Lauantai 4.10.

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
Rolle
Metallinetsijä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Moikka kaikille

Olen foorumilla uusi, eikä oma Garrettikaan (no tietty se 250) ole vielä Virosta saapunut, mutta tahtoisin tuoda vähän omaa mielipidettäni (offtopic) keskusteluun foorumin käytön rajoittamisesta.
Vaikka foorumi on moniin muihin verrattuna melko pieni, löytyy täältä nyt jo kattava paketti tietoa eri etsimistä, niiden vertailuja ja vinkkejä ostoon ja käyttöön. Ellei mitään suurempia kummallisuuksia ilmene, pärjää ensimmäistä piippariaan ostava hyvin foorumin olemassaolevilla kirjoituksilla eikä rekisteröitymiselle ole suurempaa tarvetta. Rekisteröinti sinänsä on melko pieni vaiva (paitsi se ihmeen VIP-code juttu), mutta asiasta vain kevyesti kiinnostuneet ja foorumille eksyneet eivät kuvien osalta suljetussa foorumissa välttämättä jaksaisi nähdä rekisteröitymisen vaivaa. Kuvat laitteista ja löydöistä ovat kuitenkin melko tärkeässä osassa foorumilla, joten mielikuva asiasta saattaa jäädä vääräksi.
Tai katsotaan nyt kuinka väärä mielikuva itselläni on kun laite saapuu ja lumet sulavat :wink: .
Onko Suomessa kuitenkaan vaaraa siitä, että haudanryöstäjä innostuisi tonkimaan savisia peltoja foorumin innoittamana, varsinkin kun löytöpaikka on yleensä ilmoitettu tarkkuudella Loimaa tai Kuopio. Eri asia toki olisi jos hyvien löytöjen koordinaatteja jaeltaisiin täällä.
Etsijä82
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Tervetuloa foorumille Rolle. Itse en usko,että kukaan joka ei ole vakavissaan harrastuksesta kiinnostunut,jaksaa kaivella tuntitolkulla alumiinisilppua ja roskaa pellosta.

Eihän löytökuvissa näy yleensä ennen hyviä löytöjä edeltänyt valtava kaivetun roskan määrä,niin ehkäpä löytökuvista tulee monelle tästä harrastuksesta liian ruusuinen kuva,joka kyllä luulisi äkkiä muuttuvan,kun tätä piipparointia rupea harrastamaan.

Eikä suomessa varmaan kummoisia "aarteita" löytyisi kumminkaan,vaikka kuinka pelloilla kaivelisi. 8)
Viimeksi muokannut Etsijä82, 13 Maalis 2009, 13:03. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)

Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Itse tunnen sellaisia henkilöitä, jotka seuraavat tätä foorumia mielenkiinnolla, vaikka eivät olekaan rekisteröityneet, eivätkä halua osallistua keskusteluihin.
Voin sanoa, että he ovat harrastaneet piipparointia jo ainakin 20 v. ja ovat erittäin vastuuntuntoisia ja rehellisiä. He odottavat kesää innolla, ja saavat ajan kulumaan paremmin lukemalla näitä foorumin juttuja samalla tavalla, kuin me rekisteröityneetkin.

Mielestäni tietty avoimuus on vain hyväksi, ja tuo lisää harrastajia lajin pariin, niinkuin on tapahtunut monissa muissa maissa.
Asian väärinkäyttäjiä löytyy aina, oli foorumi suljettu tai ei.
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
SoYoung

Viesti Kirjoittaja SoYoung »

Olen eräällä toisella foorumilla myös käyttäjänä, missä on tämä ns. suljettukin puoli, jossa esitellään sen harrastuksen "salaisemmat" kohteet ja "löydöt" sitten vain pienelle rekisteröityneiden piirille. Tuohon piiriin päästäkseen pitää olla suositteluja jo siellä olevilta käyttäjiltä ja muita ihmeellisiä noitakonsteja tehtävä, jotta pääsee tuijottamaan kuvia... noh, "niistä", mitä siellä sitten ikinä onkaan. ;)

Minusta homma sinällänsä toimii hyvin, että kun itsekin siellä salaisella puolella pääsee käymään, niin on nautinto päästä juttelemaan ihmisten kanssa, jotka eivät ole ihan teinix-peeloja ja potentiaalisia kohteiden tuhoajia vain. Keskustelu on pysynyt järkevissä mittasuhteissa, puhutaan enimmäkseen faktaa ja ihan oikeaa asiaa liirum laarumin sijasta.

