Sivu 1/1
Muutama kolikko.
Lähetetty: 30 Maalis 2007, 21:03
Kirjoittaja Tuoma SS
Muutama kolikkokuva, mikäli tuo linkitys nyt sattuu toimimaan. kuvien laatu on mitä on, pitäisi melkein olla jalusta lähikuvauksessa, mutta jos noista selvän saisi. tuossa tuo eilinen, tähän mennessä paras löydös.
ja edellisestä 50m päästä löytynyt tuoreempi 10-penninen, ulkohalkaisija 21,5mm joten viittaisi 1919-1940 malliin. kunto melkoisen heikko, tuntuu maaperän kolikonsyönti-innostus vaihtelevan jonkin verran.
tuli tuossa iltasella otettua koe-veto paikalliselta uimarannalta, ei ole tainut kukaan käydä kun vajaassa tunnissa nousi 9 kolikkoa, enkä kerennyt käydä läpi kuin 15m rantaviivaa, yli 100m vielä tutkimatta. erikoisuutena saksanmarkka vuodelta 1950, tai onko se nyt mikään erikoisuus kun tuntuu ettei sellaista paikkaa olekaan mistä ei yhtä saksalaista turistia löytyisi... muuten olivatkin suht tuoretta tuotantoa.
ja koko nippu...
autosta pois astuessa pääsi heti kaivelemaan ja sieltähän paljastui vanhemman mallin räkäpää.
huomenna kaiketi mentävä jatkamaan kaivelua joko tuonne uimarannalle, tai sitten muijan kotipaikalle, kyseinen suku asustellut samoilla sijoilla kohta 300 vuotta, joten luulisi että siinä ajassa on jonkin verran tavaraakin maastoon tiputeltu...
hienoa
Lähetetty: 30 Maalis 2007, 22:27
Kirjoittaja Panda
Hienoa! Hyvia loytoja ja kunhan alkuun paaset niin niita alkaa tulla! Kannattaa tosissaan kaivaa siella rannallakin kaikki signaalit aluksi silla jewelry modella, selllainen kovasti pomppiva siina Acen mittarilla voi olla esim. kaulaketju. Ja ehdottomasti ne signaalit siella aivan oikeassa laidassa vaikka "hyppisikin", vasen reunahan on varattu rautaesineille ja sehan onkin jewelry tilassa valmiiksi eliminoituna. Kokeilehhan silla tavalla etta uitat sita kelaa siella vedenpuolella siina rannan rajassa ja tonkaiset vedenpohjasta piippaavat.Ja muista etta ei elektroniikka paase kastumaan.. Mielenkiinnolla odotamme mita loytyy! Itselleni ei juuri tuota Aleksanterin II pennosta ole siunaantunut, hienoa! Tuossa Acessahan on se ikava puoli etta jos kohde nayttaa mittarilla olevan siina keskivaiheella se voi olla korkki tai sormus.. Eli kaivamatta ei oikein viitsi jattaa. Mitenkas muuten on noissa kalliimmissa laitteissa, ei taida niissakaan uskaltaa jattaa kaivamatta?
Re: hienoa
Lähetetty: 31 Maalis 2007, 12:33
Kirjoittaja mipe
Panda kirjoitti:Tuossa Acessahan on se ikava puoli etta jos kohde nayttaa mittarilla olevan siina keskivaiheella se voi olla korkki tai sormus.. Eli kaivamatta ei oikein viitsi jattaa. Mitenkas muuten on noissa kalliimmissa laitteissa, ei taida niissakaan uskaltaa jattaa kaivamatta?
Ei valitettavasti sellaista mittaria ole vielä keksitty, joka kertoisi täysin varmasti. ML:n mittarin on mun käsityksen mukaan kohtuullisen tarkkoja ja lukkiutuvat hyvin esineeseen, eli hirveesti ei mittari pompi, ellei sitten kyseessä ole roska.
Paras erottele löytyy lapiosta, kaikki epäilyttävät kun kaivaa yloö, niin voi olla varma. Mittariin kannattaa luottaa enemmän, jos maaperä on hankalaa kaivaa. Rannalla tuonkaan ei pitäisi olla ongelma.
Lähetetty: 31 Maalis 2007, 18:51
Kirjoittaja Tuoma SS
tulipa taas tänään oltua muutama tunti uimarantaa tonkimassa, kasa kymmenenpennisiä, patruuna vuodelta -40 ja nähtävästi jonkinlainen armeijan nappi, juuri ja juuri havaittavasta leijonasta päätellen...
mukavana yllätyksenä vesirajasta hopeinen ja kultainen sormus, kunhan jäät lähtee niin mentävä käymään läpi koko matalamman veden alue, nyt on vesi niin korkealla että normaalisti kuivilla olevaa aluetta on veden alla ainakin 5m verran.
tämän jälkeen siirryin vanhan talon pihapiiriin, talosta ei tosin ole viimeiseen 50. vuoteen ollut jäljellä kuin kivijalka. jonkun ajan kuluttua maasta nousi kohtuu asiallisen kuntoinen markka vuodelta 1921.
markasta muutaman metrin päästä löytyi nappi, katsoin ensin että kuparinen kun vihersi varsin rankasti, mutta kevyellä hankauksella viherrys irtosi ja alta paljastui hopeinen (?) pinta ja kuvio jonka jossain nähneenä muistelisin kuuluvan tykistölle, kuula joka lyö liekkejä tms...
takapuolella venäläiset tekstit, joista ei kovin hyvin selvää saa, alareunassa kuitenkin pietariin viittava teksti, noihin ylempiin pitää perehtyä. jos jollain tietoa kyseisestä napista niin infoa kehiin.

