Sivu 1/1
Vanha hakaristisormus.
Lähetetty: 19 Loka 2013, 20:10
Kirjoittaja Leijona
Tänään metsässä ja hieman pellollakin. Välillä tuuli erittäin kovaa ja rakeita tuli vaakasuoraan, että täytyi kääntää selkä vasten tuulta, kun rakeet pieksivät naamaa, joten ihan kiva piipparointikeli
Minun löytöni:

Onkohan tämä jokin säätöpyörä, kun reikä on tuon mallinen.

Kukkanappi, jossa on valmistajan nimi......

Eli tämä.

Tämä löytyi metsästä ja jotain tuon taakse on sulanut. Oli noin 5 cm syvyydessä ja samasta montusta tuli hiiltä.

Sama takaa.
Veljen löydöt:

Mikähän amfora tämä on ollut. Takana merkintä D.R.G.M., eli Saksalaista valmistetta.

Hieno sormus metsästä.

Hakaristiä taitaa kuvata.

Tämä löytyi aiemmin. On ollut liemessä puhdistumassa pari päivää. Tunnistaako joku, mistä ampuma-aseesta? Halkaisija 35 mm.

Paino.

Jokin rullalle kierretty juttu.
Lähetetty: 19 Loka 2013, 20:19
Kirjoittaja brosse
Onpa hieno sormus, Onnittelut

Lähetetty: 19 Loka 2013, 20:32
Kirjoittaja vinski
Hienoja löytöjä! Ja hieno sormus näyttää vanhalta

Lähetetty: 19 Loka 2013, 20:45
Kirjoittaja P.Aholainen
Tuollaisen olen löytänyt minäkin ja mikähän mahtaa olla?

Lähetetty: 19 Loka 2013, 20:52
Kirjoittaja raiban
Hyvät löydöt,tuo sormus vähän ihmetyttää,,,,onko mielestäsi patina vanhaa?
Nimittäin viikingit käyttivät tuota hakaristiä yleisesti koristelussa,sieltähän se on lähtöisin,,,,pyörittele vielä sormissa

Lähetetty: 19 Loka 2013, 21:03
Kirjoittaja Sulikka
raiban kirjoitti:Hyvät löydöt,tuo sormus vähän ihmetyttää,,,,onko mielestäsi patina vanhaa?
Nimittäin viikingit käyttivät tuota hakaristiä yleisesti koristelussa,sieltähän se on lähtöisin,,,,pyörittele vielä sormissa

Hyvät löydöt ja hieno sormus! Hakaristin juuret taitaa mennä vielä kauemmas. Itse muistelin Intiaa, mutta kiitos wikipedian tiedän nyt että ensimmäisiä hakaristejä vääntelivät Vinca kulttuuri 5500-4500 eaa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vin%C4%8Da_culture

Lähetetty: 19 Loka 2013, 21:25
Kirjoittaja ärkoo
D.R.G.M. tarkoittaa saksalaista mallisuojaa ( vastasi likipitäen meidän patentia ) joten saksalaista alkuperää ennen sotia on.
Kuula lienee suustaladattavan tykin kartessiammuksesta.
Lähetetty: 19 Loka 2013, 21:43
Kirjoittaja Leijona
P.Aholainen kirjoitti:Tuollaisen olen löytänyt minäkin ja mikähän mahtaa olla?

Olemme täältäkin löytäneet tuollaisia pieniä solkia varmaan ainakin 10 kpl, mutta vaikea on ajoittaa, kun tuollaista mallia on käytetty jo rautakaudelta lähtien varmaan 1800-luvulle asti.
Raiban, kyllä patina on todella vanhaa, mutta ns. viikinkiajan sormuksissa rinkula on ollut käsittääkseni avoin, kun tässä yhtenäinen.
Ärkoo, kiitos kuulan tunnistamisesta.
Lähetetty: 20 Loka 2013, 09:34
Kirjoittaja hoyla
On joukossa Top60 kolikkokin, odotellaan ilmoitusta!

Ja vielä aika hyväkuntoisen näköinen!
Onnittelut!

Lähetetty: 20 Loka 2013, 10:34
Kirjoittaja Leijona
hoyla kirjoitti:On joukossa Top60 kolikkokin, odotellaan ilmoitusta!

Ja vielä aika hyväkuntoisen näköinen!
Onnittelut!

Kiitos
Niinpäs olikin. Lisätty.
Tämä veljen samalla reissulla löytämä 1867 se vasta hyväkuntoinen onkin, mutta ei taida olla suoralla nauhalla.

