Sivu 1/1
Hylsy ja mystinen metallinpala (näkyykö kuvat nyt ?)
Lähetetty: 25 Kesä 2013, 14:03
Kirjoittaja Diggy Diggy
Hylsy lienee vuodelta 1917, olisiko kellään tarkempia tietoja aiheesta?
Pituus 53 mm ja kannan halkaisija 14mm.
Metallin (?)pala löytyi keskeltä kivikasaa ja jos sitä tarkasti tuijottaa, niin siitä on erottavinaan jotain ihmisen tekemiä kuvioita. Ovat kyllä niin epäselviä, että silmä saattaa tehdä tepposen.
Koko n. 4 x 6 cm ja kappale on hyvin kevyt. Onko pommin pala vai mikä?
Alueen muut löydöt 400-1300-luvulta.

Lähetetty: 25 Kesä 2013, 21:12
Kirjoittaja nikodeemus97
Tervetuloa joukkoon, hyvin on homma lähtenny liikkeelle

Lähetetty: 25 Kesä 2013, 21:17
Kirjoittaja Diggy Diggy
Kiitos! Toivottavasti tahti jatkuu samana

Lähetetty: 25 Kesä 2013, 21:17
Kirjoittaja ärkoo
Hylsy on saksalaisvalmisteinen ensimmäisen maailmansodan aikainen 7,62x53R sotilaskiväärin hylsy. Niitä kysellään täällä joskus useampia joka viikko.
Palanen ei näyttäisi olevan ampumatarvikkeisiin liittyvä vaan joku muu särkynyt pala.
Lähetetty: 25 Kesä 2013, 21:19
Kirjoittaja Diggy Diggy
Olisko noista kantamerkinnöistä kellään harrastajalla tarkempaa tietoa? Itselle tuo hylsy on tärkeä, kun on kerran ensimmäinen löydös.
Lähetetty: 25 Kesä 2013, 21:46
Kirjoittaja nikodeemus97
ärkoo se selvittää, mitä tuosta saa selville

Lähetetty: 25 Kesä 2013, 22:06
Kirjoittaja ärkoo
P = valmistaja ( Polte )
M = paikkakunta ( Magdeburg )
17 on vuosiluku ( 1917 )
Kello 9:ssä oleva numero josta en saa selvää on valmistusvuoden vuosikolmannes tai neljännes.
Saksalaiset tekivät näitä patruunoita ekan Maailmansodan aikana venäläisiltä kaappaamiinsa aseisiin ja niitä tuli meille Saksasta aseapuna Vapaussodan aikana sekä ostoina keski-Euroopasta 20-luvulla.
Lähetetty: 25 Kesä 2013, 22:20
Kirjoittaja Diggy Diggy
!
Tarjoan kaljat KUN nähdään
Kiitos