:)
Lähetetty: 31 Maalis 2007, 20:12
Kirjoittaja Panda
Tuosta hopeanvärisestä napista olisi mielenkiintoista saada lisää tietoa. Hienoja, hienoja löytöjä! Oliko "mielialan nousua" nuo sormukset löydettyäsi

ja mitkä oli yleiset tuntemukset, jos ne kuitenkin ensimmäiset olivat?Tuossahan alkaa olla jo tuohon PARAS LÖYTÖ 2007 kilpailuun vaikka osallistujia.. Ja muistakaa postittaa ne löytönne siis parhaat löydöt foorumille jos tuntuu että kyseisellä löydöllänne haluatte osallistua. Onko mahdollista saada sormuksien merkinnöistä mitään kuvaa?
Lähetetty: 01 Huhti 2007, 00:26
Kirjoittaja Hannu
Tuoma SS kirjoitti:markasta muutaman metrin päästä löytyi nappi, katsoin ensin että kuparinen kun vihersi varsin rankasti, mutta kevyellä hankauksella viherrys irtosi ja alta paljastui hopeinen (?) pinta ja kuvio jonka jossain nähneenä muistelisin kuuluvan tykistölle, kuula joka lyö liekkejä tms...
takapuolella venäläiset tekstit, joista ei kovin hyvin selvää saa, alareunassa kuitenkin pietariin viittava teksti, noihin ylempiin pitää perehtyä. jos jollain tietoa kyseisestä napista niin infoa kehiin.
Alkoi kiinnostaa tuo nappi sen verran, että ryhdyin googlettamaan. Kirjoitin hakukenttään tuon napin takana lukevan "БУХЪ", ja sitten löytyikin jo venäläinen nappiharrastajan sivu. "Buch БУХЪ" on varmaan valmistaja, ja Pietarin nimi tosiaan siinä alla ilmaisee mistä pajasta nappi on peräisin. Näin ainakin luulisin - en ole mikään alan harrastaja..
Tässä vielä linkki nappiharrastajan varsin laajaan kuvagalleriaan, josta voit yrittää bongata oman varianttisi:
http://www.pugoviza.ru/files/class_butt ... en&fn=gren
Näyttäisi siis olevan venäläisen krenatöörin asepuvusta irronnut nappi, parhaimmillaan jopa yli 100 vuotta vanha?
Re: :)
Lähetetty: 01 Huhti 2007, 11:31
Kirjoittaja Tuoma SS
Panda kirjoitti:Tuosta hopeanvärisestä napista olisi mielenkiintoista saada lisää tietoa. Hienoja, hienoja löytöjä! Oliko "mielialan nousua" nuo sormukset löydettyäsi

