Mitähän nämä ovat?

Oletko löytänyt omituisen esineen? Näytä tunnistamaton löytösi ja aarremaanalla.comin jäsenet yrittävät auttaa sinua selvittämään mistä on kysymys.
teksako
Kunniajäsen

Mitähän nämä ovat?

Viesti Kirjoittaja teksako »

Löytyi saaren rannalta:kuula halk.70 mm ,aikani kun sitä puhdistelin irto ruosteista ,niin alta paljastui pehmeämpi materiaali,niin kuin lyijykynän grafiitti sellaista puukonkärjellä vuoltavaa, onko tullut vastaan?Painoa kuulalla on noin 1 kg tollasella 25 kg kalavaa-alla mitattuna. Toinen löytö
on noin 45cm pitkä, tuli ensin mieleen, että musketin pistin,
mutta enpä tiedä on vähän erikoisesti taivutettu.Ja löytyihän sieltä
3 musketin kuulaakin ja 1 kopeekan raha v.17??.
Kuva

Kuva
ilkkap
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

Suhtaudu siihen niinkuin suutariin. Amerikassa alan ikivanha harrastelija ja kaiken tietäjä kuoli äskettäin kun puhdistettava pyöreä ammus räjähti käsiin.
teksako
Kunniajäsen

Näin olen siihen kyllä suhtautunutkin, luulen että se on 200 vuotta vanha
tykin räjähtävä ammus tai sen aikainen granaatti.mutta eikös niissä ole ollut mustaruuti räjähteenä vai..olisiko se mennyt tollaseksi kiinteäksi ajanmittaan.
ilkkap
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

teksako kirjoitti:Näin olen siihen kyllä suhtautunutkin, luulen että se on 200 vuotta vanha
tykin räjähtävä ammus tai sen aikainen granaatti.mutta eikös niissä ole ollut mustaruuti räjähteenä vai..olisiko se mennyt tollaseksi kiinteäksi ajanmittaan.
Täytyyhän se täyttämisen jälkeen sulkea jollain. Ja jos jollain on linkki sytyttimeen niin tietoa pls.
pätmän
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja pätmän »

ilkkap kirjoitti:Suhtaudu siihen niinkuin suutariin. Amerikassa alan ikivanha harrastelija ja kaiken tietäjä kuoli äskettäin kun puhdistettava pyöreä ammus räjähti käsiin.
Saatko mistään siitä uutislinkkiä tänne, olis mielenkiintosta lukasta koko juttu.
- Vaimo
- 3 käppänää
-
- Whites Bullseye II pinpointer
Paul M
Innostunut Etsijä

Viesti Kirjoittaja Paul M »

Eiköhän valurautakuula ole 200 v jälkeen pelkkää ruostetta. Ja salpietari liuennut veteen.

Minulla on samanlainen takan päällä. Krimin sodan aikainen kuula. Ollut vedessä 200 v.
teksako
Kunniajäsen

teksako
Kunniajäsen

http://www.virginiarelics.com/civil_war_artillery.htm
Kyllä ne voi olla vähän arveluttavia jos kuori on ehjä, niissä on eristeenä kait jonkinlainen kivihiiliterva ja sen sisällä kaikki voi ola toimivaa tavaraa.
Toi mun kuula saa leposijansa tosta merenlahdelta jostain syvästä kohtaa,
en ala säilyttelemään sitä missään .
Aquila
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Aquila »

Vaarallinen tykinkuula ollut myynnissä kirpputorilla Loviisassa
http://www.loviisansanomat.net/lue.php?id=3285
Vastaa Viestiin