistä tuon rajan sisältä, ei tarvi odottaa kunniakirjaa/lunastuspalkkiota.
Alue on alue ja siihen kuuluu jo itsessään turvavälit, karttapisteeseen oli jokunen metri/kiinteän näkyvän reuna. Tämä siis laki.
Museoviraston suositukset on suosituksia ja oma juttunsa. Näitä suosituksia noudattamatta jättäminen saa tietenkin viraston tiukentamaan suhtautumistaan ja mahd. tulevaisuudessa lakia.

Kannattaa tuo muinaismuistolaki lukaista läpi..
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1963/19630295

Itse lakihan on jo itsessään yksi muinaismuistolaki, (lähes 100v vanha :D ) mutta se on ainut mikä meillä nyt on!
Taivas varjele mitä sieltä tulee!
moderaattori
Avatar
TAZ
Kunniajäsen
Viestit: 1002
Liittynyt: 05 Marras 2008, 21:59
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 200 metriä raja???

Viesti Kirjoittaja TAZ »

Lain 5. pykälässä kerrotaan suoja-alueen leveydeksi 2 metriä näkyvän alueen reunasta.

-TAZ-
E-TRAC, AT-PRO, ACE 250.
TAZPOINT 1.0 (Home-made pinpointer), Pro pointer
Joku merkitön pikkulapio, TAZSCOOP 1.0
Vastaa Viestiin