ja mitkä oli yleiset tuntemukset, jos ne kuitenkin ensimmäiset olivat?Tuossahan alkaa olla jo tuohon PARAS LÖYTÖ 2007 kilpailuun vaikka osallistujia.. Ja muistakaa postittaa ne löytönne siis parhaat löydöt foorumille jos tuntuu että kyseisellä löydöllänne haluatte osallistua. Onko mahdollista saada sormuksien merkinnöistä mitään kuvaa?
kiitosta, kyllähän nuo sormukset taas innostusta lisäsivät, tärkeätä myös se että muija oli mukana ja pääsi kuittamaan siitä kun tuo paljastimen osto oli vähän kuin "kaivoon heitettyä rahaa". tuntuu kyllä siltä että henkilökohtaisesti innostun enemmin noista vanhoista kolikoista ja yllättävää kyllä, napeista... asia jota en aikaisemmin tienytkään

täytyy ilmoitella parhaisiin löytöihin, mikäli ei parempia ilmaannu, nyt on kyllä sellainen olo että tänään voi pitää lepopäivän (ehkä) ja se pahin "pakko löytää jotain" meni ohi ja voi ottaa hieman rauhallisimmin. alussa tuli käytyä vähän siellä täällä ja nyt on sitten osittain läpikäytyjä paikkoja kourallinen, kun tuli turhan herkästi vaihdettua maisemaa. sormuksien merkintöihin ei tuo canon enää taivu, nähtävästi liian vanhaa vuosikertaa. hopeisessa lukee kaiketi 925 ja kultaisessa tai kullatussa? ehkä HJS ja joku numerosarja, suurennuslasia ei tähän hätään ole ja näköni on varsin surkea.
Hannu kirjoitti:
Alkoi kiinnostaa tuo nappi sen verran, että ryhdyin googlettamaan. Kirjoitin hakukenttään tuon napin takana lukevan "БУХЪ", ja sitten löytyikin jo venäläinen nappiharrastajan sivu. "Buch БУХЪ" on varmaan valmistaja, ja Pietarin nimi tosiaan siinä alla ilmaisee mistä pajasta nappi on peräisin. Näin ainakin luulisin - en ole mikään alan harrastaja..
Tässä vielä linkki nappiharrastajan varsin laajaan kuvagalleriaan, josta voit yrittää bongata oman varianttisi:
http://www.pugoviza.ru/files/class_butt ... en&fn=gren
Näyttäisi siis olevan venäläisen krenatöörin asepuvusta irronnut nappi, parhaimmillaan jopa yli 100 vuotta vanha?
kiitokset vaivannäöstä, tuoltahan niitä löytyykin varsin hyvä valikoima, pitää pyytää isäukkoa suomentelemaan, itse kun en hallitse muuta kuin tekstin lukemisen, tosin aika paljonhan niistä venäläisistä sanoista pystyy arvailemaan. jollen ole aivan hukassa niin tuo nappi kaiketi on aikaväliltä : noin 1850-1917, eli huomattavasti parempi kuin se "jaa, joltain tippunu nappi" mikä tuli ylös kaivettaessa ensimmäiseksi mieleen. tuokin pihapiiri tulee käytyä varmaan useamman kerran läpi, tiedä mitä sieltä maasta vielä nousee.
Lähetetty: 02 Huhti 2007, 10:06
Kirjoittaja Tuoma SS
selvisipä tuolta
http://www.pugoviza.ru sivuilta että kyseinen nappipaja ollut toiminnassa 1892-1909, en vaan tuota aikaisemmin huomannut. tarkempaan vuosimallin selvittelyyn tuskin on tarvetta, tiedä sitten onko mahdollistakaan.
Lähetetty: 07 Huhti 2007, 19:55
Kirjoittaja Tuoma SS
päivitetään taas tätäkin, viikon löydöt varsin surkeita, johtuen ehkä osaksi keleistäkin kun ei tuolla ulkona ole oikein viihtynyt, muutama maininnan arvoinen sentään. maanantaina löytyi 5mk kolikko vuodelta -31, olin kylläkin koluamassa erästä 1918 taisteluihin liittyvää aluetta, mutta eipä tuossakaan valittamista. maata kolikon päällä oli n.15cm ja ensimmäinen ajatus oli "mitä v....." kun huomasin että kolikkohan sieltä nousee, luulin aluksi että on ihan nykyaikainen kun kiilto tallella jne, mutta ei onneksi ollut. ihmeen hyvin on kyllä säilynyt, kuvassa siinä kunnossa missä maasta nousikin. tunti sitten löytyi taas tuosta lähipellosta penni, tällä kertaa vuodelta 1865, eli hieman parani tuosta edellisestä. edelleen jatketaan etsintää, jos vaikka löytyisi se 1964 penni, joita on lyöty vain 30 000kpl. voi tosin olla että jää löytymättä.

