Sivu 1/2
Harrastuksena autot ja muut kulkimet.
Lähetetty: 11 Joulu 2015, 22:41
Kirjoittaja Spyrre
Löytyykös muilta intohimoa moottori käyttöisiin kulkuneuvoihin.
Kunnostin pappani vanhan auton viime kesänä ajoon. Auto oli seissyt 11 vuotta suulin perällä ja viimeisenä ajona se sai rajun kylki osuman kuljettajan puolelle.
Laitoin autoa alkuperäistä kunnioittaen, lukuunottamatta
pientä madaltamista.
VW Polo vm.1983
Nyt työn alla on Toyota Celica vm. 1989. Toyota tosin vaatii hurjasti enemmän työtä koritöiden ja moottorin osalta.
No asuuko muissa sisäinen autojen laittaja tai pappa tunturin hoonaaja?
Re: Harrastuksena autot ja muut kulkimet.
Lähetetty: 12 Joulu 2015, 08:18
Kirjoittaja V1
Tarvitset tuohon ehdottomasti huomiovalot!
Mulla voisi olla tuollaiset isot ja neliskanttiset myynnissä 80€
Re: Harrastuksena autot ja muut kulkimet.
Lähetetty: 12 Joulu 2015, 10:09
Kirjoittaja GreenThing
Kyllähän noit autoja on kertynny nurkkiin jokunen, eikä vain keräämään pölyä.
Tommonen yksi alle litraisella auton moottorilla varustettu kilvissä oleva Lancia Y10 koirankoppi esim., jolla on saatu lentokentällä mailin kiihdytyksessä loppunopeudeksi 219kmh.
Suht alkuperäiskuntoinen kevyesti museoinnilta pelastettu kusiainen oli nyt pari kesää ajokkina useamman vuoden tauon jälkeen, se tosin siirtyi taas varastoon lepäilemään pariksi vuodeksi.
Re: Harrastuksena autot ja muut kulkimet.
Lähetetty: 12 Joulu 2015, 11:26
Kirjoittaja Spyrre
V1 kirjoitti:Tarvitset tuohon ehdottomasti huomiovalot!
Mulla voisi olla tuollaiset isot ja neliskanttiset myynnissä 80€
Onko johtosarja täydellinen ja löytyykö rele?
Re: Harrastuksena autot ja muut kulkimet.
Lähetetty: 12 Joulu 2015, 11:42
Kirjoittaja paxant
Kunnostin Datsunin kuusen alta ajoon muutama vuosi sitten. Parituhatta kilometriä tulee kesäisin mittariin.
Re: Harrastuksena autot ja muut kulkimet.
Lähetetty: 12 Joulu 2015, 12:03
Kirjoittaja Indian
Tämmöinen harrasteauto löytyy omasta tallista. Elikkäs De Soto Firedome 1955. Sekä Bmw 2002 VM. 1973 siitä kuvaa myöhemmin.
Re: Harrastuksena autot ja muut kulkimet.
Lähetetty: 12 Joulu 2015, 20:03
Kirjoittaja Bumerangi
Moottoriurheilua. Tulevana kesänä V1600 Ford Focuksella mukana FutureCupissa ja Kansallisessa rallicrossissa. Ehkä muutama JM-startti jos aikaa jää.
Focus aihio juuri haettuna AVK:lta. Tällähetkellä auto on pajalla kaaritettavana.
Rallisprint menoa edellisellä autolla:
Jokamiesluokan Corolla:
Re: Harrastuksena autot ja muut kulkimet.
Lähetetty: 12 Joulu 2015, 21:51
Kirjoittaja jore ja pojat
jorella ollut nuoruudessa muutamia ns. full-size jenkkejä ja viimeisin de ville
oli 20 vuotta ja kilsoja kertyi tuona aikana n. 3000.
Itse museorekisteröin tuon California (Pomona) auton v.1995 ilman
mitään ongelmia.
Kyllä kuvaa katsoessa hieman tulee haikea olo,mutta kun aika vaan
ei riittänyt silloinkaan, saati nyt.
Mielelläni kuitenkin katselen hienoja autoja ja Fast&Loud ohjelmaa.
Wiiler-diileriäkin satunnaisesti
Re: Harrastuksena autot ja muut kulkimet.
Lähetetty: 12 Joulu 2015, 22:03
Kirjoittaja V1
Spyrre kirjoitti:V1 kirjoitti:Tarvitset tuohon ehdottomasti huomiovalot!
Mulla voisi olla tuollaiset isot ja neliskanttiset myynnissä 80€
Onko johtosarja täydellinen ja löytyykö rele?
