Kelansuojuksen käyttö

Mistä kannattaa etsiä ja miten? Miten syvaltä kolikko loytyy? Mitä pakkaat reppuusi ja mikä on kaivamisen apuvälineesi?
Avatar
Pezzi84
Metallinetsijä
Viestit: 276
Liittynyt: 13 Huhti 2022, 01:13
Paikkakunta: Kuopio

Kelansuojuksen käyttö

Viesti Kirjoittaja Pezzi84 »

Hei
Olen uusi lajin harrastaja ja tuli hommattua Garrettin ace 300i metallinpaljastin. Käytetäänkö kelansuojaa piipatessa? Vaikuttaako kelansuoja negatiivisesti piippaus syvyyteen?

Olen ymmärtänyt että kelansuojaa tulee ja kannattaa käyttää, mutta kun katsoo netistä videoita kyseisestä laitteesta, niin vaikuttaa ettei kukaan käytä kyseistä suojaa. :roll:
-Nokta Makro Legend
-Vanhin löytö varmuudella kampariipus 1100-1300-luvulta.
-Vanhin kolikko Juhana III 2 äyriä 1573 (2kpl)
Klippa
Innostunut Etsijä
Viestit: 64
Liittynyt: 27 Marras 2020, 17:23
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Kelansuojuksen käyttö

Viesti Kirjoittaja Klippa »

Ehkä jossain siistissä puistossa liikkuessa ei tarvitse suojaa käyttää mutta hiekka ja multa rannoilla ja pellolla varsinkin kuluttavat kelaa nopeasti.
Kivikkoisella pellolla ja metsissä se on kyllä melkeenpä pakko jos haluaa pitää laitteet kunnossa.

Itsellä kuluu keskimäärin yksi kelasuoja vuodessa loppuun. Sitä voi sitten paikkailla vaikka hyvällä epoksiliimalla niin saa lisää elinikää.
Avatar
Pezzi84
Metallinetsijä
Viestit: 276
Liittynyt: 13 Huhti 2022, 01:13
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kelansuojuksen käyttö

Viesti Kirjoittaja Pezzi84 »

Kiitti
-Nokta Makro Legend
-Vanhin löytö varmuudella kampariipus 1100-1300-luvulta.
-Vanhin kolikko Juhana III 2 äyriä 1573 (2kpl)
jarski
Kunniajäsen
Viestit: 1217
Liittynyt: 29 Loka 2017, 14:19
Paikkakunta: kerava

Re: Kelansuojuksen käyttö

Viesti Kirjoittaja jarski »

Eikä suojuksen pitäisi vaikuttaa löytö syvyyteen millään lailla.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Kelansuojuksen käyttö

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Tuleehan tuota käytettyä, tosin kahlatessa olen nyt luopunut kun musta pohjasavi kelan ja kelasuojan väliin joutuessaan aiheuttaa häiriöitä. Huomaa kyllä sitten kelasta että hiekkapohjaa vasten on hierottu.
Kahlaamista varten jäänyt tuollainen muutenkin huonokuntoinen kela, korvakot liimailtu yms.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Vastaa Viestiin