Lähetetty: 07 Huhti 2007, 22:21
Kirjoittaja JaNo74
Upeita kolikoita ja hienossa kunnossa säilyneet!
Huomenna Turunmaan saaristoon josta pikkupoikana löysin lapioleikeissä v.1607 1/4 Äyrin kolikon...
Lähetetty: 05 Touko 2007, 17:10
Kirjoittaja Tuoma SS
Jospa tätäkin näin kerran kuukaudessa yrittäisi päivitellä, mitään erikoisempaa ei ole löytynyt, mutta jotain kuitenkin aina silloin tällöin. maastotkin tuntuvat olevan varsin onnettomat, jos verrataan siihen että Panda vetäisi samanlaisen satsin yhdessä illassa....
Tuossa sitä peruskauraa. mistähän johtuu että vuosien 1943-1963 kolikot ovat niin tiukassa? en ole löytänyt ainuttakaan...
Uimarannalta kaiveltuja hiluja.
2lk:n vapaudenmitali, luultavasti jonkun sukulaisen hukkaama. löytyi itsenikin muinoin asuttaman vuonna 1990 puretun talon paikalta, n.10 metriä nykyisestä talosta.
Tähän mennessä parhaimmassa kunnossa oleva kolikko noista vanhemmista, vain kevyttä hapettumaa, 10-penniä 1914. löytyi 2m mitalin löytöpaikasta n.25cm syvyydestä, mikä sekin on ACE:n paras saavutus kolikko rintamalla. kokoa on ainakin riittävästi (30mm 12,8g) tuskin olisi pienempää huomannutkaan, ihmetyttää kuinka joku on sen yleensäkään onnistunut hävittämään, noita pennin kolikoissa tilanne on taas päinvastainen, häviävän pieniä... penni löydetty paikasta jossa sijaitsi talo ennen vuotta 1918, punaiset kostoreissullaa pistivät taloa asuttaneelta mummolta pään poikki ja polttivat talon...

...
Lähetetty: 05 Touko 2007, 22:29
Kirjoittaja Panda
Tuoma SS kirjoitti:Jospa tätäkin näin kerran kuukaudessa yrittäisi päivitellä, mitään erikoisempaa ei ole löytynyt, mutta jotain kuitenkin aina silloin tällöin. maastotkin tuntuvat olevan varsin onnettomat, jos verrataan siihen että Panda vetäisi samanlaisen satsin yhdessä illassa....

.. no jaa.... eikohan laatu korvaa maaran. Todella hyvakuntoisia kolikoita, ja hieno tuo mitali. Ei taatusti satu monelle... Hienoja kolikoita!