En kyllä osaa sanoa johtosarjasta, boksin pohjalla on punainen ja harmaa johto ja pätkä kutistesukan näköistä "letkua".
Rele löytyy. Releen liittimien kannat on naarmuttomat, sitä ei ole koskaan kytketty.
Lamput on myös niin naarmuttoman kiiltävät. Kuin uudet.
Joku oli nyysinyt polttimot ja lampunlasien ruuvit mutta ne minä etsin wurtin kioskilta uudet.
Jos kiinnostaa niin jatketaan yyveellä niin ei ketju sotkeennu pahemmin.
Re: Harrastuksena autot ja muut kulkimet.
Lähetetty: 12 Joulu 2015, 22:17
Kirjoittaja Indian
Siinä ois kuvaa tallinperukoilta, elikkäs BMW 2002 vm.1973.
Re: Harrastuksena autot ja muut kulkimet.
Lähetetty: 13 Joulu 2015, 21:02
Kirjoittaja Garrett 350
Bumerangi kirjoitti:Moottoriurheilua. Tulevana kesänä V1600 Ford Focuksella mukana FutureCupissa ja Kansallisessa rallicrossissa. Ehkä muutama JM-startti jos aikaa jää.
Focus aihio juuri haettuna AVK:lta. Tällähetkellä auto on pajalla kaaritettavana.
Rallisprint menoa edellisellä autolla:
Jokamiesluokan Corolla:
Perskutarallaa. Corolla ke-30. Noita oli siviilissä mulla muutama, coupena ja tuona samana. Kovia vehkeitä paitsi pelleiltään. Itse tuli oltua 90-luvun alussa kartturina muutaman vuoden. Hienoa hommaa ja kallista. Vanha ja välikoppaisella Eskolla päästeltiin. Onneksi näyttää tuota Future-cuppia tv:stä.
Re: Harrastuksena autot ja muut kulkimet.
Lähetetty: 14 Joulu 2015, 09:42
Kirjoittaja Lalli
Tuollainen Ghia Escort löytyy, vm.1975. Tuotu Hollanista 2010.
Re: Harrastuksena autot ja muut kulkimet.
Lähetetty: 14 Joulu 2015, 12:04
Kirjoittaja rehupuntti
tommone tuli kiinan crossista tuunattuu talvikäyttöön.järvellä pääsee ajeltuu vähä paremmin.tosin tuosta kuvasta jo paranneltu versio.ettei tela luista.suksi pitäs viälä tehdä eteen joku m-kelkan tyylinen.ekan tein rosterista ni tuli liikaa painoo.
Re: Harrastuksena autot ja muut kulkimet.
Lähetetty: 14 Joulu 2015, 15:12
Kirjoittaja Haarukka
rehupuntti kirjoitti:suksi pitäs viälä tehdä eteen joku m-kelkan tyylinen.
Voi tulla vaikeasti pystyssä pidettävä laitos. Suksen ohjaaminen vaatii paljon enemmän voimaa ja pystyssä pysyäkseen näin kapeaa ajoneuvoa pitää ohjailla koko ajan.
Re: Harrastuksena autot ja muut kulkimet.
Lähetetty: 14 Joulu 2015, 15:21
Kirjoittaja naga
Haarukka kirjoitti:rehupuntti kirjoitti:suksi pitäs viälä tehdä eteen joku m-kelkan tyylinen.
Voi tulla vaikeasti pystyssä pidettävä laitos. Suksen ohjaaminen vaatii paljon enemmän voimaa ja pystyssä pysyäkseen näin kapeaa ajoneuvoa pitää ohjailla koko ajan.
Onhan tuosta ihan virallinenkin peli olemassa
...snowhawk
Re: Harrastuksena autot ja muut kulkimet.
Lähetetty: 14 Joulu 2015, 15:40
Kirjoittaja Haarukka
naga kirjoitti:Haarukka kirjoitti:rehupuntti kirjoitti:suksi pitäs viälä tehdä eteen joku m-kelkan tyylinen.
Voi tulla vaikeasti pystyssä pidettävä laitos. Suksen ohjaaminen vaatii paljon enemmän voimaa ja pystyssä pysyäkseen näin kapeaa ajoneuvoa pitää ohjailla koko ajan.
Onhan tuosta ihan virallinenkin peli olemassa
...snowhawk
Jep, kannattaa ottaa siitä mallia. Lyhyt, jotta tasapainoilu onnistuu pienillä kääntökulmilla, paino telan eikä suksen päällä ja U-muotoinen suksi joka kääntyy suoraa kevyemmin:
Re: Harrastuksena autot ja muut kulkimet.
