Uistinten etsintä?

Mistä kannattaa etsiä ja miten? Miten syvaltä kolikko loytyy? Mitä pakkaat reppuusi ja mikä on kaivamisen apuvälineesi?
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Uistinten etsintä?

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Kävin tuossa läheisellä uistelupaikalla kahlaileen:


Kuva

Helppo paikka tähän aikaan vuodesta kun ei ole heinittynyt vielä pahasti ja pohja on hiekkaa/savea.

Mutta vinkkejä millä saisi uistimet kauhottua sora/kivikkopohjasta?
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Tonkija69
Raavas Tonkija
Viestit: 507
Liittynyt: 16 Marras 2017, 20:04
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Uistinten etsintä?

Viesti Kirjoittaja Tonkija69 »

Haarukka kirjoitti: 02 Kesä 2019, 15:10 Mutta vinkkejä millä saisi uistimet kauhottua sora/kivikkopohjasta?
Jonkun tikun päähän vahva neodymium-magneetti?

Edit: Jep, ei tietenkään toimi kuparisiin uistimiin, mutta rautapohjaisiin kyllä :)
"That's what I do: I dig and I find things" -- Game of Coins
Koneet: nox 800, Garrett Pro Pointer ja 300kg supermagneetti
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Uistinten etsintä?

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Jep. Vois kokeilla. Käyttökelpoisissa uistimissa vois tarttua koukkuihin...
Saiskohan skoopin toiseen päähän värkättyä...
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Lakim
Metallinetsijä
Viestit: 101
Liittynyt: 21 Huhti 2017, 19:14
Paikkakunta: Turku

Re: Uistinten etsintä?

Viesti Kirjoittaja Lakim »

Voi sen myös sinne skooppiinkin kiinnittää. :)

Kuva

Kuva

Kuva

Näin tällaisen ratkaisun eräällä toisella kahlaajalla ja tein omaani samanlaisen.
Neodyymimagneetit vaan ovat herkkiä lohkeamaan, joten vaatii jotain suojaa päälleen.
Itse laitoin kutistemuovia useamman kerroksen.
Henkilökohtaista kokemusta käytöstä ei vielä kauheasti ole. Magneetti on ollut paikallaan vain
muutamalla viimeisellä kerralla syksyllä ja tänä vuonna ei ole vielä tullut käytyä kahlaamassa.
Vakka-Suomen Metallinetsijät
Avatar
Tonkija69
Raavas Tonkija
Viestit: 507
Liittynyt: 16 Marras 2017, 20:04
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Uistinten etsintä?

Viesti Kirjoittaja Tonkija69 »

Lakim kirjoitti: 05 Kesä 2019, 21:13 Voi sen myös sinne skooppiinkin kiinnittää. :)
Minäkin tässä päivän mittaan myös vähän tuotekehittelin: mitäs jos sen/ne saisi jotenkin kiinnitettyä suoraan kelan keskelle? Ei tarttisi scooppia ollenkaan, vaan uistin tarttuisi kiinni pinpointatessa. Teoriassa.

Ja totta oli tuo suojaamispointti. Joku lärpäke siihen päälle, ettei kivi osu magneettiin. Itse kokeilisin esim. mylaria. Ai miksi? No koska itselläni sitä sattuu olemaan rulla jonka joskus dyykkasin :)
"That's what I do: I dig and I find things" -- Game of Coins
Koneet: nox 800, Garrett Pro Pointer ja 300kg supermagneetti
Avatar
Lakim
Metallinetsijä
Viestit: 101
Liittynyt: 21 Huhti 2017, 19:14
Paikkakunta: Turku

Re: Uistinten etsintä?

Viesti Kirjoittaja Lakim »

Hmm.. ainakin tuo mun magneetti antaa kyllä vahvaa signaalia jos sen kelan lähelle laittaa.

Yhtään magneettia en tosin ole kyllä löytänyt etsimellä ... 🤔
Vakka-Suomen Metallinetsijät
Avatar
Tonkija69
Raavas Tonkija
Viestit: 507
Liittynyt: 16 Marras 2017, 20:04
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Uistinten etsintä?