Toisaalta muistan kyllä hyvin myös ne ajat, kun en vielä tuossa piirissä ollut. Keskustelu oli turhauttavaa, muutaman reippaasti ala-ikäisen kanssa keskustelun yrittäminen oli kaaosta ja muutenkaan jutuista ei välillä ottanut mitään tolkkua. Tietenkin toisaalta tämä karsi myös ns. turhat ihmiset ja sellaiset, joilla ei ehkä kiinnostus sitten kuitenkaan riittänyt, mutta ehkä myös muutamia sellaisia, joilla olisi oikeasti ollut järkevää panosta antaa tulevaisuudessa keskusteluun.

Suomessa nyt ei kuitenkaan ole mitään ihan tappotärkeää maailmanhistoriallisesti varmaan oikein ikinä tapahtunut (Suomen omalle historialle toki tärkeää, mutta maailmanlaajuisesti ei niinkään), että tuskin täällä viiden miljoonan ihmisen maassa löytyy näitä haudanryöstäjä-meiningillä olevia ihmisiä kuin enintään kaksi, eikä niistäkään kumpikaan halua sotata käsiään möyrimällä tuntikausia pelloissa, metsissä ja soissa etsimässä jotain yhtä pientä saalista, joka EHKÄ saattaa olla siellä. Onhan sotien jäljiltä niistä asekätköjäkin vielä olemassa (kuulin, että hieman päälle 30 yhä löytymättä!) ja kun nekin kuitenkin ovat kohtalaisen yleistä tietoa, että niitä täällä yhä on, niin miksi kukaan ei ole niiden perässä tonkimassa? Kai nekin jonkin arvoisia ovat, enemmän kuin kahden euron ainakin!

Jos minä sattuisin jotain oikeasti historiallisesti merkittävää löytämään (ainaisten makkaransulkijoiden ja naulojen sijasta...) niin kyllä minä siitä kuvaa tänne iskisin. Toki myös ilmoittaisin MV:lle, koska en minä sillä romppeella mitään tekisi, olisi kuinka hieno tahansa, mutta laittaisin myös sen kuvan ihan tosissaan. Ehkä kertoisin paikasta todella summittaisesti vain tai viittauksella, tyyliin "pohjanmaa", mutta ei minua mikään mahti maailmassa saisi sitä kuvaa olemaan laittamatta tänne. Kuitenkin ne kuvat ovat, kuten joku jo aiemminkin totesi, yksi iso tekijä tälläkin foorumilla ja innostava osa harrastuksen jatkamiseksi. En minä ainakaan jaksa innostua hirveästä listasta löydettyä tavaraa (markka, 1965, penni, 1981, 20 senttiä, 2006), vaan mieluummin näen niitä kuvia tekstin sijaan. Onpahan jotan konkreettisempaa, varsinkin tälläiselle sinällänsä vasta-alkajalle, jolla ei ole mitään hajua miltä näyttää vaikkapa juuri markka 60-luvulta.

Täysin pilalle hapettunutta metallilätkääkin on mielekkäämpää tuijottaa kuin tekstiä, joka kertoo sen olevan se ja se kolikko, tosin nyt pilalle menneenä.
||| Ace 250 |||
Mariza
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Mariza »

Olen kyllä samaa mieltä tästä.
Täällä on mukava katsella kuvia vanhoista kolikoista ja tietysti muistakin löydöistä. Oma lähipiiri ei järin jaksa innostua ihmettelemään kaikkia löytöjäni, joten on hienoa, että voi jakaa ne joidenkin muiden kanssa.
* Garret Ace 250 *
teksako
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja teksako »

Sama juttu täälläkin, meillä ollaan " tosi kiinnostuneita "jos etenkin kolikoita esittelee- joo joo tosi hienoja ja siihen suuntaan, no on toi poika kuitenkin kiinnostunut asiasta.
Vastaa Viestiin