Lähetetty: 20 Loka 2013, 19:52
Kirjoittaja Kultaseppä
Leijona kirjoitti:P.Aholainen kirjoitti:Tuollaisen olen löytänyt minäkin ja mikähän mahtaa olla?

Raiban, kyllä patina on todella vanhaa, mutta ns. viikinkiajan sormuksissa rinkula on ollut käsittääkseni avoin, kun tässä yhtenäinen.
Tuli mieleen, olisiko tuo keskiaikainen myllärinsormus, hakaristi kun heraldisessa mielessä voi viitata vesimyllyyn...??? Toki myös viikinkiajalta tunnetaan valettuja kokonaisia kantasormuksia, joita valmistettiin jo Roomassa tuhat vuotta ennen viikinkiaikaa.
Lähetetty: 20 Loka 2013, 20:05
Kirjoittaja Leijona
Kultaseppä kirjoitti: Toki myös viikinkiajalta tunnetaan valettuja kokonaisia kantasormuksia, joita valmistettiin jo Roomassa tuhat vuotta ennen viikinkiaikaa.
Olen samaa mieltä siitä, että sormuksia on valmistettu yhtenäisellä rinkulalla jo paljon ennen viikinkiaikaakin, mutta minulle sanottiin Kansallismuseosta, että yhtenäisellä rinkulalla sormuksia ei ole ollut viikinkiaikana, kun lahjoitin heille hopeasormuksen, jossa sellainen on. (jopahan tuli sepustus

)
Lähetetty: 20 Loka 2013, 20:50
Kirjoittaja Kultaseppä
Lähetetty: 20 Loka 2013, 23:10
Kirjoittaja ilkkap
Leijona kirjoitti:Kultaseppä kirjoitti: Toki myös viikinkiajalta tunnetaan valettuja kokonaisia kantasormuksia, joita valmistettiin jo Roomassa tuhat vuotta ennen viikinkiaikaa.
Olen samaa mieltä siitä, että sormuksia on valmistettu yhtenäisellä rinkulalla jo paljon ennen viikinkiaikaakin, mutta minulle sanottiin Kansallismuseosta, että yhtenäisellä rinkulalla sormuksia ei ole ollut viikinkiaikana, kun lahjoitin heille hopeasormuksen, jossa sellainen on. (jopahan tuli sepustus

)
Olisikohan tässä jokin väärinkäsitys. Muistaakseni Sinebrykoffin taidemuseossa oli aikanaan Pompeiji-näyttely jossa oli ihan sellaisia sormuksia kuin nykyään, tosi upeita!
Re: Vanha hakaristisormus.
Lähetetty: 23 Loka 2013, 09:48
Kirjoittaja Ford&son
mielestäni mm. englannista on löydetty näitä hakaristi tai pitäisikö sanoa svastika-sormuksia joissa on yhtenäinen rinkula.
huutokauppa sivustoltakin löytyy 50 punnalla semmoinen...
miksi kansallismuseo oli sitten kiinnostunut löytämästäsi hakaristi-sormuksesta jos siinä ei mitään "erikoista" ollut???
(2.maailman sodan natsi-sormuksia kun on tehty varmaan kymmeniä jos ei jopa satoja tuhansia, eli ei kovin harvinainen)
ps. olemme näköjään vaihtaneet väriä vihreeksi