Viesti Kirjoittaja Tonkija69 »

Lakim kirjoitti: 05 Kesä 2019, 21:43 Hmm.. ainakin tuo mun magneetti antaa kyllä vahvaa signaalia jos sen kelan lähelle laittaa.
Niin se varmaan antaakin, jos se liikkuu kelan ohi. Mutta jos sen kiinnittää keskelle, niin silloinhan se on staattinen. Kokeilin omallani (eqx 800), eikä se tuntunut piittaavan mitään kelan alapintaan keskelle teipatusta kestomagneetista.
"That's what I do: I dig and I find things" -- Game of Coins
Koneet: nox 800, Garrett Pro Pointer ja 300kg supermagneetti
Avatar
Tonkija69
Raavas Tonkija
Viestit: 507
Liittynyt: 16 Marras 2017, 20:04
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Uistinten etsintä?

Viesti Kirjoittaja Tonkija69 »

No kokeilitko tuota magneettijuttua? Kiinnostaa tietää :)
"That's what I do: I dig and I find things" -- Game of Coins
Koneet: nox 800, Garrett Pro Pointer ja 300kg supermagneetti
Avatar
Lakim
Metallinetsijä
Viestit: 101
Liittynyt: 21 Huhti 2017, 19:14
Paikkakunta: Turku

Re: Uistinten etsintä?

Viesti Kirjoittaja Lakim »

Juu kokeilin, ja ei tosiaan anna kiinnitettynä signaalia.🙂
Siitä sitten tuli ajatus kokeilla pultilla ja ei sekään anna signaalia kiinnitettynä. Ja pihamaalla äkkiseltään kokeiltuna metallia tuntuu edelleen löytyvän.
Aina ajatellut että kelan kiinnityspultti ovat sen takia muovia ettei tulisi häiriötä.
Vai onko pultit sen takia muovia että ne menisivät sitten ennemmin poikki kuin kelan korvakkeet? (jos esim. huolimattomuuttaan kolauttaa kiveen)
Jotenkin luulisi , että häiritsee kelan toimintaa laittaa magneettista ja/tai metallista siihen kiinni. Kuka tietää ?
Nyt karkasi vähän aiheesta , anteeksi 😳
Vakka-Suomen Metallinetsijät
Avatar
Tonkija69
Raavas Tonkija
Viestit: 507
Liittynyt: 16 Marras 2017, 20:04
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Uistinten etsintä?

Viesti Kirjoittaja Tonkija69 »

Lakim kirjoitti: 11 Kesä 2019, 20:11 Jotenkin luulisi , että häiritsee kelan toimintaa laittaa magneettista ja/tai metallista siihen kiinni. Kuka tietää ?
Minä ainakin luulen tietäväni :) Eli jos ilmasydämiseen käämiin tuodaan rautaa, niin se muuttaa käämin Q-arvoa. Ja se voi vaikuttaa (ja vaikuttaakin) sähköisen piirin viritykseen. En kuitenkaan usko, että ison kelan keskelle sijoitettu "järkevän pieni" neodyymimagneetti juurikaan vaikuttaa tuohon.
"That's what I do: I dig and I find things" -- Game of Coins
Koneet: nox 800, Garrett Pro Pointer ja 300kg supermagneetti
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Uistinten etsintä?

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Eihän nämä motion etsimet anna ääntä kuin kelan tai kohteen liikkuessa. Vaikka lasket kelan kaivon kannen päälle tai raudoitetulle lattialle niin hiljenee kunnes liikutat konetta.

Sitä voi sitten vain arvailla(tai kokeilla) mitä se tunnistaa ja miten kun lattialla olevan kelan päällä heiluttelee esim. kultasormusta.

Noissa halvimmissa etsimissä on usein alavarsikin metallia ja kelapultti myös, mutta eipä ne etsintäsyvyydellä sitten oikein vakuutakkaan.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Ukonvakka
Metallinetsijä
Viestit: 135
Liittynyt: 11 Helmi 2017, 13:41
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Uistinten etsintä?

