Löytöpaikkagalluppi

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
Schaza
Raavas Tonkija

Löytöpaikkagalluppi

Viesti Kirjoittaja Schaza »

Eli galluppia pukkaa:

Minkäslaisista ympäristöistä olette löytäneet näitä reippaasti vanhempia kolikoita. Peltojen reunoilta, keskeltä peltoa, metsästä, metsän reunasta, vanhoista pihapiireistä, rannoilta... joku muu, mikä?

Kertokaas hiukan faktaa parhaiten mieleen jääneistä löytöpaikoista ympäristöineen.
"I reject your reality and substitute my own."

Pulinaa plooturahoista: http://www.hjsc.org/fin/plootu.html
Vanhin piippiraha: 20c 1999. :D
Maverick
Raavas Tonkija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maverick »

Minun löytöjen iällä on turha kehua mutta metsän osalta sellainen havainto että korkeat maastonmuodot todennäköisesti ovat kautta aikojen olleet halutuimpia (lue kuivimpia ja vähäkasvustoisempia) leiri- ja taukopaikkoja. Kallionlakien päältä olen omat vaatimattomat roponi löytänyt.
Vitae pars historia est.
T.A
Innostunut Etsijä

Viesti Kirjoittaja T.A »

Olen löytöjen perusteella tehnyt havainnon, että pienet peltotilkut, missä on tiuhaan kääntyilty auran kanssa. Plus isommasta pellosta semmoinen kohta oli hyvä, mikä oli eräänlainen kapea 'peltolahdelma', missä kanssa lienee venkoiltu hevosien kanssa tavallista enempi.

Mutta löytöjen kunnon puolesta nuo esim. vanhat harjualueet, missä on hiekkamaa, ovat kolikoiden kunnon puolesta hyviä paikkoja. Ja tuommoisilla mäntykangasharjuilla ei karikettakaan tule niin hirveästi, niin löytöjö voi tehdä melko pinnastakin.
Minelab E-Trac
Garrett Pro-Pointer
Fiskars kenttälapio
Jedward
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja Jedward »

Yleensä olen löytänyt eniten vanhoja kolikoita sellaisilta peltoalueilta, jotka ovat entisaikoina sijainneet asuinrakennusten lähituntumassa. (0-200m)
T.A:n mainitsema asia hiekkaisista maista pitää löytöjen kunnon ja löytösyvyyden suhteen täsmälleen paikkansa.
Esim. äskettäin Sveitsistä löysimme rooman valtakunnan aikaisia kolikoita, toogasoljen ja sirpin, jotka olivat painuneet moreenipitoiseen maaperään vain noin 0-5cm syvyyteen.
(Löytämämme esineet on jo toimitettu paikalliseen museoon, eikä minulla valitettavasti ollut aikaa kuvata niitä)
Fisher F75, Deep Tech Vista Relic, Fisher F70, Golden Mask 3, Tecnetics G2, Garrett ACE 150.

Vanhin metalliesinelöytö Suomesta: Roomalaisaikainen rannerengas
Etsijä82
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Jedward kirjoitti: Esim. äskettäin Sveitsistä löysimme rooman valtakunnan aikaisia kolikoita, toogasoljen ja sirpin, jotka olivat painuneet moreenipitoiseen maaperään vain noin 0-5cm syvyyteen.
(Löytämämme esineet on jo toimitettu paikalliseen museoon, eikä minulla valitettavasti ollut aikaa kuvata niitä)
Olikos nämä kolikot/esineet taas vähän niin kuin "vahingossa" löydettyjä. :wink:

On sinulla siellä kyllä uber hienoja paikkoja, mistä kamoja löytyy ihan heittämällä. :P
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)

Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Jedward
Raavas Tonkija

Etsijä82 kirjoitti:
Jedward kirjoitti: Esim. äskettäin Sveitsistä löysimme rooman valtakunnan aikaisia kolikoita, toogasoljen ja sirpin, jotka olivat painuneet moreenipitoiseen maaperään vain noin 0-5cm syvyyteen.
Olikos nämä kolikot/esineet taas vähän niin kuin "vahingossa" löydettyjä. :wink:

On sinulla siellä kyllä uber hienoja paikkoja, mistä kamoja löytyy ihan heittämällä. :P
Näiden "vahinkoesineiden" esineiden löytämisessä oli innokkaasti mukana myös eräs alkuperäisasukas.
Hänen lähisukulaisensa työskentelee paikallisen museon palveluksessa.
Fisher F75, Deep Tech Vista Relic, Fisher F70, Golden Mask 3, Tecnetics G2, Garrett ACE 150.

Jedward
Raavas Tonkija

Jedward kirjoitti:
Etsijä82 kirjoitti:

Näiden "vahinkoesineiden" löytämisessä oli innokkaasti mukana myös eräs alkuperäisasukas.

Etsijä82
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Jedward kirjoitti: Näiden "vahinkoesineiden" esineiden löytämisessä oli innokkaasti mukana myös eräs alkuperäisasukas.
Eli sitä periaatteessa etsitään ihan luvan kanssa, jos olen nyt asian oikein käsittänyt. 8)
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)

Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Vastaa Viestiin