Lähetetty: 23 Loka 2013, 10:19
Kirjoittaja Tri Tuonela
Hieman noista yhtenäisellä kehällä olevista sormuksista:
Saksankielisen Kivikosken (Die Eisenzeit Finnlands) roomalaisaikaisessa sormuksessa nro. 33 ei mielestäni näy saumaa. Ihan tavallinen sileä sormus.
Muita, vaikkakaan ei sileitä, löytyy vaikka kuinka paljon. On roomalaisaikaista ja uudempaa. Näissä on tosin käytetty monenlaisia tekniikoita, eivätkä kaikki liity tämän ketjun alkuperäiseen ongelmanasetteluun:
http://www.aurumromanum.com/contents/en ... _shop.html
http://www.ancientresource.com/lots/ancient_rings.html
http://www.liveauctioneers.com/item/148 ... ring-group
http://thejewelryloupe.com/ancient-jewe ... 0-or-less/
http://finds.org.uk/database/artefacts/record/id/246943
Re: Vanha hakaristisormus.
Lähetetty: 23 Loka 2013, 12:03
Kirjoittaja JK
Miulla kans tuollainen ekan viestin "rullalle kierretty juttu".
Meni samaan sitruunahappoon joidenkin rautojen kanssa ja peseytyi kiiltelevän keltaiseksi.
Mitähän nuo lienee?
Re: Vanha hakaristisormus.
Lähetetty: 23 Loka 2013, 19:33
Kirjoittaja Leijona
Ford&son kirjoitti:
miksi kansallismuseo oli sitten kiinnostunut löytämästäsi hakaristi-sormuksesta jos siinä ei mitään "erikoista" ollut???
Se aiemmin löytämäni ei ollut hakaristikuvioinen, vaan erilaisilla sik-sak kuvioilla ja viivoilla koristettu hopeasormus.
Olihan siinä sentään sekin ero, että hopeapitoisuus on korkeampi kuin esihistoriallisissa sormuksissa.
Tässä Kansallismuseon vastaus aiemmin löytämääni sormukseen:
"Kyseisen sormuksen kehä on katkennut, mutta se näyttää olleen alun perin yhtenäinen. Tämä on tyypillistä nimenomaan historiallisen ajan sormuksille erotuksena esihistoriallisista sormuksista, joiden kehä on yleensä takaa avoin. Sormuksen hopeapitoisuus on myös suurempi kuin esihistoriallisen ajan sormuksissa. Sormuksen urakoristeet (sarat) vastaavat eräiden kansanomaisten sormusten koristetyyppiä. Vaikuttaa siis siltä, että kysymyksessä on tarkemmin ajoittamaton historiallisen ajan kansanomainen sormus.
Sijoittaisimme mielellämme sormuksen Kansallismuseon kansatieteellisiin kokoelmiin."
Re:
Lähetetty: 23 Loka 2013, 20:13
Kirjoittaja Kultaseppä
Tri Tuonela kirjoitti:Hieman noista yhtenäisellä kehällä olevista sormuksista:
Saksankielisen Kivikosken (Die Eisenzeit Finnlands) roomalaisaikaisessa sormuksessa nro. 33 ei mielestäni näy saumaa. Ihan tavallinen sileä sormus.
Sauma ei tosin välttämättä näykkään paljain silmin, mikäli juotosaine on sekoitettu saman väriseksi kuin sormus...!
Re: Vanha hakaristisormus.
Lähetetty: 23 Loka 2013, 20:16
Kirjoittaja Kultaseppä
Leijona kirjoitti:Ford&son kirjoitti:
miksi kansallismuseo oli sitten kiinnostunut löytämästäsi hakaristi-sormuksesta jos siinä ei mitään "erikoista" ollut???
Se aiemmin löytämäni ei ollut hakaristikuvioinen, vaan erilaisilla sik-sak kuvioilla ja viivoilla koristettu hopeasormus.
Olihan siinä sentään sekin ero, että hopeapitoisuus on korkeampi kuin esihistoriallisissa sormuksissa.
Tässä Kansallismuseon vastaus aiemmin löytämääni sormukseen:
"Kyseisen sormuksen kehä on katkennut, mutta se näyttää olleen alun perin yhtenäinen. Tämä on tyypillistä nimenomaan historiallisen ajan sormuksille erotuksena esihistoriallisista sormuksista, joiden kehä on yleensä takaa avoin. Sormuksen hopeapitoisuus on myös suurempi kuin esihistoriallisen ajan sormuksissa. Sormuksen urakoristeet (sarat) vastaavat eräiden kansanomaisten sormusten koristetyyppiä. Vaikuttaa siis siltä, että kysymyksessä on tarkemmin ajoittamaton historiallisen ajan kansanomainen sormus.
Sijoittaisimme mielellämme sormuksen Kansallismuseon kansatieteellisiin kokoelmiin."
Taitaa olla niin, että lopullinen totuus on katsojan silmässä...!

Re: Vanha hakaristisormus.
Lähetetty: 23 Loka 2013, 22:58
Kirjoittaja Ford&son
jaha, eli vika oli mun omassa luetun ymmärtämisessä. mä sain semmoisen kuvan että sekin oli hakaristi kuviolla...

Re: Vanha hakaristisormus.
Lähetetty: 02 Syys 2022, 19:04
Kirjoittaja Marcus
Samantapainen hakaristi/ aurinko sormus löytyi juuri Vaasasta. Korsholman linna.
Kato:
https://janfast.blogspot.com/2022/09/a- ... eN4_2Y&m=1
Re: Vanha hakaristisormus.
Lähetetty: 02 Syys 2022, 19:41
Kirjoittaja Leijona
Kiitos linkistä, Marcus. On kyllä hyvin paljon samaa, vaikka veljeni löytö ei liitykään varmasti mitenkään Korsholmiin, kun tämä löytyi täältä Etelä-Karjalasta.
Re: Vanha hakaristisormus.
Lähetetty: 03 Syys 2022, 08:12
Kirjoittaja Marcus
Olisi kiva saada enemmän tietoa näistä Kuka valmistanut ja milloin.