Viesti Kirjoittaja Ukonvakka »

Haarukka kirjoitti: 02 Kesä 2019, 15:10 Kuva
Krokotiili, topi ja atomi otaksun? Mun luotto hauki-setti joskus lapsuudessani! Noilla tuli hauentumppi jos toinenkin aikoinaan nostettua. Nuo toimivat niin maalla, merellä kuin ilmassa...siis makeassa ja suolaisessa. Niinhän siinä sitten kuitenkin kävi, että lusikat joutu nurkkaan, nykyään enempi vaappu-miehiä...
~ deussilainen ~
Markkuh
Viestit: 17
Liittynyt: 12 Kesä 2017, 16:47
Paikkakunta: Espoo

Re: Uistinten etsintä?

Viesti Kirjoittaja Markkuh »

Sellaista tuli mieleen tuohon kelan yhteyteen kiinnitettävästä metallista että itse en laittaisi. Kelalla kun on se tietty magneettikuvio ja kenttä, minkä "häiriintyessä" antaa signaalin. Vaikka metalliosa on kiinteästi, nii se sekottaa kuitenkin tuota kenttää. Kuinka suuri vaikutus tuolla sitten on itse etsintätulokseen, riippuu pitkälti kelasta. Minkäkokoinen sitten vaikuttaa ja mikä ei riippuu kelasta ja laitteen herkkyydestä. Voidaan ajatella, että sen kokoinen, minkä kela vielä tunnistaa häiritsee myös toimintaa kiinteästi asetettuna. Mitä sitten asennettavan magneettin om magneettikenttä vaikuttaa, pitäisi testata mittaamalla. Lopullinen vaikutus tai vaikuttamattomuus on hyvin monen asian summa. Itselläni pienin kappale, mihin etsin reagoinut on ollut noin silmäneulan paksuinen ja n 1cm pitkä metallilangan pätkä, joten pienetkin jo vaikuttaa.
Avatar
Akkiim
Metallinetsijä
Viestit: 211
Liittynyt: 08 Loka 2019, 09:52
Paikkakunta: Satakunta

Re: Uistinten etsintä?

Viesti Kirjoittaja Akkiim »

Snorkkeli ja lasit on kyllä tässä hommassa paras. Eikä se kovaa kuntoa vaadi aluksi, ja lopulta sen voi saada tuossa ohessa.
Kuva
Avatar
relichunter
Metallinetsijä
Viestit: 156
Liittynyt: 27 Joulu 2011, 20:57
Paikkakunta: Turenki

Re: Uistinten etsintä?

Viesti Kirjoittaja relichunter »

Niin kauan kunnes jäät märkäpuvusta johonkin kiinni..vaikka niihin koukkuihin siimaan mihin vaan... :?
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Uistinten etsintä?

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Joka kesä pitää tätäkin etsintää yhdesti kokeilla. Tämän kesäisen reissun saalis


Kuva

Koko tarina ja uistinten tunnistustehtävä youtubessa: https://youtu.be/kTwKthfbc0Q
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Tonkija69
Raavas Tonkija
Viestit: 507
Liittynyt: 16 Marras 2017, 20:04
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Uistinten etsintä?

Viesti Kirjoittaja Tonkija69 »

Vähän asiasta sivuun, mutta tässä sen just kivasti näkee, ettei sitä yhtä oikeaa viehettä (tai perhoa) ole olemassakaan. Kokemukseni mukaan se on paljolti kalastajan omasta silmästä kiinni, mikä miellyttää :) Sama juttu tuntuu olevan perhon kanssa: mitään "sääntöjä" ei ole, vaan sillä saa, mitä uittaa :) (Olen muuten yhdessä kovakantisessa kirjassakin perhoineni :) )
"That's what I do: I dig and I find things" -- Game of Coins
Koneet: nox 800, Garrett Pro Pointer ja 300kg supermagneetti
Vastaa Viestiin