Näistä aloittelijan vehkeistä että mikä on paras.
Itse ostin ihan uteliaisuudesta ensiksi C-Scope Minidisc nimisen laitteen. Siinä oli on-off nappi raudan erotteluun mutta muuten se oli ns. automaatti. Sen vehkeen syvyysominaisuuksista en uskalla sanoa mitään mutta kyllä sillä Etelä-Suomen uimarannoilta kolikoita löytyi.
Pari vuotta myöhemmin Ostin C-Scope 990B etsimen ja se oli mulla pitkään. Siinä oli jopa 'Ground balance' eli maahäiriön poisto jonkinverran säädettävissä. En muista että käytin sitä ominaisuutta suuremmin mutta selvä tasoero siinä oli edelliseen.
Tänne Norjaan muuttamisen jälkeen huomasin että Atlannin rannikon suolavesi asetti erityisiä vaatimuksia etsimelle ja vanha kunnon 990 koki selviä ongelmia olemassaolevista asetuksista huolimatta. Brandbun tuliperäinen musta mineraaalipitoinen hiekkaranta oli sille ihan ylivoimainen 'seulottava'.
Viimeinen hankintani Minelabin X-Terra 70 seuloo sieltäkin jotain , tiedä sitten miten tehokkaasti muihin hintaluokan etsimiin verrattuna.
Eli sen mukaan mitä olen lukenut tämän foorumin muiden kirjoittajien kokemuksia niin ensimmäisessä etsimessä pitää olla:
1. raudan- muun metallin erottelu
2. säädettävissä oleva maahäiriön poisto
3. säädettävä herkkyys.
Säätöviidakon vuoksi on ensimmäiseksi etsimeksi ehkä paras valinta joku 'puoliautomaatti' . Sillä oppii perusasiat. Sitten voi asteittain siirtyä enemmän säädettäviin laitteisiin.
Kuten edellä onkin sanottu niin jollain ACE150 tai 250 -laitteella pääsee jo oikein hyvin alkuun. (Tai vastaavilla millä merkeillä hyvänsä , joiden säätömahdollisuudet ovat vähintään samaa luokkaa. )
Kuten olet foorumin löydöistä huomannut niin suurempi hinta ei välttämättä korreloi löytöjen määrän kanssa.
Eiköhän viimevuoden paras etsin ole ACE-250 kun katselee Marizan löytöjä.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)