Lähetetty: 14 Joulu 2015, 17:25
Kirjoittaja rehupuntti
pysyy tuo kyllä nytkin melkein itsekseen pystyssä.tuo suksen malli pitää kyllä olla juuri tuo u-mallinen..eipä tuolla silti umpihankeen ole asiaa muutenkaan.kelkan jälkiä pitkin pääsee..pitoa kyllä löytyy kun ruuvasin ruuvinastoja "telaan"
Re: Harrastuksena autot ja muut kulkimet.
Lähetetty: 14 Joulu 2015, 17:34
Kirjoittaja rehupuntti
tollanen se olla pitäisi.ois vaan joskus luntakin.
suolanen hinta tolla telasarjalla
Re: Harrastuksena autot ja muut kulkimet.
Lähetetty: 17 Joulu 2015, 19:19
Kirjoittaja Leijona
On tullut joskus muinoin itsekin värkättyä jos jonkinlaista sätösväksöniä ihan harrastusmielessä ja tässä olisi muutama niistä.
Ensimmäisenä on TT-kilpuri Kreidler ja kyseessähän on mopo, eli 50 kuutiosenttinen vinkuja.
Huippuja n. 200 kmh. En itse ajanut koskaan kilpaa, mutta koeajon suoritin rakentelun jälkeen ja naapurit voivat todistaa, että kierroksia otti ihan kivasti
Moottori on Hans Hummelin ja vaihdelaatikko Eberhard'tin käsialaa. Voin huomenissa ottaa valokuvan moottorista, kun on niin mielenkiintoinen mötikkä.
Minulta mopo meni seuraavalle omistajalle ja sitä kautta museoon, jossa taitaa olla vieläkin.
Toinen laite on tällainen Thames pakettiauto. Auto oli alunperin huonokuntoinen umpipaketti, josta tein avolavapaketin, eli värkkiin joutui tekemään melkoiset muutostyöt.
Kolmantena Morris Cooper S. Itse rakenneltu laite. Läpihengittävä kansi jossa kaksi halkaistua Weberiä, eli kaasarit moottorin etupuolella. Kävin tällä katuautojen kiihdytyskisoissakin mm. Hangossa, josta pokaalikin. Lähti muuten kohtalaisen ripeästi liikkeelle.
Tosin välitys oli liian tiheä varttimailille. No, sitten tulivat ne turbomoottorit muotiin, niin eipä siinä vapaastihengittävällä ollut enää jakoa, joten lopetin kilpailemisen huipulta
Re: Harrastuksena autot ja muut kulkimet.
Lähetetty: 17 Joulu 2015, 19:32
Kirjoittaja teksako
Re: Harrastuksena autot ja muut kulkimet.
Lähetetty: 17 Joulu 2015, 19:59
Kirjoittaja rehupuntti
mahtas polliisit tykätä tosta sun mopostas ku päästelis tiellä vastaan.
Re: Harrastuksena autot ja muut kulkimet.
Lähetetty: 17 Joulu 2015, 20:08
Kirjoittaja Leijona
rehupuntti kirjoitti:mahtas polliisit tykätä tosta sun mopostas ku päästelis tiellä vastaan.
Tuttu kaveri, joka on ajanut TT-kisoissa vastaavalla mopolla, sanoi että kun kierroslukumittarin lukemat loppuivat 18000:n, niin viisarin täytyi olla näkymättömissä oikeassa reunassa. Jos viisari tuli näkyviin, niin kierrokset olivat liian alhaiset. Nämä kun eivät ole mitään vääntäviä, vaan kierroskoneita
Re: Harrastuksena autot ja muut kulkimet.
Lähetetty: 17 Joulu 2015, 20:15
Kirjoittaja Spyrre
Noissa pienikoneisissa TT-ajokeissa on infernallinen ääni.
https://www.youtube.com/watch?v=vDd0kVnnqfg
Re: Harrastuksena autot ja muut kulkimet.
Lähetetty: 17 Joulu 2015, 22:44
Kirjoittaja Leijona
Tässä näkyy olevan Hans Hummelin tekemä vesijäähdytteinen sylinteri, kuten minullakin oli.
https://youtu.be/_Y6T7kLr4F8
Re: Harrastuksena autot ja muut kulkimet.
Lähetetty: 18 Joulu 2015, 13:08
Kirjoittaja jarpat
Täytyyhän sitä tosiaan piippikauden ulkopuolella olla jtn muutakin jutusteltavaa, siinä missä tekemistäkin... Itte oon viime vuodet tuollaista askarrellut:
http://s1310.photobucket.com/user/jarpa ... t=6&page=1
Nyt pitäs jo saada joku uus aihio...